Πέντε νομοθετικές παρεμβάσεις στην αγορά αναγγέλλει ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Οικονομίας Αντώνης Παπαδεράκης στην πρώτη του συνέντευξη, από την ανάληψη των καθηκόντων του
Στο θέμα της αγοράς, όπως αποκαλύπτει ο κ. Παπαδεράκης, θα καθιερωθούν οι «καθαρές τιμές» στις συναλλαγές βιομηχανίας-εμπορίου, ώστε να αντιμετωπιστεί η αδιαφάνεια στα τιμολόγια των προϊόντων. Στο χώρο του υπαίθριου εμπορίου, θεσπίζονται οι «αγορές χωρίς μεσάζοντες» και οι «αγορές παραγωγών».
Πέντε παρεμβάσεις στην αγορά από το υπουργείο Οικονομικών
Στις κρατικές προμήθειες αναμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο με σκοπό τον περιορισμό των με απευθείας ανάθεση προμηθειών, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου στο ηλεκτρονικό σύστημα θα ενταχθούν τα δημόσια έργα και οι μελέτες.
Για τη γραφειοκρατία, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου προχωρεί στη νομοθέτηση των Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων (ΚΕΕΠ).
Επίσης αλλάζει και ο νόμος των επιμελητηρίων δίνοντας τους τη δυνατότητα της πιστοποίησης και της αδειοδότησης των επιχειρήσεων, ενώ επαναφέρει την υποχρεωτική συνδρομή, με ένα, όμως, τέλος, πολύ χαμηλής αξίας.
Τέλος στο θέμα της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ που περιλαμβάνεται στη συμφωνία κυβέρνησης ? δανειστών, ο κ. Παπαδεράκης επιμένει: «Η εργαλειοθήκη του Κωστή Χατζηδάκη δεν υφίσταται. Με τον ΟΟΣΑ θα υπάρξει συνεργασία στα θέματα της εργαλειοθήκης αλλά σε άλλη βάση, χωρίς να εξυπηρετούνται κάποια συμφέροντα».
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΧΡΗΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑ
Κύριε Παπαδεράκη, ένα από τα προβλήματα που απασχολούν τους καταναλωτές είναι το θέμα των υψηλών τιμών σε βασικά αγαθά του «καλαθιού» των νοικοκυριών και κυρίως ο τρόπος που αυτές διαμορφώνονται. Πώς σκοπεύετε να παρέμβετε και ιδίως στο σκέλος που αφορά τις συναλλαγές βιομηχανίας - λιανεμπορίου;
Η τιμή ενός προϊόντος προκύπτει από μια σειρά παράγοντες όπως το κόστος παραγωγής, τα στοιχεία ποιότητας (επωνυμία, προέλευση, τυποποίηση κ.τ.λ.) αλλά και η διαπραγματευτική ισχύς των συναλλασσόμενων, βασικό συστατικό της οποίας είναι η ασύμμετρη πληροφόρηση.
Ιδιαίτερα λοιπόν στο σκέλος των συναλλαγών βιομηχανίας - λιανεμπορίου πρέπει να ενισχύσουμε τη διαφάνεια των τιμών μέσω της καθιέρωσης καθαρών τιμών τιμολόγησης, και να ελέγξουμε στο μέτρο του δυνατού τις πρακτικές των προσφορών, οι οποίες παραγκωνίζουν σε μεγάλο βαθμό τα κριτήρια της ποιότητας και ταυτότητας του προϊόντος και σε πολύ μικρό βαθμό αποδίδουν οικονομικά για τον καταναλωτή σε βασικά είδη καθημερινής διατροφής.
Επιπλέον, μέσα από την αναδιάρθρωση του παρατηρητηρίου τιμών στοχεύουμε να ενισχύσουμε την πληροφόρηση του καταναλωτή για τις τιμές παραγωγού - χονδρικής -λιανικής, και ταυτόχρονα να στηρίξουμε όλες τις προσπάθειες δημιουργίας ενός ισχυρού καταναλωτικού κινήματος που μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στο ζήτημα των υψηλών τιμών.
Οι έλεγχοι στην αγορά, είτε αυτοί είναι αγορανομικοί είτε για την πάταξη του παρεμπορίου, δεν έχουν έναν ενιαίο συντονισμό και οι φορείς που τους διεξάγουν είναι διάσπαρτοι και αναποτελεσματικοί. Θα συγκροτήσετε ενιαίο σώμα ελεγκτών ή θα υπάρξει κάποιο συντονιστικό κέντρο;
Έχουμε παραλάβει ένα υποβαθμισμένο και υποστελεχομένο σύστημα ελέγχων ιδιαίτερα στις επαρχιακές υπηρεσίες. Χαρακτηριστικά, υπάρχουν περιφερειακές ενότητες, όπου το αντίστοιχο τμήμα έχει ένα ή δύο μόνο υπάλληλους.
Αρχικά επιδιώκουμε τον αναπροσανατολισμό των ελέγχων και παράλληλα έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες συντονισμού με άλλα υπουργεία, με κύριο στόχο τον σχεδιασμό ολοκληρωμένων ελέγχων που θα αποφέρουν ουσιαστικό αποτέλεσμα, αξιοποιώντας με το βέλτιστο τρόπο τους υπάρχοντες πόρους των ελεγκτικών μηχανισμών.
Βασικός στόχος η πάταξη της διακίνησης προϊόντων χωρίς παραστατικά και παραποιημένη ταυτότητα. Έχει συγκροτηθεί ειδική ομάδα εργασίας από τους συναρμόδιους φορείς που θα παρουσιάσει σε σύντομο χρονικό διάστημα ένα σχέδιο δράσης για την αναβάθμιση των ελέγχων σε ποσοτικό και ποιοτικό επίπεδο, αλλά και του Συντονιστικού Κέντρου Αντιμετώπισης Παρεμπορίου, προκειμένου να παίξει έναν ευρύτερα συντονιστικό ρόλο.
Στον χώρο του υπαίθριου εμπορίου -λαϊκές αγορές, παζάρια, πλανόδιοι πωλητές- έγιναν κατά καιρούς νομοθετικές παρεμβάσεις, ωστόσο παραμένει άλυτο το πρόβλημα των ψευτοπαραγωγών, αλλά και εκείνων που δεν έχουν νόμιμες άδειες. Ποιες είναι οι παρεμβάσεις που σχεδιάζετε;
Είναι ευρέως γνωστό σε όλους τους εμπλεκόμενους ότι το νομοθετικό πλαίσιο του υπαίθριου εμπορίου είναι ιδιαίτερα δυσλειτουργικό, και είναι ένα από τα πρώτα και μείζονα ζητήματα που αντιμετωπίσαμε. Θεωρήσαμε όμως ότι η αποσπασματική βελτίωση κατά περίπτωση ορισμένων διατάξεων δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα του συγκεκριμένου νόμου.
Έχουμε ήδη κάνει επαφές σχεδόν με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, οι οποίοι μάς κατέθεσαν και σχετικές προτάσεις, και προχωράμε άμεσα στην αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου προκειμένου να βελτιώσουμε δυσλειτουργίες, να θεσμοθετήσουμε εκκρεμή ζητήματα, όπως είναι οι αγορές «χωρίς μεσάζοντες» ή οι «αγορές παραγωγών», και να εξορθολογίσουμε τα συστήματα των αδειών.
Η επιδιωκώμενη συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές περιλαμβάνει και πρωτοβουλίες για την απελευθέρωση αγορών και προϊόντων. Ποιοι είναι αυτοί οι κλάδοι;
Η συμφωνία δεν έχει ακόμα κλείσει. Συμβόλαιο παράδοσης πάντως είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται να κλείσει. Έτσι είναι βιαστική κάθε εκτίμηση. Η εργαλειοθήκη του κ . Χατζηδάκη πάντως δεν υφίσταται. Οι συνθήκες και οι όροι «εκπόνησης» την καθιστούν το λιγότερο αναξιόπιστη. Με τον ΟΟΣΑ θα υπάρξει συνεργασία σε αυτά τα θέματα αλλά σε άλλη βάση. Με στόχευση ουσιαστικές αλλαγές και όχι την εξυπηρέτηση «κάποιων» συμφερόντων .
Ένα από τα αιτήματα του επιχειρηματικού κόσμου είναι η αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και έχετε εξαγγείλει την ίδρυση Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων στα πρότυπα των ΚΕΠ. Αυτά θα είναι αυτόνομα ή θα αξιοποιήσετε τα Επιμελητήρια;
Προφανώς πρέπει να είναι αυτόνομες μονάδες υπό την έννοια ότι θα πρέπει να παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες μιας στάσης σε μια σειρά τομείς της επιχειρηματικής λειτουργίας και δραστηριότητας .Οι υπηρεσίες αυτές θα απαιτούν διασύνδεση με μια σειρά ηλεκτρονικά συστήματα του Δημοσίου και παράλληλες ενέργειες με δημόσιες υπηρεσίες, Οργανισμούς και ενδεχόμενα με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και άλλους φορείς χρηματοδότησης. Ο πιο συγκεκριμένος χαρακτήρας των ΚΕΕΠ αποτελεί αντικείμενο μελέτης που άμεσα θα εκπονηθεί. Τα Επιμελητήρια προφανώς θα αξιοποιηθούν στη παραπάνω προσπάθεια.
Ως δομή όμως δεν μπορεί να είναι ταυτόσημη με τα Επιμελητήρια.
Θα καθιερωθούν οι «καθαρές τιμές» στις συναλλαγές βιομηχανίας -εμπορίου, ώστε να αντιμετωπιστεί η αδιαφάνεια στα τιμολόγια των προϊόντων. Στον χώρο του υπαίθριου εμπορίου, θεσπίζονται οι «αγορές χωρίς μεσάζοντες» και οι «αγορές παραγωγών».
Στις κρατικές προμήθειες αναμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο με σκοπό τον περιορισμό των με απευθείας ανάθεση προμηθειών, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου στο ηλεκτρονικό σύστημα θα ενταχθούν τα δημόσια έργα και οι μελέτες.
Νέο πλαίσιο για κρατικές προμήθειες
Τεράστια ποσά εξοικονόμησης δαπανών μπορούν να έλθουν από τις ηλεκτρονικές προμήθειες του Δημοσίου και των λοιπών φορέων του. Ποια είναι η κατάσταση που παραλάβετε και πώς θα ολοκληρώσετε την ηλεκτρονικοποίηση των διαγωνισμών για όλο το κράτος;
Η ολοκλήρωση της ηλεκτρονικοποίησης των κρατικών προμηθειών είναι κομβικής σημασίας για το Δημόσιο, καθώς μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στον περιορισμό των δαπανών στις προμήθειες χωρίς να έχουμε μείωση ποσότητας ή ποιότητας. Οφείλω να επισημάνω, ότι οι πολιτικές μείωσης δαπανών τα τελευταία χρόνια κινήθηκαν σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση, απαξίωσης του Δημοσίου και μείωσης του προσωπικού, αντί να ενισχύσουν τέτοιες υπηρεσίες που μπορούν, αν λειτουργήσουν πλήρως και σε όλη τη δυναμική τους, να αποφέρουν πολλαπλά οφέλη σε όλο το εύρος του Δημοσίου. Παρά όμως τις δυσκολίες που προκύπτουν από την υποστελέχωση, οι υπηρεσίες μας καταβάλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες και μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να ενταχθούν στο υποχρεωτικό ηλεκτρονικό σύστημα οι μελέτες και τα δημόσια έργα. Το σύστημα βρίσκεται στο τελικό στάδιο ανάπτυξης, ενώ παράλληλα βελτιώνεται συνεχώς μέσα από τη χρήση του. Σύντομα θα ενεργοποιηθούν νέα εργαλεία και θα ολοκληρωθούν οι διαλειτουργικότητες του συστήματος με άλλα πληροφοριακά συστήματα με στόχο την απλούστευση διαδικασιών και μείωση διοικητικού κόστους. Αναθεωρούμε επίσης το νομοθετικό πλαίσιο των προμηθειών προκειμένου να καταλήξουμε σε ένα ολοκληρωμένο και απλοποιημένο πλαίσιο, εύχρηστο για τις αναθέτουσες αρχές και τους προμηθευτές. Προωθούμε τη συγκεντροποίηση των προμηθειών για να περιορίσουμε τους μικρούς πρόχειρους διαγωνισμούς και τις με απευθείας ανάθεση προμήθειες, και προάγουμε τη διαφάνεια μέσω της δημοσιότητας. Τέλος σχεδιάζουμε εκ νέου ένα σύστημα εκπαίδευσης και υποστήριξης των χρηστών, σε συνεργασία και με άλλους φορείς, ώστε να αποκεντρωθούν οι διαδικασίες εκπαίδευσης και να παρέχεται πλήρης στήριξη σε αναθέτουσες αρχές και οικονομικούς φορείς πανελλαδικά.
ΝΕΟΣ ΡΟΛΟΣ
Αναβάθμιση της δράσης των Επιμελητηρίων
Σκοπεύετε να αλλάξετε την επιμελητηριακή νομοθεσία κι αν ναι, ποιες είναι οι κύριες αλλαγές;
Τα Επιμελητήρια μπορούν και πρέπει να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη μακρά και επίπονη προσπάθεια που απαιτείται για την ανασυγκρότηση της παραγωγικής βάσης, την άμεση επανεκκίνηση και ταχεία ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Ο ρόλος τους στη διερεύνηση αναπτυξιακών δυνατοτήτων και επιχειρηματικών ευκαιριών σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, η υποστήριξη στην εκπαίδευση, ενημέρωση και κατάρτιση των επιχειρηματιών,
ιδιαίτερα των νέων, η προώθηση επιχειρηματικών συμπράξεων και συνεργειών, η έμπρακτη υποβοήθηση του εξωστρεφούς προσανατολισμού των επιχειρήσεων είναι σημαντικά πεδία ζωτικής σημασίας και προνομιακής δραστηριότητας των Επιμελητηρίων. Σημαντικός μπορεί να είναι ο ρόλος τους και σε άλλους τομείς όπως σε ορισμένες κατηγορίες πιστοποιήσεων, αδειοδοτήσεων και γενικότερων υπηρεσιών σημαντικών για τις επιχειρήσεις.
Όμως η αναγνώριση ακόμα και η νομοθετική απονομή ρόλων και αρμοδιοτήτων δεν είναι αρκετά για την επιθυμητή αναβάθμισή τους. Αυτό είναι κάτι που κατοχυρώνεται στη πράξη. Κατακτιέται μέσω της αναγνώρισης από τις επιχειρήσεις .
Όσο πιστεύουμε στην ανάγκη της υποχρεωτικής εγγραφής στα Επιμελητήρια όλων ανεξαιρέτως των επιχειρήσεων με πολύ προσιτή -ενδεικτική ? συνδρομή, άλλο τόσο πρέπει να εργαστούν και τα ίδια τα Επιμελητήρια ώστε οι επιχειρήσεις να βλέπουν τη συμμετοχή τους σε αυτά ως αναγκαιότητα. Μη ξεχνάμε ότι σε πολλές επιχειρήσεις η υποχρεωτική συνδρομή λειτουργούσε ως «χαράτσι». Η αποτίμηση της ικανότητας στη διαχείριση του ΓΕΜΗ θα είναι ένα καλό κριτήριο για τα ίδια τα Επιμελητήρια όσο αφορά την ετοιμότητα τους να αναλάβουν και άλλους σημαντικούς ρόλους για τις επιχειρήσεις.
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο φιλοδοξούμε να δίνει τη δυνατότητα στα Επιμελητήρια να αναβαθμίσουν τη δράση τους, να βαθύνουν την αναλογική εκπροσώπηση και αποτελεσματική λειτουργία τους σε όλα τα επίπεδα της δομής τους, να μετατραπούν σε πραγματικά κέντρα τοπικού επιχειρηματικού σχεδιασμού και υλοποίησης αναπτυξιακών δράσεων, σε συντονισμό με όλους τους άλλους παραγωγικούς φορείς, την Αυτοδιοίκηση και τις Επαγγελματικές Ενώσεις.