Με όσα έχει διαθέσιμα θα "πορευθεί" το επόμενο διάστημα η Ελλάδα, αναφέρουν πηγές του οικονομικού επιτελείου. Και τούτο αφού πρέπει πρώτα να αποσαφηνιστούν τα πολλά "θολά" σημεία της συμφωνίας του Eurogroup για τα 540 δισ. ευρώ δανείων, αλλά και να φανεί αν υπάρχει η προοπτική νέου ταμείου. Κάποιες αποφάσεις θα ληφθούν σε επίπεδο "κορυφής", κάποιες εντός των θεσμών, κάποιες άλλες μπορεί να ξαναγυρίσουν στο Eurogroup.
Tο μεγάλο όφελος για την Ελλάδα είναι ότι υπάρχει "προοπτική" το επόμενο διάστημα να σχεδιαστεί ένα ταμείο το οποίο θα χρηματοδοτήσει την ανάκαμψη. Μια ανάκαμψη η οποία πλέον είναι βέβαιο πως θα είναι επίπονη και θα διαρκέσει, εξηγούν ελληνικές πηγές. Κάνουν λόγο για προγραμματισμό διαθεσίμων έως ακόμα και έναν χρόνο "διαφορετικής" λειτουργίας της οικονομίας.
Προς το παρόν η κυβέρνηση δεν έχει στόχο να χρησιμοποιήσει τα 3,5 δισ. ευρώ που της αναλογούν μέσα από την προληπτική πιστοληπτική γραμμή του ESM. Ειδικά αν η ερμηνεία που τελικά θα δοθεί από τον ESM, ως "αποτέλεσμα" της ασάφειας κατά την απόφαση του Eurogroup, είναι ότι συνδέονται μόνο με δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης. Δηλαδή πως δεν θα μπορέσουν να καλύψουν, για παράδειγμα, επιδόματα των 800 ευρώ ή άλλες παρεμβάσεις στήριξης των επιχειρήσεων και των πολιτών που προέκυψαν (έμμεσα) από την υγειονομική κρίση.
Αυτό μοιραία επηρεάζει −όπως εξηγούν αρμόδιες κυβερνητικές πήγες− και το χρονοδιάγραμμα για ανακοινώσεις νέων κυβερνητικών πρωτοβουλιών. Για παράδειγμα, οι επιμέρους διατάξεις της πρωτοβουλίας SURE για την παροχή δανείων 100 δισ. ευρώ ανά την Ε.Ε. για τη διατήρηση των θέσεων απασχόλησης σε εταιρείες πρέπει να εξειδικευτούν προκειμένου να δει η ελληνική κυβέρνηση πώς συνδέονται με τον σχεδιασμό του αρμόδιου υπουργείου Εργασίας.
Τα επόμενα βήματα
Στον σκληρό "πυρήνα" των αποφάσεων που λαμβάνονται, δηλαδή στο υπουργείο Οικονομικών, αυτό που επιχειρείται είναι αφενός να ολοκληρωθεί μέσα στον Απρίλιο η υλοποίηση των μέτρων που προκύπτουν από τα 4 πακέτα στήριξης που έχουν ήδη θεσπιστεί. Αυτό αφορά τη διανομή των επιδομάτων αλλά και την ικανοποιητική πορεία του μέτρου της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, το οποίο έως και χθες είχε προσελκύσει 54.360 αιτήσεις επιχειρήσεων.
Παράλληλα, οριστικοποιούνται τα κλαδικά πακέτα που περιλαμβάνουν και τη στήριξη του τουρισμού, με ειδική πρόβλεψη για τον εποχικό τουρισμό και για τις επιχειρήσεις που τώρα θα άνοιγαν. Περιλαμβάνουν και τις παρεμβάσεις για τη στήριξη των μεταφορών και του πρωτογενούς τομέα.
Τα διαθέσιμα
Παράλληλα, τρέχει το σχέδιο διεύρυνσης των αντοχών του ελληνικού Δημοσίου, ούτως ώστε να παρέχει τα μέτρα στήριξης. Και τούτο καθώς από τον ΥΠΟΙΚ, Χρήστο Σταϊκούρα, έχει προαναγγελθεί ήδη η επέκτασή τους χρονικά τουλάχιστον έως τα τέλη Ιουνίου. Κάτι που διπλασιάζει σχεδόν το κόστος για τον Προϋπολογισμό, που ήδη φτάνει στα 6,8 δισ. ευρώ…
Η κυβέρνηση σχεδιάζει νέα έξοδο στις αγορές το επόμενο διάστημα (μετά και την απόφαση της ΕΚΤ). Μετρά επίσης τις απώλειες στα κρατικά ταμεία, με τα πρώτα στοιχεία να μην είναι τόσο απογοητευτικά (καταγράφοντας μια υπέρβαση 200-300 εκατ. ευρώ μηνιαίων φορολογικών εσόδων σε σχέση με τον αναθεωρημένο στόχο). Βεβαίως, εξετάζει το πότε θα πρέπει να αρχίσει η χρήση του "μαξιλαριού" διαθέσιμων, με πρόβλεψη ένα μέρος του να μείνει για την επόμενη μέρα.
Τόκοι από το ΕΣΠΑ
Παράλληλα, ένα μεγάλο όπλο στη μάχη εξοικονόμησης χρημάτων είναι η αλλαγή χρήσης του ΕΣΠΑ, ούτως ώστε να τροφοδοτήσει τα μέτρα στήριξης. Ήδη έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η χρήση των 1,5 δισ. ευρώ από τα εν λόγω κονδύλια για την κάλυψη των τόκων επιχειρηματικών δανείων.
Ο λόγος για μια κίνηση που θα δώσει πάρα πολύ μεγάλη "ανάσα", όχι μόνο στα κρατικά ταμεία, αλλά και στις τράπεζες. Και τούτο καθώς θα εμποδίζει το "κοκκίνισμα" δανείων που είναι σήμερα εξυπηρετούμενα...
Επιπλέον, οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη ούτως ώστε τα εν λόγω κονδύλια του ΕΣΠΑ να καλύψουν και άλλες δράσεις, όπως τα επιδόματα των 800 ευρώ. Το συνολικό ποσό που διεκδικεί η Ελλάδα μέσω του ΕΣΠΑ είναι μεταξύ 3,5 και 4,5 δισ. ευρώ.
Το πακέτο "Μάρσαλ"
Το επόμενο εγχείρημα στο πεδίο των κοινοτικών κονδυλίων είναι η μεγάλη διαπραγμάτευση, που θα κορυφωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2020, για την ολική αναθεώρηση σχεδιασμού της επόμενης προγραμματικής περιόδου (νέο ΕΣΠΑ 2021-2027). Οι εκπρόσωποι των θεσμών και η Γερμανίδα καγκελάριος, Άνγκελα Μέρκελ, έχει κάνει ήδη λόγο για ένα σχέδιο Μάρσαλ (ως αντάλλαγμα για το "όχι" στο ομόλογο) και το ζήτημα είναι πόσο βαθιά θα βάλουν το χέρι στην τσέπη τα κράτη-μέλη ως συνεισφορά σε αυτόν τον κοινοτικό Προϋπολογισμό ούτως ώστε να καλύψουν επαρκώς τις ανάγκες που θα δημιουργήσει η οικονομική κρίση.
Η κυβέρνηση προχωρά, παράλληλα, τον σχεδιασμό της επόμενης μέρας με τις πρωτοβουλίες και τις προτεραιότητες που θα πρέπει να χαραχτούν. Ωστόσο, ο σχεδιασμός αυτός έχει δύο μεγάλους αγνώστους: ο ένας είναι το πότε θα τελειώσει η υγειονομική κρίση και ο άλλος έχει σχέση με τα εργαλεία χρηματοδότησης...
Tο μεγάλο όφελος για την Ελλάδα είναι ότι υπάρχει "προοπτική" το επόμενο διάστημα να σχεδιαστεί ένα ταμείο το οποίο θα χρηματοδοτήσει την ανάκαμψη. Μια ανάκαμψη η οποία πλέον είναι βέβαιο πως θα είναι επίπονη και θα διαρκέσει, εξηγούν ελληνικές πηγές. Κάνουν λόγο για προγραμματισμό διαθεσίμων έως ακόμα και έναν χρόνο "διαφορετικής" λειτουργίας της οικονομίας.
Προς το παρόν η κυβέρνηση δεν έχει στόχο να χρησιμοποιήσει τα 3,5 δισ. ευρώ που της αναλογούν μέσα από την προληπτική πιστοληπτική γραμμή του ESM. Ειδικά αν η ερμηνεία που τελικά θα δοθεί από τον ESM, ως "αποτέλεσμα" της ασάφειας κατά την απόφαση του Eurogroup, είναι ότι συνδέονται μόνο με δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης. Δηλαδή πως δεν θα μπορέσουν να καλύψουν, για παράδειγμα, επιδόματα των 800 ευρώ ή άλλες παρεμβάσεις στήριξης των επιχειρήσεων και των πολιτών που προέκυψαν (έμμεσα) από την υγειονομική κρίση.
Αυτό μοιραία επηρεάζει −όπως εξηγούν αρμόδιες κυβερνητικές πήγες− και το χρονοδιάγραμμα για ανακοινώσεις νέων κυβερνητικών πρωτοβουλιών. Για παράδειγμα, οι επιμέρους διατάξεις της πρωτοβουλίας SURE για την παροχή δανείων 100 δισ. ευρώ ανά την Ε.Ε. για τη διατήρηση των θέσεων απασχόλησης σε εταιρείες πρέπει να εξειδικευτούν προκειμένου να δει η ελληνική κυβέρνηση πώς συνδέονται με τον σχεδιασμό του αρμόδιου υπουργείου Εργασίας.
Τα επόμενα βήματα
Στον σκληρό "πυρήνα" των αποφάσεων που λαμβάνονται, δηλαδή στο υπουργείο Οικονομικών, αυτό που επιχειρείται είναι αφενός να ολοκληρωθεί μέσα στον Απρίλιο η υλοποίηση των μέτρων που προκύπτουν από τα 4 πακέτα στήριξης που έχουν ήδη θεσπιστεί. Αυτό αφορά τη διανομή των επιδομάτων αλλά και την ικανοποιητική πορεία του μέτρου της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, το οποίο έως και χθες είχε προσελκύσει 54.360 αιτήσεις επιχειρήσεων.
Παράλληλα, οριστικοποιούνται τα κλαδικά πακέτα που περιλαμβάνουν και τη στήριξη του τουρισμού, με ειδική πρόβλεψη για τον εποχικό τουρισμό και για τις επιχειρήσεις που τώρα θα άνοιγαν. Περιλαμβάνουν και τις παρεμβάσεις για τη στήριξη των μεταφορών και του πρωτογενούς τομέα.
Τα διαθέσιμα
Παράλληλα, τρέχει το σχέδιο διεύρυνσης των αντοχών του ελληνικού Δημοσίου, ούτως ώστε να παρέχει τα μέτρα στήριξης. Και τούτο καθώς από τον ΥΠΟΙΚ, Χρήστο Σταϊκούρα, έχει προαναγγελθεί ήδη η επέκτασή τους χρονικά τουλάχιστον έως τα τέλη Ιουνίου. Κάτι που διπλασιάζει σχεδόν το κόστος για τον Προϋπολογισμό, που ήδη φτάνει στα 6,8 δισ. ευρώ…
Η κυβέρνηση σχεδιάζει νέα έξοδο στις αγορές το επόμενο διάστημα (μετά και την απόφαση της ΕΚΤ). Μετρά επίσης τις απώλειες στα κρατικά ταμεία, με τα πρώτα στοιχεία να μην είναι τόσο απογοητευτικά (καταγράφοντας μια υπέρβαση 200-300 εκατ. ευρώ μηνιαίων φορολογικών εσόδων σε σχέση με τον αναθεωρημένο στόχο). Βεβαίως, εξετάζει το πότε θα πρέπει να αρχίσει η χρήση του "μαξιλαριού" διαθέσιμων, με πρόβλεψη ένα μέρος του να μείνει για την επόμενη μέρα.
Τόκοι από το ΕΣΠΑ
Παράλληλα, ένα μεγάλο όπλο στη μάχη εξοικονόμησης χρημάτων είναι η αλλαγή χρήσης του ΕΣΠΑ, ούτως ώστε να τροφοδοτήσει τα μέτρα στήριξης. Ήδη έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η χρήση των 1,5 δισ. ευρώ από τα εν λόγω κονδύλια για την κάλυψη των τόκων επιχειρηματικών δανείων.
Ο λόγος για μια κίνηση που θα δώσει πάρα πολύ μεγάλη "ανάσα", όχι μόνο στα κρατικά ταμεία, αλλά και στις τράπεζες. Και τούτο καθώς θα εμποδίζει το "κοκκίνισμα" δανείων που είναι σήμερα εξυπηρετούμενα...
Επιπλέον, οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη ούτως ώστε τα εν λόγω κονδύλια του ΕΣΠΑ να καλύψουν και άλλες δράσεις, όπως τα επιδόματα των 800 ευρώ. Το συνολικό ποσό που διεκδικεί η Ελλάδα μέσω του ΕΣΠΑ είναι μεταξύ 3,5 και 4,5 δισ. ευρώ.
Το πακέτο "Μάρσαλ"
Το επόμενο εγχείρημα στο πεδίο των κοινοτικών κονδυλίων είναι η μεγάλη διαπραγμάτευση, που θα κορυφωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2020, για την ολική αναθεώρηση σχεδιασμού της επόμενης προγραμματικής περιόδου (νέο ΕΣΠΑ 2021-2027). Οι εκπρόσωποι των θεσμών και η Γερμανίδα καγκελάριος, Άνγκελα Μέρκελ, έχει κάνει ήδη λόγο για ένα σχέδιο Μάρσαλ (ως αντάλλαγμα για το "όχι" στο ομόλογο) και το ζήτημα είναι πόσο βαθιά θα βάλουν το χέρι στην τσέπη τα κράτη-μέλη ως συνεισφορά σε αυτόν τον κοινοτικό Προϋπολογισμό ούτως ώστε να καλύψουν επαρκώς τις ανάγκες που θα δημιουργήσει η οικονομική κρίση.
Η κυβέρνηση προχωρά, παράλληλα, τον σχεδιασμό της επόμενης μέρας με τις πρωτοβουλίες και τις προτεραιότητες που θα πρέπει να χαραχτούν. Ωστόσο, ο σχεδιασμός αυτός έχει δύο μεγάλους αγνώστους: ο ένας είναι το πότε θα τελειώσει η υγειονομική κρίση και ο άλλος έχει σχέση με τα εργαλεία χρηματοδότησης...