Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα καλείται να δώσει η συνοπτική έκθεση που δημοσίευσε το Σώμα Ευρωπαίων Ρυθμιστών για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (BEREC).
Σε κοινή δήλωσή του με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το BEREC ανακοίνωσε ένα ειδικό μηχανισμό αναφοράς για την τακτική παρακολούθηση της διαδικτυακής κίνησης σε κάθε κράτος μέλος, ώστε να μπορούν να αντιμετωπισθούν γρήγορα τυχόν προβλήματα χωρητικότητας αλλά και διαθεσιμότητας στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες. Προκειμένου να μην υπάρξει συμφόρηση του δικτύου αλλά και να διασφαλιστεί η πρόσβαση στο ανοιχτό διαδίκτυο για τους Ευρωπαίους πολίτες, ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, κ. Τιερί Μπρετόν, δήλωσε ότι οι υπηρεσίες συνεχούς ροής (streaming), οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών και οι τελικοί χρήστες έχουν κοινή ευθύνη να λάβουν μέτρα για να εξασφαλισθεί η ομαλή λειτουργία του Διαδικτύου, στις ειδικές συνθήκες που ισχύουν στην τρέχουσα κατάσταση.
Οι πλατφόρμες συνεχούς ροής καλούνται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε κανονική και όχι υψηλή ανάλυση και να συνεργαστούν ανά περίπτωση με τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, ώστε να υπάρχει ενημέρωση των συνδρομητών για την κατά το δυνατόν ορθή χρήση στην κατανάλωση δεδομένων. Τα μέτρα αυτά αφορούν και τους μεγαλύτερους παρόχους περιεχομένου, όπως το Netflix, το YouTube, το Amazon Prime και το Facebook.
Η παρούσα έκθεση του BEREC συνοψίζει τα κύρια συμπεράσματα από 30 συνολικά εθνικές ρυθμιστικές αρχές, που κοινοποιούν τα στοιχεία τους σχετικά με τις επιπτώσεις της κρίσης του Covid-19 στα δίκτυα τηλεπικοινωνιών και τις δράσεις που έχουν αναληφθεί μέχρι στιγμής. Γενικά, η συνολική επισκεψιμότητα σε σταθερά και κινητά δίκτυα αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης του Covid-19, αλλά δεν προέκυψαν σημαντικά ζητήματα συμφόρησης. Οι περισσότερες Ρυθμιστικές Αρχές αναφέρουν σταθεροποίηση στη συνολική κίνηση, παρόλο που παρατηρήθηκε αύξηση στη χρήση δεδομένων.
Επιπλέον, έπειτα από συνεργασία και στενό διάλογο των παρόχων υπηρεσιών Διαδικτύου με τις αντίστοιχες εθνικές ρυθμιστικές αρχές, προτάθηκαν έκτακτα μέτρα για την προστασία των καταναλωτών υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Συγκεκριμένα, προτάθηκαν μέτρα πρόληψης για περιπτώσεις τερματισμού ή πρόωρου τερματισμού ή αλλαγής συμβάσεων, προσωρινής διακοπής των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών λόγω οφειλών, εξαίρεσης από τόκους και άλλες ποινές ή διευθέτησης χρεών.
Σε ορισμένα κράτη μέλη, οι πάροχοι έχουν εφαρμόσει μέτρα φιλικά προς τον πελάτη, όπως: αύξηση του άνω ορίου χρήσης των δεδομένων κινητής τηλεφωνίας χωρίς πρόσθετη χρέωση, δωρεάν παροχή υπηρεσιών που αναφέρονται σε εκπαιδευτικό περιεχόμενο και πλατφόρμες, αύξηση της ταχύτητας μεταφόρτωσης, προσφορά δωρεάν τηλεοπτικού περιεχομένου, διαδικτυακή εξυπηρέτηση συνδρομητών, αποδοχή διακανονισμών ηλεκτρονικών πληρωμών.
Σε κοινή δήλωσή του με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το BEREC ανακοίνωσε ένα ειδικό μηχανισμό αναφοράς για την τακτική παρακολούθηση της διαδικτυακής κίνησης σε κάθε κράτος μέλος, ώστε να μπορούν να αντιμετωπισθούν γρήγορα τυχόν προβλήματα χωρητικότητας αλλά και διαθεσιμότητας στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες. Προκειμένου να μην υπάρξει συμφόρηση του δικτύου αλλά και να διασφαλιστεί η πρόσβαση στο ανοιχτό διαδίκτυο για τους Ευρωπαίους πολίτες, ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, κ. Τιερί Μπρετόν, δήλωσε ότι οι υπηρεσίες συνεχούς ροής (streaming), οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών και οι τελικοί χρήστες έχουν κοινή ευθύνη να λάβουν μέτρα για να εξασφαλισθεί η ομαλή λειτουργία του Διαδικτύου, στις ειδικές συνθήκες που ισχύουν στην τρέχουσα κατάσταση.
Οι πλατφόρμες συνεχούς ροής καλούνται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε κανονική και όχι υψηλή ανάλυση και να συνεργαστούν ανά περίπτωση με τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, ώστε να υπάρχει ενημέρωση των συνδρομητών για την κατά το δυνατόν ορθή χρήση στην κατανάλωση δεδομένων. Τα μέτρα αυτά αφορούν και τους μεγαλύτερους παρόχους περιεχομένου, όπως το Netflix, το YouTube, το Amazon Prime και το Facebook.
Η παρούσα έκθεση του BEREC συνοψίζει τα κύρια συμπεράσματα από 30 συνολικά εθνικές ρυθμιστικές αρχές, που κοινοποιούν τα στοιχεία τους σχετικά με τις επιπτώσεις της κρίσης του Covid-19 στα δίκτυα τηλεπικοινωνιών και τις δράσεις που έχουν αναληφθεί μέχρι στιγμής. Γενικά, η συνολική επισκεψιμότητα σε σταθερά και κινητά δίκτυα αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης του Covid-19, αλλά δεν προέκυψαν σημαντικά ζητήματα συμφόρησης. Οι περισσότερες Ρυθμιστικές Αρχές αναφέρουν σταθεροποίηση στη συνολική κίνηση, παρόλο που παρατηρήθηκε αύξηση στη χρήση δεδομένων.
Επιπλέον, έπειτα από συνεργασία και στενό διάλογο των παρόχων υπηρεσιών Διαδικτύου με τις αντίστοιχες εθνικές ρυθμιστικές αρχές, προτάθηκαν έκτακτα μέτρα για την προστασία των καταναλωτών υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Συγκεκριμένα, προτάθηκαν μέτρα πρόληψης για περιπτώσεις τερματισμού ή πρόωρου τερματισμού ή αλλαγής συμβάσεων, προσωρινής διακοπής των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών λόγω οφειλών, εξαίρεσης από τόκους και άλλες ποινές ή διευθέτησης χρεών.
Σε ορισμένα κράτη μέλη, οι πάροχοι έχουν εφαρμόσει μέτρα φιλικά προς τον πελάτη, όπως: αύξηση του άνω ορίου χρήσης των δεδομένων κινητής τηλεφωνίας χωρίς πρόσθετη χρέωση, δωρεάν παροχή υπηρεσιών που αναφέρονται σε εκπαιδευτικό περιεχόμενο και πλατφόρμες, αύξηση της ταχύτητας μεταφόρτωσης, προσφορά δωρεάν τηλεοπτικού περιεχομένου, διαδικτυακή εξυπηρέτηση συνδρομητών, αποδοχή διακανονισμών ηλεκτρονικών πληρωμών.