Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2019

Τα προαπαιτούμενα για μεταρρυθμίσεις και τράπεζες που θα κρίνουν τα πλεονάσματα

Συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις στις Βρυξέλλες στο πλαίσιο της Συνόδου των επιτελών των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης (EWG/EFC) και για το θέμα των ελληνικών πλεονασμάτων και μίας (έμμεσης πρώτα και άμεσης στη συνέχεια) μείωσής τους.



Αυτό που έχει γίνει μέχρι στιγμής σαφές είναι ότι υπάρχουν τεχνικής φύσης ζητήματα τα οποία μένει να λυθούν πριν ενεργοποιηθεί η πρόβλεψη του Eurogroup του 2018 περί χρήσης μέρους του ποσού (640 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο) των κερδών ομολόγων για "συμφωνημένες επενδύσεις".

Σήμερα οδεύουν για την αποπληρωμή του χρέους. Πρέπει λοιπόν να φανεί αν και πόσο η μεταφορά των εν λόγω κερδών για άλλη χρήση επηρεάζει το προφίλ του ελληνικού χρέους και να γίνουν οι αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις.

Αυτό απαιτεί μία νέα έκθεση βιωσιμότητας χρέους. Ωστόσο, αυτές οι εκθέσεις γίνονται μαζί με τις αξιολογήσεις της χώρας από τους θεσμούς. Προς το παρόν η επικρατούσα άποψη είναι να συνδέεται με την επόμενη, Πέμπτη, μετά - προγραμματική αξιολόγηση της χώρας που έχει σχεδιασθεί για την προσεχή άνοιξη.

Η άνοιξη του 2020 και τα νέα προαπαιτούμενα
Ο χρόνος συμπίπτει με τον κυβερνητικό σχεδιασμό. Δηλαδή με την πρόθεση να φτάσουν τα εν λόγω χρήματα νωρίς για να υπάρξει ο απαιτούμενος χρόνος δαπάνης τους εντός του 2020.

Έτσι όμως η ομαλή ολοκλήρωση των εν λόγω διαπραγματεύσεων συμπίπτει χρονικά με την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων που συνδέονται με την επόμενη αξιολόγηση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεση της ενισχυμένης εποπτείας που συζητείται σήμερα έχει προσδιορίσει εννέα προαπαιτούμενα που έχουν ορίζοντα τον Δεκέμβριο και συνδέονται με την συγκεκριμένη αξιολόγηση.

Τα νέα αυτά προαπαιτούμενα έχουν στο επίκεντρό τους ως συνεχή δέσμευση τα κόκκινα δάνεια και την μείωσή τους όχι μόνο μέσα από την ελληνική πρωτοβουλία για το Σχέδιο Ηρακλής αλλά και μέσα από τη δέσμη παρεμβάσεων που έχει συμφωνηθεί για ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, για τον εξωδικαστικό, για τις νομοθετικές αλλαγές στο δίκαιο περί αφερεγγυότητας και στον πτωχευτικό νόμο (σ.σ. με μεγάλο επόμενο ορόσημο το τέλος Απριλίου και την οριστική λήξη της προστασίας πρώτης κατοικίας με βάση τη μέχρι στιγμής συμφωνία).

Επίσης η νέα αυτή δέσμη προαπαιτούμενων περιλαμβάνει τα ορόσημα Δεκεμβρίου για τις ιδιωτικοποιήσεις (στις οποίες διαπιστώθηκε πρόοδος το τελευταίο διάστημα, αλλά πλέον πολλές εξ αυτών δεν μπορούν να γίνουν με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα), αλλά και τις παρεμβάσεις στο δημόσιο, τη φορολογική διοίκηση, τα κοινωνικά επιδόματα, την αγορά εργασίας, τη δικαιοσύνη, την αδειοδότηση επιχειρήσεων, τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ και τις υπόλοιπες παρεμβάσεις της αγοράς ενέργειας, και στα δημόσια οικονομικά.

Το καλοκαίρι του 2020 οι μεγάλες αποφάσεις
Όσο για τη μεγάλη απόφαση περί αλλαγής του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2023 (σ.σ. στόχο στο 2% του ΑΕΠ έχει προτείνει ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας για τη διετία 2021- 2022), αυτή υπολογίζεται ότι θα λάβει χώρα το καλοκαίρι του 2020. Δηλαδή όταν θεωρητικά θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το θέμα των κερδών ομολόγων και θα είναι στα "σκαριά" η έκτη αξιολόγηση της Ελληνικής οικονομίας.

Επίσης, "τρέχει" και το τρίτο πεδίο αλλαγών, αναφορικά με το δικαίωμα χρήσης υπερπλεονάσματος ως έσοδο το επόμενο χρόνο. Ο λόγος για την πρόταση του ΔΝΤ που αποδέχθηκε η ελληνική πλευρά.

Σε κάθε περίπτωση, το πρώτο μέλημά του εκπροσώπου της ελληνικής πλευράς στη σύνοδο που λαμβάνει χώρα και σήμερα στις Βρυξέλλες είναι η ομαλή ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος αξίας 767 εκατ. ευρώ.
 
website counter
friend finderplentyoffish.com