Παρά τα προβλήματα, τις τρικλοποδιές από το εσωτερικό της κυβέρνησης, και το κλίμα δυσπιστίας που υπάρχει απέναντι στη χώρα, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων φαίνεται να έχει μπει στις... ράγες και η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ υπό τον Στέργιο Πιτσιόρλα δείχνει να είναι η πλέον αποτελεσματική από ιδρύσεως του Ταμείου.
Στο Μέγαρο Μαξίμου, έστω και αργά, δείχνουν να έχουν πεισθεί, ότι οι αποκρατικοποιήσεις εκτός του ότι θα τονώσουν τα δημόσια έσοδα, θα αποτελέσουν και μοχλό ανάπτυξης, κάτι που έχει όσο τίποτε άλλο ανάγκη η ελληνική οικονομία. Για τον λόγο αυτό ο ίδιος ο πρωθυπουργός παρέχει ισχυρή στήριξη στον Στ. Πιτσιόρλα, έστω και αν αυτό κάποιες φορές δυσαρεστεί στελέχη της κυβέρνησης.
Το αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής στάσης από την κυβέρνηση, ειδικά μετά το περασμένο καλοκαίρι, φέρνει αποτελέσματα. Ήδη έχουν προχωρήσει σημαντικά τρεις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις. Πρόκειται για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport και τον όμιλο Κοπελούζου, την παραχώρηση του ΟΛΠ στην κινέζικη Cosco και την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους. Παράλληλα, η υπογραφή της νέας τροποποιητικής σύμβασης για το Ελληνικό, ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση της μεγαλύτερης επένδυσης στη χώρα. Την ίδια ώρα, πιθανόν τον Σεπτέμβριο, ολοκληρώνεται η πώληση του Αστέρα, ενώ ξεκινά η διαδικασία για την πώληση του 67% των μετοχών στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Το κλίμα στην αγορά, αναφορικά με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων έχει αλλάξει, όπως παραδέχονται παράγοντες της αγοράς και γίνεται πιο ευνοϊκό στην προσέλκυση επενδυτών για τα επόμενα project. Παράλληλα οι ήδη ολοκληρωμένες αποκρατικοποιήσεις φέρνουν και αύξηση της δραστηριότητας στη χώρα με νέες δουλειές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Fraport Greece, που πριν ακόμη αναλάβει την εκμετάλλευση των αεροδρομίων, έχει δώσει μέχρι σήμερα σημαντικές δουλειές κυρίως στα γραφεία μελετών τεχνικών έργων. Οι εταιρείες που έχουν αναλάβει τα εν λόγω έργα, εργάζονται νυχθημερόν, προκειμένου να πετύχουν την ολοκλήρωση των μελετών για τα κατασκευαστικά έργα πριν από το τέλος του έτους. Πρόκειται για έργα εκσυγχρονισμού τόσο των αεροσταθμών όσο και των υποδομών του αεροδρομίου. Ακόμη μεγαλύτερες δουλειές θ’ ανοίξουν αφού εγκατασταθεί η Fraport στα αεροδρόμια και αρχίσουν τα κατασκευαστικά έργα.
Αντίστοιχα ισχύουν με την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ. Η παραχώρηση δημιουργεί μεγαλύτερη πίεση για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του λιμένα (προβλήτας Ι, λιμάνι κρουαζιέρας, ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη κ.ά.), καθώς η κινεζική Cosco έχει κάθε λόγο να επιταχύνει τις επενδύσεις, προκειμένου να αυξήσει τα έσοδα και τα κέρδη της. Παράλληλα, η ανάληψη της λειτουργίας του λιμανιού από τους Κινέζους, αναμένεται να λειτουργήσει καταλυτικά για την αξιοποίηση του Θριάσιου Πεδίου που χρονίζει δύο δεκαετίες μέχρι σήμερα. Επιπλέον, προκαλείται μεγαλύτερη πίεση για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών της ΟΣΕ. Ο τελευταίος, ενόψει και της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει υποσχεθεί την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης και την ολοκλήρωση της διπλής γραμμής στον άξονα Πειραιάς - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα, οι συμφωνίες που έχει κλείσει το ΤΑΙΠΕΔ φέρνουν επενδύσεις στη χώρα ύψους 20 δισ. ευρώ. Στις συμφωνίες αυτές συμπεριλαμβάνεται και αυτή του Ελληνικού, η οποία, από μόνη της θα φέρει σε βάθος χρόνου επενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ. Επιπλέον, επενδύσεις τριών δισ. ευρώ θα έρθουν από την αξιοποίηση του ΟΛΠ και των περιφερειακών αεροδρομίων, χωρίς σ’ αυτές να περιλαμβάνονται οι επενδύσεις τρίτων σε εμπορικά κέντρα, εγκαταστάσεις και πάγιο εξοπλισμό.
Επισπεύδονται τα projects ΟΤΕ, ΔΑΑ και ΕΕΣΣΤΥ
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους Ferrovie dello Stato Italiane, σε άμεση προτεραιότητα μπαίνουν οι αποκρατικοποιήσεις του ΟΤΕ, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, αλλά και της ΕΕΣΣΤΥ, που ήδη ανακοινώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ νέα διαδικασία-εξπρές για την πώλησή της.
ΟΤΕ
Στην τελική ευθεία εισέρχεται το ζήτημα της παραχώρησης ποσοστού 5% του Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (ΟΤΕ) που σήμερα βρίσκεται υπό κρατικό έλεγχο. Σύμφωνα, με πληροφορίες, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων θα καθίσουν η ελληνική πλευρά (κάτοχος σήμερα του 10% του ΟΤΕ, 6% άμεσα και 4% μέσω του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, μετά την απορρόφηση του ΤΑΠ-ΟΤΕ) και η Deutsche Telecom, βασικός μέτοχος του ΟΤΕ με 40%, η οποία διατηρεί δικαίωμα πρώτης προτίμησης για κάθε ποσοστό του Οργανισμού που προτίθεται να παραχωρήσει το ελληνικό δημόσιο. Σήμερα, στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΤΕ, η DT διαθέτει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου, το ελληνικό δημόσιο 10% (6% άμεσα και 4% μέσω του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), 43% βρίσκεται μοιρασμένο σε χαρτοφυλάκια Ελλήνων και ξένων θεσμικών επενδυτών και το υπόλοιπο σε χαρτοφυλάκια ιδιωτών και σε ελεύθερη διασπορά.
ΔΑΑ
Σε ό,τι αφορά τον ΔΑΑ, με ζητούμενο την άντληση εσόδων για το Δημόσιο εντείνονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του καναδικού συνταξιοδοτικού fund PSP για την επέκταση κατά 20 χρόνια της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι οι διαπραγματεύσεις να έχουν «ωριμάσει» έως τον Σεπτέμβριο, με την αγορά να ευελπιστεί ότι η διαδικασία θα ολοκληρωθεί αυτή τη φορά, καθώς την τελευταία πενταετία οι προσπάθειες απέτυχαν.
ΕΕΣΣΤΥ
Δημοσιοποιήθηκε μέσα στην εβδομάδα η νέα πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ από το ΤΑΙΠΕΔ στον απόηχο της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Με βάση την πρόσκληση, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν το καταρχήν ενδιαφέρον μέχρι τις 12 Σεπτεμβρίου 2016. Στη συνέχεια, το ΤΑΙΠΕΔ θα προεπιλέξει τους ενδιαφερομένους που θα συμμετάσχουν στη β΄ φάση, οι οποίοι θα υποβάλουν τις δεσμευτικές τους προσφορές την 31η Οκτωβρίου 2016.
Ελληνικό
ΣΕ ΤΡΟΧΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ
Πριν από λίγες ημέρες, υπογράφηκε η νέα τροποποιημένη σύμβαση πώλησης του 100% της «Ελληνικό Α.Ε.». Η νέα σύμβαση προστέθηκε ως παράρτημα στην αρχική, που υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2014.
Σύμφωνα με αυτή, οι νέες συμβατικές υποχρεώσεις προβλέπουν την καταβολή του 51% του ονομαστικού τιμήματος μέσα στα πρώτα δύο έτη, ενώ η Hellinikon Global I, δηλαδή ο προτιμητέος επενδυτής και αγοραστής της Ελληνικόν Α.Ε., θα καταβάλει προσπάθεια για ολοκλήρωση των επενδύσεων σε βάθος 12ετίας, αντί 15ετίας που προέβλεπε η σύμβαση του 2014.
Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα, προσδοκά φέτος συμφωνίες 3,5 δισ. ευρώ και έσοδα 2,2 δισ. ευρώ. Ο στόχος περιλαμβάνει και τα προσδοκώμενα έσοδα από την πώληση του ΔΕΣΦΑ, η οποία το τελευταίο διάστημα βρίσκεται στον αέρα, καθώς για πολλοστή φορά το επίσημο ελληνικό κράτος αθετεί τις συμφωνίες που έχει υπογράψει.
Εξάλλου, το ίδιο είχε συμβεί και τον ΟΛΠ στο πρόσφατο παρελθόν.