Αλλαγές στο "καθεστώς" των εισφορών για όσους αμείβονται με απόδειξη δαπάνης και εργόσημο ετοιμάζει η κυβέρνηση το 2020. Στα μέσα του προηγούμενου μήνα ο υφυπουργός Εργασίας, κ. Νότης Μηταράκης, συγκρότησε ομάδα εργασίας.
Η εν λόγω ομάδα θα πρέπει να αξιολογήσει και να κωδικοποιήσει τις διατάξεις που αφορούν το εργόσημο και τους τίτλους κτήσης (δηλαδή τις αποδείξεις δαπάνης) και, επίσης, θα πρέπει καταθέσει προτάσεις για τη δημιουργία ενός ενιαίου θεσμικού πλαισίου για όλες τις επαγγελματικές κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων και των αγροτών. Το πόρισμα της ομάδας εργασίας θα πρέπει να παραδοθεί στον κ. Νότη Μηταράκη έως τις 31 Ιανουαρίου 2020.
Με βάση αυτό το υπ. Εργασίας θα προχωρήσει στη θέσπιση ενός νέου πλαισίου. Κύκλοι του ίδιου υπουργείου ανέφεραν στο Capital.gr πως στόχος είναι η "εξομοίωση" όχι μόνο του ασφαλιστικού αλλά και του φορολογικού "καθεστώτος" που διέπει τις εν λόγω κατηγορίες εργαζομένων προς την κατεύθυνση του "καθεστώτος" που ισχύει για τους αμειβόμενους με εργόσημο.
Κάτι τέτοιο -όπως επισημαίνουν αναλυτές στο Capital.gr- θα σήμαινε για τους νυν αμειβόμενους με απόδειξη δαπάνης μια πιθανή αύξηση των εισφορών τους, αλλά αυτές θα μοιραζόνταν με τους εργοδότες, ενώ ενδεχομένως οι αμοιβές τους θα εξαιρούνταν από τη φορολογική παρακράτηση.
Ποιο πλαίσιο ισχύει σήμερα
Υπενθυμίζεται πως με βάση το υφιστάμενο πλαίσιο (το οποίο εγκαθιδρύθηκε το 2010 και δεν άλλαξε με τον νόμο Κατρούγκαλου):
-Επιβάλλονται εισφορές επί της αμοιβής των περιστασιακά απασχολούμενων με εργόσημο σε ποσοστό 25%. Τα 2/3 αυτών των εισφορών (συνολικού ύψους περίπου 15,5%) καταβάλλονται από τον εργοδότη και το υπόλοιπο 1/3 (περίπου 9,5%) από τους εργαζομένους.Το δε εισόδημα το οποίο αποκτά ένας αμειβόμενος με εργόσημο φορολογείται με βάση την εκάστοτε ισχύουσα κλίμακα της φορολογίας εισοδήματος.
-Όσον αφορά τους αμειβόμενους με απόδειξη δαπάνης, ο νόμος Κατρούγκαλου και προπαντός οι μετέπειτα τροποποιήσεις του έχουν οδηγήσει από την 1/1/2019 σε ένα "καθεστώς" που προβλέπει εισφορές 20,2% υπέρ της κύριας σύνταξης (13,3%) και της υγείας (6,9%) στις καθαρές –μετά φορολογικής παρακράτησης 20%– αποδοχές των εν λόγω εργαζομένων.
Με άλλα λόγια, οι αμοιβές με εργόσημο επιβαρύνονται με εισφορές 25% (15,5% οι εργοδότες και 9,5% οι εργαζόμενοι). Αντίθετα, οι καθαρές (μετά φόρου 20%) αμοιβές με απόδειξη δαπάνης επιβαρύνονται με εισφορές 20,2%, ενώ οι εργοδότες των εν λόγω εργαζομένων δεν καταβάλλουν καμία εισφορά.
Η κατεύθυνση των αλλαγών
Σε περίπτωση που "εξομοιωθούν" οι όροι ασφάλισης και φορολόγησης μεταξύ εργοσήμου και απόδειξης δαπάνης στην κατεύθυνση των όρων ασφάλισης-φορολόγησης του εργοσήμου, τότε –όπως επισημαίνουν ειδικοί της ασφάλισης στο Capital.gr– θα πρέπει να περιμένει κανείς αλλαγές κυρίως στο υφιστάμενο πλαίσιο που διέπει τις αποδείξεις δαπάνης.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα μπορούσε να σταματήσει η σημερινή φορολογική παρακράτηση στο εισόδημα όσων αμείβονται με απόδειξη δαπάνης και αυτό το εισόδημα να φορολογείται μόνο βάσει της κλίμακας. Επίσης, θα μπορούσε το κόστος των εισφορών για την απόδειξη δαπάνης (σήμερα 20,2%) να μοιρασθεί μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών, αν και αυτό αυτό θα αυξανόταν στο 25%.
Η εν λόγω ομάδα θα πρέπει να αξιολογήσει και να κωδικοποιήσει τις διατάξεις που αφορούν το εργόσημο και τους τίτλους κτήσης (δηλαδή τις αποδείξεις δαπάνης) και, επίσης, θα πρέπει καταθέσει προτάσεις για τη δημιουργία ενός ενιαίου θεσμικού πλαισίου για όλες τις επαγγελματικές κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων και των αγροτών. Το πόρισμα της ομάδας εργασίας θα πρέπει να παραδοθεί στον κ. Νότη Μηταράκη έως τις 31 Ιανουαρίου 2020.
Με βάση αυτό το υπ. Εργασίας θα προχωρήσει στη θέσπιση ενός νέου πλαισίου. Κύκλοι του ίδιου υπουργείου ανέφεραν στο Capital.gr πως στόχος είναι η "εξομοίωση" όχι μόνο του ασφαλιστικού αλλά και του φορολογικού "καθεστώτος" που διέπει τις εν λόγω κατηγορίες εργαζομένων προς την κατεύθυνση του "καθεστώτος" που ισχύει για τους αμειβόμενους με εργόσημο.
Κάτι τέτοιο -όπως επισημαίνουν αναλυτές στο Capital.gr- θα σήμαινε για τους νυν αμειβόμενους με απόδειξη δαπάνης μια πιθανή αύξηση των εισφορών τους, αλλά αυτές θα μοιραζόνταν με τους εργοδότες, ενώ ενδεχομένως οι αμοιβές τους θα εξαιρούνταν από τη φορολογική παρακράτηση.
Ποιο πλαίσιο ισχύει σήμερα
Υπενθυμίζεται πως με βάση το υφιστάμενο πλαίσιο (το οποίο εγκαθιδρύθηκε το 2010 και δεν άλλαξε με τον νόμο Κατρούγκαλου):
-Επιβάλλονται εισφορές επί της αμοιβής των περιστασιακά απασχολούμενων με εργόσημο σε ποσοστό 25%. Τα 2/3 αυτών των εισφορών (συνολικού ύψους περίπου 15,5%) καταβάλλονται από τον εργοδότη και το υπόλοιπο 1/3 (περίπου 9,5%) από τους εργαζομένους.Το δε εισόδημα το οποίο αποκτά ένας αμειβόμενος με εργόσημο φορολογείται με βάση την εκάστοτε ισχύουσα κλίμακα της φορολογίας εισοδήματος.
-Όσον αφορά τους αμειβόμενους με απόδειξη δαπάνης, ο νόμος Κατρούγκαλου και προπαντός οι μετέπειτα τροποποιήσεις του έχουν οδηγήσει από την 1/1/2019 σε ένα "καθεστώς" που προβλέπει εισφορές 20,2% υπέρ της κύριας σύνταξης (13,3%) και της υγείας (6,9%) στις καθαρές –μετά φορολογικής παρακράτησης 20%– αποδοχές των εν λόγω εργαζομένων.
Με άλλα λόγια, οι αμοιβές με εργόσημο επιβαρύνονται με εισφορές 25% (15,5% οι εργοδότες και 9,5% οι εργαζόμενοι). Αντίθετα, οι καθαρές (μετά φόρου 20%) αμοιβές με απόδειξη δαπάνης επιβαρύνονται με εισφορές 20,2%, ενώ οι εργοδότες των εν λόγω εργαζομένων δεν καταβάλλουν καμία εισφορά.
Η κατεύθυνση των αλλαγών
Σε περίπτωση που "εξομοιωθούν" οι όροι ασφάλισης και φορολόγησης μεταξύ εργοσήμου και απόδειξης δαπάνης στην κατεύθυνση των όρων ασφάλισης-φορολόγησης του εργοσήμου, τότε –όπως επισημαίνουν ειδικοί της ασφάλισης στο Capital.gr– θα πρέπει να περιμένει κανείς αλλαγές κυρίως στο υφιστάμενο πλαίσιο που διέπει τις αποδείξεις δαπάνης.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα μπορούσε να σταματήσει η σημερινή φορολογική παρακράτηση στο εισόδημα όσων αμείβονται με απόδειξη δαπάνης και αυτό το εισόδημα να φορολογείται μόνο βάσει της κλίμακας. Επίσης, θα μπορούσε το κόστος των εισφορών για την απόδειξη δαπάνης (σήμερα 20,2%) να μοιρασθεί μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών, αν και αυτό αυτό θα αυξανόταν στο 25%.