Ανατρέπεται ο προγραμματισμός που έχουν κάνει 280.000 ? 300.000 «παλαιοί» ασφαλισμένοι, πριν από το ‘93 ή και το ‘83, οι οποίοι, με βάση όσα ισχύουν σήμερα, είχαν υπολογίσει ότι θα συνταξιοδοτηθούν πριν από την ηλικία των 62 ετών.
Τόσο το ελληνικό σχέδιο που υπέβαλε η κυβέρνηση στις Βρυξέλλες όσο και το αντίστοιχο πλαίσιο συμφωνίας το οποίο πρότειναν οι θεσμοί προβλέπουν, με διαφορετικό βέβαια χρόνο εκκίνησης, τη σταδιακή κατάργηση των πρόωρων (κάτω των 62 και 67ετών) συνταξιοδοτήσεων και την πρόβλεψη «πέναλτι» 16% για κάθε «έξοδο» που γίνεται νωρίτερα από το κάθε χρόνο που θα προστίθεται στη μεταβατική περίοδο.
Για παράδειγμα, ασφαλισμένος στο ΙΚΑ που είχε συμπληρώσει το 2011 συνολικά 10.500 ημέρες ασφάλισης και θα «έβγαινε» με 10.800 ημέρες ασφάλισης όταν συμπλήρωνε την ηλικία των 58 ετών, το 2016 θα πρέπει να είναι 59 ετών για να λάβει χωρίς μείωση 16% τη σύνταξη, το 2017 που το όριο θα έχει «ανεβεί» στα 60 θα έχει μείωση 32% εφόσον συνταξιοδοτηθεί στα 58, ενώ το 2018 η μείωση θα φτάνει το 48% (!) σε σχέση με το όριο που θα είναι πλέον στα 62. Οι δανειστές, βέβαια, έχουν ζητήσει το όριο για την καταβολή πλήρους σύνταξης να φτάσει, για όλους τους «παλαιούς» ασφαλισμένους στα 67 (όποιος συνταξιοδοτείται στα 62 θα έχει το «πέναλτι» της μείωσης του 30% που ήδη ισχύει για τους «νέους»). Και να παραμείνει το όριο των 62 ετών για πλήρη σύνταξη μόνο για όσους συμπληρώνουν 40 έτη ασφάλισης.
Οι επτά ανατροπές σε μισθούς, συντάξεις και ΕΚΑΣ
Στον... αέρα μένει ο τρόπος με τον οποίο θα υπολογίζονται οι συντάξεις για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από την 1/1/2015 και μετά. Οι θεσμοί έχουν ζητήσει να εφαρμοστεί πλήρως ο ν. 3863/10 για την καταβολή βασικής + αναλογικής σύνταξης και το προνοιακό τμήμα που αναλογεί στα χρόνια μετά την 1/1/2011 να δίνεται μετά τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Το ύψος των νέων συντάξεων, ούτως ή άλλως, θα αλλάξει εφόσον μαζί με τις ενοποιήσεις των Ταμείων εφαρμοστούν και ενιαίοι κανόνες (όπως προβλέπει ο ν.3863/10).
Οι ήδη εργαζόμενοι (υπολογίζονται σε 1,7 εκατ.) θα δουν μείωση της τάξης του 1,5% στους μισθούς τους αν εφαρμοστεί η πρόταση της κυβέρνησης για την επαναφορά ασφαλιστικών εισφορών και την επιβολή αυξημένης εισφοράς στα επικουρικά ταμεία.
Οι 240.000 επιχειρήσεις που απασχολούν και ασφαλίζουν τους εργαζομένους (όπως και το Δημόσιο, ως εργοδότης απασχολουμένων με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου) θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον εισφορές 2,9% επί του μισθών «ανεβάζοντας» το κόστος. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, και το ενδεχόμενο μετακύλισης του σχετικού βάρους στους... εργαζόμενους με την επιβολή ανάλογης μείωσης στις... αποδοχές αν ισχύει το μέτρο (το έχουν απορρίψει η θεσμοί).
Τα 2,6 εκατομμύρια των συνταξιούχων που «αγωνιούσαν» έως σήμερα αν θα έχουν και νέες μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις, θα χάσουν τουλάχιστον άλλη μια επικουρική σύνταξη αν «περάσει» η πρόταση που αρχικά κατέθεσε και στη συνέχεια απέσυρε η κυβέρνηση για την αύξηση της εισφοράς ασθενείας στο 5% (από 4%) στην κύρια σύνταξη και την επιβολή εισφοράς 5% στις επικουρικές (από 0) έναντι της πρότασης των θεσμών για εισφορά 6%. Αποκαλυπτικά είναι τα παραδείγματα: Συνταξιούχος του Δημοσίου με κύρια σύνταξη 1.445,44 ευρώ και επικουρική 324,42 ευρώ, θα καταβάλει για «καλύψεις» ασθενείας 72,27 ευρώ τον μήνα από την κύρια (αντί των 60,70 ευρώ σήμερα) + 17,72 ευρώ από την επικουρική (αντί 0).
Δηλαδή συνολικά επιπλέον 29,29 ευρώ τον μήνα και σε ετήσια βάση 351 ευρώ (πάνω από 1 ακαθάριστη επικουρική σύνταξη και πάνω από το ποσό των 193,28 ευρώ το οποίο εισπράττει «καθαρά» από το ΤΕΑΔΥ ? ΕΤΕΑ μετά τις κρατήσεις). Αλλά και χαμηλοσυνταξιούχος του ΙΚΑ με 486,84 ευρώ κύρια σύνταξη και επικουρική από το ΤΕΑΥΕΚ ? ΕΤΕΑ 236,75 ευρώ που μετά τις κρατήσεις είναι 202 ευρώ, καταβάλλει σήμερα 19,47 ευρώ για ασθένεια. Θα κληθεί να καταβάλει επιπλέον 16,84 ευρώ τον μήνα ή 202,08 ευρώ σε ετήσια βάση (όσο 1 επικουρική).
Ολοι οι συνταξιούχοι, σημερινοί και επόμενοι, θα ζουν με την αβεβαιότητα ως προς το ύψος των εισοδημάτων τους αν «κλειδώσει» η αξίωση των θεσμών για τη νομοθέτηση «ρήτρας» με δημοσιονομικά «ισοδύναμα» για κάθε νόμο του Ασφαλιστικού που δεν... εφαρμόζεται καθώς και για κάθε έναν που... ακυρώνεται με δικαστικές αποφάσεις (όπως του ΣτΕ για τις περικοπές).
Οι 300.000 συνταξιούχοι που σήμερα λαμβάνουν το ΕΚΑΣ όπως και οι επιπλέον 92.000 «νέοι» (από φέτος) δικαιούχοι, κινδυνεύουν να το χάσουν έως τα τέλη του 2019 εφόσον το επίδομα καταργηθεί και αντικατασταθεί με άλλου τύπου προνοιακό επίδομα με νέα κριτήρια (όχι μόνο εισοδηματικά αλλά και περιουσιακά).