Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει οι αεροπορικές εταιρείες να μην υποχρεωθούν να αφήνουν κενά τα μεσαία καθίσματα στις θέσεις τριών επιβατών, ωστόσο η χρήση μάσκας προσώπου κατά τις πτήσεις, αλλά και στα αεροδρόμια θα είναι υποχρεωτική, καθώς αργά αλλά σταθερά θα επανακάμπτει η ταξιδιωτική κίνηση.
Οι οδηγίες για τα αεροπορικά ταξίδια αποτελούν μέρος ευρύτερου πακέτου συστάσεων το οποίο ανακοίνωσε νωρίτερα η Κιμισιόν, προκειμένου να ανοίξουν τα εσωτερικά σύνορα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να υπάρξει επανεκκίνηση των ταξιδίων, προκειμένου να αναζωογονηθεί ο σκληρά πληττόμενος από την πανδημία κλάδος του τουρισμού.
Το σύνολο των οδηγιών της Κομισιόν έχει ως στόχο να μπορούν οι άνθρωποι να συνεχίσουν να κάνουν χρήση των υπηρεσιών των ξενοδοχείων, των εστιατορίων και των παραλιών τους ερχόμενους μήνες, παρά τους περιορισμούς που θέτει η πανδημία του κορονοϊού.
Η Κομισιόν καλεί τις κυβερνήσεις των 27 κρατών μελών της Ε.Ε. να λαμβάνουν υπ' όψιν την ανάγκη των ανθρώπων να επισκεφθούν μέλη της οικογένειάς τους σε άλλες χώρες μέλη της Ένωσης και να επιτρέπουν τα σχετικά ταξίδια.
Πρόταση της Επιτροπής είναι η παράταση των περιορισμών για τα μη απολύτως απαραίτητα ταξίδια στις 26 χώρες της ζώνης Σένγκεν για ακόμη 30 ημέρες, έως δηλαδή την 15η Ιουνίου.
Μόνο εθελοντικά οι εφαρμογές ιχνηλάτησης
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει εξάλλου τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να χρησιμοποιήσουν εφαρμογές ιχνηλάτησης της COVID-19 σε εθελοντική βάση, στο πλαίσιο του πακέτου μέτρων που στόχο έχουν την άρση των περιορισμών στα σύνορα και την τόνωση του κλάδου τουρισμού και ταξιδίων στην Ευρωπαϊκή Ένωσης.
Οι χώρες σπεύδουν να αναπτύξουν εφαρμογές ιχνηλάτησης για κινητά τηλέφωνα, με την ελπίδα ότι η τεχνολογία smartphone μπορεί να βοηθήσει να ανοίξουν και πάλι τα σύνορα χωρίς να υπάρξει δεύτερο κύμα της πανδημίας.
Αυτό με τη σειρά του προκάλεσε ανησυχίες για παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων και παρακολούθηση από κρατικές υπηρεσίες για καιρό μετά τη χαλάρωση της κρίσης του κορονοϊού. Οι εφαρμογές χρησιμοποιούν ασύρματη τεχνολογία Bluetooth για να εντοπίσουν αυτούς που ήρθαν σε επαφή με ανθρώπους που προσβλήθηκαν από τον ιό.
"Μια εφαρμογή ιχνηλάτησης επαφών και προειδοποίησης εγκαθίσταται σε εθελοντική βάση και χρησιμοποιείται για να προειδοποιήσει τους χρήστες εάν έχουν βρεθεί κοντά για ορισμένο διάστημα σε κάποιον που βρέθηκε θετικός στην COVID-19", αναφέρεται σε ερωταπαντήσεις που ανήρτησε σήμερα η Κομισιόν στην ιστοσελίδα της αναφορικά με τις εφαρμογές ιχνηλάτησης.
"Οι εφαρμογές ιχνηλάτησης πρέπει να είναι εθελοντικές, διαφανείς, ασφαλείς, διαλειτουργικές και να σέβονται τα προσωπικά δεδομένα ανθρώπων… Όλες οι εφαρμογές θα πρέπει να είναι μόνο προσωρινές, ούτως ώστε να μπορούν να καταργηθούν μόλις τελειώσει η πανδημία. Και θα πρέπει να λειτουργούν οπουδήποτε στην ΕΕ, διασυνοριακά και σε όλα τα λειτουργικά συστήματα", αναφέρεται σε άλλο σημείο.
Οι ανησυχίες ότι οι εφαρμογές δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν διασυνοριακά στην ΕΕ ήλθαν στην επιφάνεια ύστερα από διαμάχη μεταξύ της Γαλλίας και της Apple. Η Γαλλία κατηγόρησε την εταιρία ότι υπονομεύει τις προσπάθειές της να αντιμετωπίσει τον κορονοϊό καθώς αρνείται να καταστήσει τα μοντέλα iPhones πιο συμβατά με την σχεδιαζόμενη εφαρμογή ιχνηλάτησης "StopCovid".
Ξεκινούν νομικές διαδικασίες ενάντια στα "υποχρεωτικά voucher" αντί επιστροφής χρημάτων
"Αυτό δεν θα είναι ένα φυσιολογικό καλοκαίρι... Όμως, αν κάνουμε όλοι προσπάθειες, δεν θα χρειαστεί να περάσουμε το καλοκαίρι αποκλεισμένοι στο σπίτι και το καλοκαίρι δεν θα χαθεί εντελώς για την τουριστική βιομηχανία", δήλωσε η Μαργκρέτε Βεστάγκερ, εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν, σε συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρεί δε στην έναρξη νομικών διαδικασιών σε βάρος χωρών που παραβιάζουν τη νομοθεσία της ΕΕ μη επιβάλλοντας στις εταιρείες να επιστρέψουν χρήματα σε πελάτες για ταξίδια ή διακοπές που ακυρώθηκαν εξαιτίας της πανδημίας της Covid-19.
Η Βεστάγκερ δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου ότι οι ταξιδιωτικές εταιρείες, περιλαμβανομένων των αεροπορικών, θα μπορούσαν να δώσουν κίνητρα στους ανθρώπους για να δεχθούν βεβαιώσεις καταβολής χρημάτων (vouchers) για να τις χρησιμοποιήσουν αργότερα, υπογράμμισε όμως πως οι πολίτες της ΕΕ έχουν θεμελιωδώς το δικαίωμα να πάρουν πίσω τα χρήματα που έχουν καταβάλει, αν το θέλουν.
"Από σήμερα θα σταλούν επιστολές στα κράτη μέλη που παραβιάζουν αυτή την πολύ θεμελιώδη αρχή. Οι επιστολές αυτές αποστέλλονται την ώρα που μιλάμε", δήλωσε αναφερόμενη στο πρώτο επίσημο βήμα στο πλαίσιο της αποκαλούμενης παραβίασης νομικών διαδικασιών.
Τι προτείνει η Κομισιόν αναλυτικά:
Χωρίς διακρίσεις
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει το άνοιγμα των εσωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατά "συντονισμένο"" τρόπο, όσο το δυνατόν περισσότερο "αρμονικά" και χωρίς διακρίσεις.
Στο σχέδιο με τις κατευθυντήριες γραμμές που δόθηκε στην δημοσιότητα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει ίση μεταχείριση χωρών που βρίσκονται σε συγκρίσιμη επιδημιολογική κατάσταση και έχουν υιοθετήσει αντίστοιχα μέτρα πρόληψης.
Για την ακρίβεια, αν μία χώρα Α ανοίξει τα σύνορά της με μία χώρα Β, θα πρέπει να κάνει το ίδιο με την γειτονική της χώρα Γ, εάν αυτή η τελευταία βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με την χώρα Β.
Επίσης, αν μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης ανοίξει τα σύνορά της με μία άλλη, αυτό θα πρέπει να ισχύει για όλους τους κατοίκους της, και όχι μόνο για όσους έχουν την δική της υπηκοότητα.
Η Κομισιόν συνιστά στα κράτη μέλη να λάβουν αποφάσεις με βάση την υγειονομική εκτίμηση της κατάστασης σε κάθε χώρα και με μεταξύ τους επικοινωνία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει την πρόθεση να θέσει μέχρι το καλοκαίρι στη διάθεση των τουριστών ιστοσελίδα με πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση στα σύνορα , αλλά και σε κάθε τουριστικό προορισμό.
Για ορισμένες χώρες της νότιας Ευρώπης, όπως οι βαρύτατα πληγείσες Ιταλία και Ισπανία, αλλά και η Ελλάδα και η Πορτογαλία με τις υψηλές επιδόσεις στην πρόληψη της εξάπλωσης της επιδημίας και την εξαιρετική επιδημιολογική εικόνα, το στοίχημα είναι ο όσο το δυνατόν μεγαλύτερος περιορισμός της ζημίας.
Σε ό,τι αφορά τις αφίξεις τουριστών από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η Κομισιόν καλεί στις 27 χώρες μέλη να παρατείνουν την προσωρινή απαγόρευση των μη αναγκαίων ταξιδιών προ την Ευρωπαϊκή Ενωση μέχρι τις 15 Ιουνίου.
Αεροπλάνα, τρένα, πλοία
Σύμφωνα με τις συστάσεις της Κομισιόν, οι αεροπορικές εταιρίες δεν είναι υποχρεωμένες να διατηρούν κενή την μεσαία θέση στα αεροπλάνα. Ωστόσο, οι επιβάτες θα πρέπει να είναι υποχρεωμένοι θα φορούν μάσκες κατά την διάρκεια της πτήσης, αλλά και στους χώρους των αεροδρομίων.
Η Επιτροπή αναφέρει στις προτάσεις της ότι οι αεροπορικές εταιρίες θα πρέπει να περιορίσουν τους κινδύνους μόλυνσης με μέτρα όπως η εγκατάσταση φίλτρων νοσοκομειακού τύπου στα συστήματα εξαερισμού, η χρήση προστατευτικού εξοπλισμού και ο περιορισμός των κινήσεων των επιβατών.
Οι διαδικασίες του check-in, της παράδοσης και της παραλαβής αποσκευών θα πρέπει να οργανωθούν κατά τρόπο ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός, συνιστά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Κομισιόν προτείνει η διάρκεια των voucher, που οι αεροπορικές εταιρείες δίνουν έναντι των ματαιωμένων πτήσεων της προηγούμενης περιόδου, να παραταθεί για τουλάχιστον έναν χρόνο, με ενεργοποιημένη την προστασία έναντι πτώχευσης, ώστε οι δικαιούχοι να τα αποδέχονται χωρίς να ζητούν πλήρη αποζημίωση από αεροπορικές εταιρείες και τουριστικά γραφεία.
Η Κομισιόν προτρέπει τις αεροπορικές εταιρείες να καταστήσουν περισσότερο ελκυστικά τα voucher παρατείνοντας την διάρκειά τους, προσφέροντας τους ίδιους με την αρχική κράτηση όρους ή αν είναι δυνατόν αναβαθμίζοντάς τους. Ορισμένα voucher πρέπει να μπορούν να είναι μεταβιβάσιμα και αυτομάτως αποπληρωτέα, αν δεν χρησιμοποιηθούν εντός του έτους.
Για τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνιστά την εφαρμογή της κοινωνικής αποστασιοποίησης μέσω της αύξησης της συχνότητας των δρομολογίων και της δυναμικότητας των συρμών. Πρέπει να απαιτείται η χρήση μάσκας στο εσωτερικό των τρένων και στους σταθμούς , ενώ θα πρέπει να συνιστάται η αποφυγή μετακινήσεων κατά τις ώρες αιχμής. Οι πόρτες πρέπει να ανοίγουν αυτόματα και να υπάρχει διαθεσιμότητα αντισηπτικού διαλύματος.
Αντίστοιχοι κανόνες θα πρέπει να ισχύουν στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς και στα κρουαζιερόπλοια. Η Κομισιόν συνιστά την μείωση του αριθμού των επιβατών στις κρουαζιέρες. Τα κρουαζιερόπλοια θα πρέπει να έχουν διαθέσιμους χώρους για καραντίνα, εάν υπάρξει ανάγκη.
Οι οδηγίες για τα αεροπορικά ταξίδια αποτελούν μέρος ευρύτερου πακέτου συστάσεων το οποίο ανακοίνωσε νωρίτερα η Κιμισιόν, προκειμένου να ανοίξουν τα εσωτερικά σύνορα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να υπάρξει επανεκκίνηση των ταξιδίων, προκειμένου να αναζωογονηθεί ο σκληρά πληττόμενος από την πανδημία κλάδος του τουρισμού.
Το σύνολο των οδηγιών της Κομισιόν έχει ως στόχο να μπορούν οι άνθρωποι να συνεχίσουν να κάνουν χρήση των υπηρεσιών των ξενοδοχείων, των εστιατορίων και των παραλιών τους ερχόμενους μήνες, παρά τους περιορισμούς που θέτει η πανδημία του κορονοϊού.
Η Κομισιόν καλεί τις κυβερνήσεις των 27 κρατών μελών της Ε.Ε. να λαμβάνουν υπ' όψιν την ανάγκη των ανθρώπων να επισκεφθούν μέλη της οικογένειάς τους σε άλλες χώρες μέλη της Ένωσης και να επιτρέπουν τα σχετικά ταξίδια.
Πρόταση της Επιτροπής είναι η παράταση των περιορισμών για τα μη απολύτως απαραίτητα ταξίδια στις 26 χώρες της ζώνης Σένγκεν για ακόμη 30 ημέρες, έως δηλαδή την 15η Ιουνίου.
Μόνο εθελοντικά οι εφαρμογές ιχνηλάτησης
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει εξάλλου τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να χρησιμοποιήσουν εφαρμογές ιχνηλάτησης της COVID-19 σε εθελοντική βάση, στο πλαίσιο του πακέτου μέτρων που στόχο έχουν την άρση των περιορισμών στα σύνορα και την τόνωση του κλάδου τουρισμού και ταξιδίων στην Ευρωπαϊκή Ένωσης.
Οι χώρες σπεύδουν να αναπτύξουν εφαρμογές ιχνηλάτησης για κινητά τηλέφωνα, με την ελπίδα ότι η τεχνολογία smartphone μπορεί να βοηθήσει να ανοίξουν και πάλι τα σύνορα χωρίς να υπάρξει δεύτερο κύμα της πανδημίας.
Αυτό με τη σειρά του προκάλεσε ανησυχίες για παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων και παρακολούθηση από κρατικές υπηρεσίες για καιρό μετά τη χαλάρωση της κρίσης του κορονοϊού. Οι εφαρμογές χρησιμοποιούν ασύρματη τεχνολογία Bluetooth για να εντοπίσουν αυτούς που ήρθαν σε επαφή με ανθρώπους που προσβλήθηκαν από τον ιό.
"Μια εφαρμογή ιχνηλάτησης επαφών και προειδοποίησης εγκαθίσταται σε εθελοντική βάση και χρησιμοποιείται για να προειδοποιήσει τους χρήστες εάν έχουν βρεθεί κοντά για ορισμένο διάστημα σε κάποιον που βρέθηκε θετικός στην COVID-19", αναφέρεται σε ερωταπαντήσεις που ανήρτησε σήμερα η Κομισιόν στην ιστοσελίδα της αναφορικά με τις εφαρμογές ιχνηλάτησης.
"Οι εφαρμογές ιχνηλάτησης πρέπει να είναι εθελοντικές, διαφανείς, ασφαλείς, διαλειτουργικές και να σέβονται τα προσωπικά δεδομένα ανθρώπων… Όλες οι εφαρμογές θα πρέπει να είναι μόνο προσωρινές, ούτως ώστε να μπορούν να καταργηθούν μόλις τελειώσει η πανδημία. Και θα πρέπει να λειτουργούν οπουδήποτε στην ΕΕ, διασυνοριακά και σε όλα τα λειτουργικά συστήματα", αναφέρεται σε άλλο σημείο.
Οι ανησυχίες ότι οι εφαρμογές δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν διασυνοριακά στην ΕΕ ήλθαν στην επιφάνεια ύστερα από διαμάχη μεταξύ της Γαλλίας και της Apple. Η Γαλλία κατηγόρησε την εταιρία ότι υπονομεύει τις προσπάθειές της να αντιμετωπίσει τον κορονοϊό καθώς αρνείται να καταστήσει τα μοντέλα iPhones πιο συμβατά με την σχεδιαζόμενη εφαρμογή ιχνηλάτησης "StopCovid".
Ξεκινούν νομικές διαδικασίες ενάντια στα "υποχρεωτικά voucher" αντί επιστροφής χρημάτων
"Αυτό δεν θα είναι ένα φυσιολογικό καλοκαίρι... Όμως, αν κάνουμε όλοι προσπάθειες, δεν θα χρειαστεί να περάσουμε το καλοκαίρι αποκλεισμένοι στο σπίτι και το καλοκαίρι δεν θα χαθεί εντελώς για την τουριστική βιομηχανία", δήλωσε η Μαργκρέτε Βεστάγκερ, εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν, σε συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρεί δε στην έναρξη νομικών διαδικασιών σε βάρος χωρών που παραβιάζουν τη νομοθεσία της ΕΕ μη επιβάλλοντας στις εταιρείες να επιστρέψουν χρήματα σε πελάτες για ταξίδια ή διακοπές που ακυρώθηκαν εξαιτίας της πανδημίας της Covid-19.
Η Βεστάγκερ δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου ότι οι ταξιδιωτικές εταιρείες, περιλαμβανομένων των αεροπορικών, θα μπορούσαν να δώσουν κίνητρα στους ανθρώπους για να δεχθούν βεβαιώσεις καταβολής χρημάτων (vouchers) για να τις χρησιμοποιήσουν αργότερα, υπογράμμισε όμως πως οι πολίτες της ΕΕ έχουν θεμελιωδώς το δικαίωμα να πάρουν πίσω τα χρήματα που έχουν καταβάλει, αν το θέλουν.
"Από σήμερα θα σταλούν επιστολές στα κράτη μέλη που παραβιάζουν αυτή την πολύ θεμελιώδη αρχή. Οι επιστολές αυτές αποστέλλονται την ώρα που μιλάμε", δήλωσε αναφερόμενη στο πρώτο επίσημο βήμα στο πλαίσιο της αποκαλούμενης παραβίασης νομικών διαδικασιών.
Τι προτείνει η Κομισιόν αναλυτικά:
Χωρίς διακρίσεις
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει το άνοιγμα των εσωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατά "συντονισμένο"" τρόπο, όσο το δυνατόν περισσότερο "αρμονικά" και χωρίς διακρίσεις.
Στο σχέδιο με τις κατευθυντήριες γραμμές που δόθηκε στην δημοσιότητα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει ίση μεταχείριση χωρών που βρίσκονται σε συγκρίσιμη επιδημιολογική κατάσταση και έχουν υιοθετήσει αντίστοιχα μέτρα πρόληψης.
Για την ακρίβεια, αν μία χώρα Α ανοίξει τα σύνορά της με μία χώρα Β, θα πρέπει να κάνει το ίδιο με την γειτονική της χώρα Γ, εάν αυτή η τελευταία βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με την χώρα Β.
Επίσης, αν μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης ανοίξει τα σύνορά της με μία άλλη, αυτό θα πρέπει να ισχύει για όλους τους κατοίκους της, και όχι μόνο για όσους έχουν την δική της υπηκοότητα.
Η Κομισιόν συνιστά στα κράτη μέλη να λάβουν αποφάσεις με βάση την υγειονομική εκτίμηση της κατάστασης σε κάθε χώρα και με μεταξύ τους επικοινωνία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει την πρόθεση να θέσει μέχρι το καλοκαίρι στη διάθεση των τουριστών ιστοσελίδα με πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση στα σύνορα , αλλά και σε κάθε τουριστικό προορισμό.
Για ορισμένες χώρες της νότιας Ευρώπης, όπως οι βαρύτατα πληγείσες Ιταλία και Ισπανία, αλλά και η Ελλάδα και η Πορτογαλία με τις υψηλές επιδόσεις στην πρόληψη της εξάπλωσης της επιδημίας και την εξαιρετική επιδημιολογική εικόνα, το στοίχημα είναι ο όσο το δυνατόν μεγαλύτερος περιορισμός της ζημίας.
Σε ό,τι αφορά τις αφίξεις τουριστών από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η Κομισιόν καλεί στις 27 χώρες μέλη να παρατείνουν την προσωρινή απαγόρευση των μη αναγκαίων ταξιδιών προ την Ευρωπαϊκή Ενωση μέχρι τις 15 Ιουνίου.
Αεροπλάνα, τρένα, πλοία
Σύμφωνα με τις συστάσεις της Κομισιόν, οι αεροπορικές εταιρίες δεν είναι υποχρεωμένες να διατηρούν κενή την μεσαία θέση στα αεροπλάνα. Ωστόσο, οι επιβάτες θα πρέπει να είναι υποχρεωμένοι θα φορούν μάσκες κατά την διάρκεια της πτήσης, αλλά και στους χώρους των αεροδρομίων.
Η Επιτροπή αναφέρει στις προτάσεις της ότι οι αεροπορικές εταιρίες θα πρέπει να περιορίσουν τους κινδύνους μόλυνσης με μέτρα όπως η εγκατάσταση φίλτρων νοσοκομειακού τύπου στα συστήματα εξαερισμού, η χρήση προστατευτικού εξοπλισμού και ο περιορισμός των κινήσεων των επιβατών.
Οι διαδικασίες του check-in, της παράδοσης και της παραλαβής αποσκευών θα πρέπει να οργανωθούν κατά τρόπο ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός, συνιστά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Κομισιόν προτείνει η διάρκεια των voucher, που οι αεροπορικές εταιρείες δίνουν έναντι των ματαιωμένων πτήσεων της προηγούμενης περιόδου, να παραταθεί για τουλάχιστον έναν χρόνο, με ενεργοποιημένη την προστασία έναντι πτώχευσης, ώστε οι δικαιούχοι να τα αποδέχονται χωρίς να ζητούν πλήρη αποζημίωση από αεροπορικές εταιρείες και τουριστικά γραφεία.
Η Κομισιόν προτρέπει τις αεροπορικές εταιρείες να καταστήσουν περισσότερο ελκυστικά τα voucher παρατείνοντας την διάρκειά τους, προσφέροντας τους ίδιους με την αρχική κράτηση όρους ή αν είναι δυνατόν αναβαθμίζοντάς τους. Ορισμένα voucher πρέπει να μπορούν να είναι μεταβιβάσιμα και αυτομάτως αποπληρωτέα, αν δεν χρησιμοποιηθούν εντός του έτους.
Για τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνιστά την εφαρμογή της κοινωνικής αποστασιοποίησης μέσω της αύξησης της συχνότητας των δρομολογίων και της δυναμικότητας των συρμών. Πρέπει να απαιτείται η χρήση μάσκας στο εσωτερικό των τρένων και στους σταθμούς , ενώ θα πρέπει να συνιστάται η αποφυγή μετακινήσεων κατά τις ώρες αιχμής. Οι πόρτες πρέπει να ανοίγουν αυτόματα και να υπάρχει διαθεσιμότητα αντισηπτικού διαλύματος.
Αντίστοιχοι κανόνες θα πρέπει να ισχύουν στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς και στα κρουαζιερόπλοια. Η Κομισιόν συνιστά την μείωση του αριθμού των επιβατών στις κρουαζιέρες. Τα κρουαζιερόπλοια θα πρέπει να έχουν διαθέσιμους χώρους για καραντίνα, εάν υπάρξει ανάγκη.