Δευτέρα 20 Ιουλίου 2020

"Ανώμαλη" προσγείωση στα σούπερ μάρκετ - Η απουσία τουριστών και ρευστού "κτυπά" την κατανάλωση

Τα πρώτα σημάδια, πτώσης της κατανάλωσης, είναι πλέον ορατά. Η έλλειψη τουριστών πιέζει τις πωλήσεις στους τουριστικούς προορισμούς, όπως π.χ. στην Κρήτη, ενώ σε αρνητικό έδαφος κινούνται περιοχές, όπως η Αττική, λόγω και της έλλειψης ρευστού, αφού μεγάλο κομμάτι του εργατικού δυναμικού της χώρας, κυρίως από τα τουριστικά επαγγέλματα, βρίσκεται στον "πάγο”.



Με βάση τα στοιχεία μέτρησης της κατανάλωσης από την IRI, την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία) οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 3,9%, υποχωρώντας στα 115,5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για την πέμπτη εβδομάδα από τις αρχές της χρονιάς, και την τέταρτη από το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, όπου ο τζίρος των σούπερ μάρκετ κινήθηκε χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι.

Από την ανάλυση των στοιχείων, προκύπτει πως ο τζίρος των τροφίμων μειώθηκε 3,4%, οι πωλήσεις ειδών σπιτιού κατέγραψε απώλειες 4,6%, και κατά 3,9% ειδών προσωπικής υγιεινής & φροντίδας ενώ τις μεγαλύτερες απώλειες 7% εμφάνισε η κατηγορία στην οποία συμπεριλαμβάνονται περιφερειακά προϊόντα, όπως π.χ. βιβλία.

Ενδιαφέρον όμως έχει να δούμε σε ποιες γεωγραφικές περιοχές καταγράφηκαν οι μεγαλύτερες απώλειες στην κατανάλωση την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου, περίοδο όπου άλλες χρονιές η τουριστική σεζόν είχε ανοίξει κανονικά. Η Κρήτη, που συμμετέχει στο πανελλαδικό καλάθι με μερίδιο 6,3%, εμφάνισε πτώση πωλήσεων 19,4%, μακράν τη μεγαλύτερη υποχώρηση στο σύνολο της χώρας, λόγω της έλλειψης τουριστών. Η δεύτερη χειρότερη επίδοση -9,6%, καταγράφηκε στη Βόρειο Ελλάδα, στην τρίτη θέση βρέθηκε η Πελοπόννησος με πτώση των πωλήσεων 3,5% και έπεται η Κεντρική Ελλάδα με υποχώρηση 3,4% και η Αττική, -παράγεται το 52,6% του συνολικού τζίρου-, όπου οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 1,6%. Μοναδική εξαίρεση η περιοχή της Θεσσαλονίκης, στην οποία καταγράφηκε αύξηση πωλήσεων κατά 0,8%.

Παρά την πτώση, σε επίπεδο πρώτου εξαμήνου, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 12,2%. Ποιες όμως είναι οι προβλέψεις για την πορεία της κατανάλωσης στο σύνολο του έτους; Σύμφωνα με τα δύο σενάρια που έχει επεξεργαστεί η IRI, αναμένεται, ανάλογα με την πορεία της υγειονομικής κρίσης και με το εάν ή όχι θα υπάρξει δεύτερο κύμα από το Φθινόπωρο, αύξηση πωλήσεων 5,3% ή 8,1% για το σύνολο του έτους.

Δηλαδή "κέρδη” πολύ πιο κάτω από αυτά που έγραψε το "ταμείο” το πρώτο εξάμηνο. Κάτι που έρχεται να επιβεβαιώσει ότι η αγορά των σούπερ μάρκετ, έχει εισέλθει σε αρνητικό έδαφος και σε αυτό θα παραμείνει το τρέχον δεύτερο εξάμηνο, όπως αναφέρουν στο Capital.gr στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου. Ακόμη μεγαλύτερες πιέσεις όμως αναμένεται να δεχθούν οι μη οργανωμένες αλυσίδες, κυρίως της περιφέρειας, που είναι οι βασικοί τροφοδότες των τουριστών, οι οποίοι δεν θα επισκεφθούν εφέτος τη χώρα.

Συμπαρασύροντας προς τα κάτω το σύνολο της ιδιωτικής κατανάλωσης. Ήδη το ΙΟΒΕ, το οποίο προχώρησε σε αναθεώρηση επί τα χείρω των εκτιμήσεών του για την πορεία της ελληνικής οικονομίας τη φετινή χρονιά με ύφεση από 7,5-10,5%, "βλέπει” υποχώρηση της ιδιωτικής κατανάλωσης, 7% με βάση το αισιόδοξο σενάριο η κατά 11% με βάση το δυσμενές σενάριο.
 
website counter
friend finderplentyoffish.com