Κατά πρώτον, οι Βρυξέλλες σημειώνουν πως οι σχεδιαζόμενες αυξήσεις στις κύριες συντάξεις όσων έχουν πάνω από 30 έτη ασφάλισης, "θα οδηγήσουν σε πολύ υψηλά ποσοστά αναπλήρωσης σε σχέση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα".
Κατά τα άλλα, η έκθεση επισημαίνει πως η κυβέρνηση "σχεδιάζει" να χρησιμοποιήσει ο,τι περισσέψει, μετά την εφαρμογή των προσφάτων αποφάσεων του ΣτΕ (σ.σ. αυξήσεις στις συντάξεις) από το "συμπληρωματικό κονδύλι" του 0,5% του ΑΕΠ φέτος, στη χρηματοδότηση πολιτικών υγείας και κοινωνικής πρόνοιας, όπως τη "στήριξη της αύξησης του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος ή τη θέσπιση μίας μόνιμης στήριξης στους (σ.σ. κοινωνικά) ευπαθείς ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν υποθήκη".
Όσον αφορά το νέο σύστημα ελεύθερης επιλογής εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες, η Κομισιόν αναφέρει πως η κυβέρνηση "αναμένει πως περίπου το 80% των αυταπασχολουμένων θα επιλέξουν τις κατώτατες εισφορές και έτσι ο δημοσιονομικός αντίκτυπος θα είναι πιθανότατα σε γενικές γραμμές ουδέτερος βραχυπρόθεσμα".
Σε σχέση με το κόστος των αυξήσεων στις επικουρικές συντάξεις, οι Βρυξέλλες τονίζουν πως "το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματική τη μείωση των επικουρικών συντάξεων'' (σ.σ. τον Ιούνιο 2016 βάσει του ν. Κατρούγκαλου) και γι' αυτό η κυβέρνηση "σχεδιάζει να επαναφέρει τις συντάξεις αυτές στο επίπεδο που ήταν προ της εν λόγω μείωσης. Η Κομισιόν επισημαίνει πως ''το δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται σε 290 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, καθώς και σε 72 εκατ. ευρώ για τις αναδρομικές πληρωμές για τους τρεις τελευταίους μήνες του 2019''.
Η παρέμβαση αυτή ''θα οδηγήσει σε ένα γενικό έλλειμμα του συστήματος επικουρικών συντάξεων περίπου 1,1 δισ. ευρώ για την περίοδο 2020-2024, την οποία οι αρχές σκοπεύουν να καλύψουν μέσω της πώληση μέρους των περιουσιακών στοιχείων του ΕΤΕΑΕΠ”.
Οι Βρυξέλλες, επίσης, χαρακτηρίζουν "φιλόδοξο" το σχέδιο δράσης του Υπουργείου Εργασίας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).
Όσον αφορά, τέλος, στο στόχο εξόφλησης των εκκρεμών συντάξεων, η Κομισιόν αναφέρει πως η κυβέρνηση "δήλωσε πως έχασε το στόχο" , ο οποίος υπήρχε για το τέλος του 2019, ενώ "δεσμεύτηκε να λάβει τα κατάλληλα μέτρα". Σύμφωνα με την έκθεση το κόστος εξόφλησης των εκκρεμών αιτήσεων –οι οποίες, όπως σημειώνεται "αυξήθηκαν απρόβλεπτα" ειδικά κατά την περίοδο Μαΐου –Δεκεμβρίου 2019- ανέρχεται σε 220 εκατ. ευρώ, ενώ το νέο ορόσημο για την καταβολή τους είναι ο Ιούνιος του 2020.
Δημοσιονομικά ρίσκα από τις επικείμενες αποφάσεις του ΣτΕ
Kατά τ΄ άλλα, οι Βρυξέλλες συμπεριλαμβάνουν στα "δημοσιονομικά ρίσκα" τις επικείμενες αποφάσεις της πιλοτικής δίκης του ΣτΕ σε σχέση με τις περικοπές στις συντάξεις.
Σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, το ΣτΕ θα πρέπει να απαντήσει στα ακόλουθα τρία ζητήματα:
*Το πρώτον είναι το αν μπορεί ο συνταξιοδοτικός νόμος του 2016 να ισχύσει αναδρομικά.
*Το δεύτερο είναι το αν νόμιμα ο νόμος του 2016 επανέφερε τις περικοπές του 2012.
* Το τρίτο ζήτημα που πρέπει να απαντήσει το ΣτΕ είναι το αν είναι σύμφωνο με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προάσπιση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου το γεγονός ότι οι συνταξιούχοι που δεν έκαναν προσφυγή πριν από την απόφαση το ΣτΕ, αποκλείστηκαν από την καταβολή των αναδρομικών.
Κατά τα άλλα, η έκθεση επισημαίνει πως η κυβέρνηση "σχεδιάζει" να χρησιμοποιήσει ο,τι περισσέψει, μετά την εφαρμογή των προσφάτων αποφάσεων του ΣτΕ (σ.σ. αυξήσεις στις συντάξεις) από το "συμπληρωματικό κονδύλι" του 0,5% του ΑΕΠ φέτος, στη χρηματοδότηση πολιτικών υγείας και κοινωνικής πρόνοιας, όπως τη "στήριξη της αύξησης του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος ή τη θέσπιση μίας μόνιμης στήριξης στους (σ.σ. κοινωνικά) ευπαθείς ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν υποθήκη".
Όσον αφορά το νέο σύστημα ελεύθερης επιλογής εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες, η Κομισιόν αναφέρει πως η κυβέρνηση "αναμένει πως περίπου το 80% των αυταπασχολουμένων θα επιλέξουν τις κατώτατες εισφορές και έτσι ο δημοσιονομικός αντίκτυπος θα είναι πιθανότατα σε γενικές γραμμές ουδέτερος βραχυπρόθεσμα".
Σε σχέση με το κόστος των αυξήσεων στις επικουρικές συντάξεις, οι Βρυξέλλες τονίζουν πως "το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματική τη μείωση των επικουρικών συντάξεων'' (σ.σ. τον Ιούνιο 2016 βάσει του ν. Κατρούγκαλου) και γι' αυτό η κυβέρνηση "σχεδιάζει να επαναφέρει τις συντάξεις αυτές στο επίπεδο που ήταν προ της εν λόγω μείωσης. Η Κομισιόν επισημαίνει πως ''το δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται σε 290 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, καθώς και σε 72 εκατ. ευρώ για τις αναδρομικές πληρωμές για τους τρεις τελευταίους μήνες του 2019''.
Η παρέμβαση αυτή ''θα οδηγήσει σε ένα γενικό έλλειμμα του συστήματος επικουρικών συντάξεων περίπου 1,1 δισ. ευρώ για την περίοδο 2020-2024, την οποία οι αρχές σκοπεύουν να καλύψουν μέσω της πώληση μέρους των περιουσιακών στοιχείων του ΕΤΕΑΕΠ”.
Οι Βρυξέλλες, επίσης, χαρακτηρίζουν "φιλόδοξο" το σχέδιο δράσης του Υπουργείου Εργασίας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).
Όσον αφορά, τέλος, στο στόχο εξόφλησης των εκκρεμών συντάξεων, η Κομισιόν αναφέρει πως η κυβέρνηση "δήλωσε πως έχασε το στόχο" , ο οποίος υπήρχε για το τέλος του 2019, ενώ "δεσμεύτηκε να λάβει τα κατάλληλα μέτρα". Σύμφωνα με την έκθεση το κόστος εξόφλησης των εκκρεμών αιτήσεων –οι οποίες, όπως σημειώνεται "αυξήθηκαν απρόβλεπτα" ειδικά κατά την περίοδο Μαΐου –Δεκεμβρίου 2019- ανέρχεται σε 220 εκατ. ευρώ, ενώ το νέο ορόσημο για την καταβολή τους είναι ο Ιούνιος του 2020.
Δημοσιονομικά ρίσκα από τις επικείμενες αποφάσεις του ΣτΕ
Kατά τ΄ άλλα, οι Βρυξέλλες συμπεριλαμβάνουν στα "δημοσιονομικά ρίσκα" τις επικείμενες αποφάσεις της πιλοτικής δίκης του ΣτΕ σε σχέση με τις περικοπές στις συντάξεις.
Σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, το ΣτΕ θα πρέπει να απαντήσει στα ακόλουθα τρία ζητήματα:
*Το πρώτον είναι το αν μπορεί ο συνταξιοδοτικός νόμος του 2016 να ισχύσει αναδρομικά.
*Το δεύτερο είναι το αν νόμιμα ο νόμος του 2016 επανέφερε τις περικοπές του 2012.
* Το τρίτο ζήτημα που πρέπει να απαντήσει το ΣτΕ είναι το αν είναι σύμφωνο με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προάσπιση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου το γεγονός ότι οι συνταξιούχοι που δεν έκαναν προσφυγή πριν από την απόφαση το ΣτΕ, αποκλείστηκαν από την καταβολή των αναδρομικών.