Υπερβολική φαρμακευτική δαπάνη κυρίως στο θέμα των εμβολίων και των αντιικών φαρμάκων καταγράφει το πόρισμα των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με το φάρμακο.
Από τα στοιχεία που υπάρχουν στο πόρισμα, εκτιμάται ότι η συνολική επιβάρυνση όσον αφορά τη φαρμακευτική δαπάνη στην Ελλάδα το εξεταζόμενο διάστημα (1997-2014) ανέρχεται στα περίπου 23 δισ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στο πόρισμά τους εντοπίζουν σημεία τα οποία «χρήζουν περαιτέρω έρευνας από κάθε άποψη» και ζητούν να διερευνηθούν τα παρακάτω πεδία:
«α) Να ερευνηθεί ο λόγος ή οι λόγοι για τους οποίους συγκεκριμένα πορίσματα διωκτικών και ερευνητικών Αρχών (ΣΕΥΠ, ΓΛΚ, Επιθεώρηση Δημόσιας Διοίκησης, ορκωτοί κλπ), τα οποία αποκάλυπταν τέλεση συγκεκριμένων παράνομων πράξεων και παραλείψεων με συνακόλουθη βλάβη του Δημοσίου μεγάλης αξίας δεν καταγγέλθηκαν από τους παραλήπτες τους υπουργούς Υγείας στις αρμόδιες δικαστικές αρχές, όπως ρητά επιτάσσει το άρθρο 37 Κ.Π.Δ
β) Να ερευνηθεί η περίπτωση της υπερβολικά υψηλής παραγγελίας αντιικών εμβολίων, καθώς και οι αιτίες της μη αξιοποίησής τους.
γ) Να ερευνηθεί εάν αληθεύει ή όχι ότι συγκεκριμένος υψηλόβαθμος υπάλληλος του υπουργείου ήταν ο μόνος που κατείχε τον "κλειδάριθμο" με τον οποίο "ανοίγουν" οι τιμές των φαρμάκων στις ευρωπαϊκές χώρες.
δ) Για ποιον λόγο και με ποιες αιτιολογήσεις δεν ενεργοποιήθηκε η υφιστάμενη Επιτροπή διαπραγμάτευσης ειδικά για το διάστημα 2010-2014, οπότε είχαν επιβληθεί οι περιοριστικές πολιτικές στην φαρμακευτική δαπάνη».
Όπως αναφέρεται στο πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ, «η ραγδαία αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης στην Ελλάδα από το 1987 έως το 2014 δεν προήλθε από κάποιο ακραίο φυσικό φαινόμενο, αλλά ήταν αποτέλεσμα συγκεκριμένων πολιτικών που οδήγησαν στην ανεξέλεγκτη αύξηση της κερδοφορίας των φαρμακευτικών εταιρειών και τη διασπάθιση πόρων του ελληνικού Δημοσίου».
Στο πόρισμα αναγράφεται, επίσης, ότι «η πρώτη μεγάλη νομοθετική παρέμβαση που οδήγησε στην απότομη αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης έγινε με την από 07-11-1997 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου "Κατάργηση των επιβαρύνσεων υπέρ τρίτων επί της τιμής των φαρμάκων" της τότε κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ υπό την πρωθυπουργία του Κώστα Σημίτη και του υπουργού Υγείας Κωνσταντίνου Γείτονα, όπου καταργήθηκαν οι εισφορές υπέρ του α) Τ.Σ.Α.Υ., β) Τ.Ε.Α.ΥΦ.Ε. και γ) Ε.Ο.Φ και η έναρξη ισχύς της κατάργησης των εισφορών θα άρχιζε από την έκδοση του νέου δελτίου λιανικών τιμών των φαρμάκων, δηλαδή, το πρώτο δελτίο τιμών του 1998... Απόρροια της παραπάνω Π.Ν.Π. ήταν η μεταβίβαση των πόρων, που θα προέρχονταν από τις πωλήσεις των φαρμάκων στα ασφαλιστικά ταμεία και τον ΕΟΦ, στις φαρμακευτικές εταιρείες. Ακόμα, με τη ζήτηση φαρμάκων να παραμένει σταθερή το αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει αύξηση των τιμών… Με την παραπάνω ΠΝΠ υπήρξε μια διπλή παρέμβαση υπέρ των φαρμακευτικών εταιρειών τόσο με την αύξηση των τιμών, όσο και με τη μη προβλεπόμενη μέχρι τότε απόδοση των εισφορών επί των φαρμάκων προς όφελος των φαρμακευτικών εταιρειών».
Όπως περιγράφεται και στην Εισαγωγή του πορίσματος των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, «υπήρξαν γεγονότα και περιστατικά εκτεταμένης διαφθοράς στην Υγεία, και, σε συντομία, ένα μικρό μέρος της έχει ως εξής: Προβάλλει αμείλικτο το ερώτημα: Υπάρχει διαφθορά στην Υγεία, ή μάλλον ΚΑΙ στην Υγεία; Η απάντηση είναι: διαφθορά υπάρχει κυρίως στον χώρο της Υγείας, όπως και στον χώρο των εξοπλιστικών δαπανών, μάλιστα έχει συναχθεί από μελέτες και έρευνες ότι το σύνολο της διαφθορά στα εξοπλιστικά και την υγεία έχει τέτοια και τόση έκταση, ώστε δεν θα ήταν καθόλου παρακινδυνευμένο να λεχθεί ότι η διαφθορά στους τομείς αυτούς ευθύνονται, αν όχι αποκλειστικά, τουλάχιστον σε μεγάλο βαθμό για τη χρεοκοπία της χώρας. Και για να μη θεωρηθεί ότι ο ισχυρισμός αυτός είναι είτε αυθαίρετος, είτε αποσκοπεί απλά να θέσει προ των ευθυνών τους μόνο τις προηγούμενες κυβερνήσεις, και σήμερα τους φερόμενους ως εμπλεκόμενους, αναφέρουμε απόψεις και θέσεις πρωτοκλασάτων στελεχών των κυβερνήσεων αυτών».
Αναφερόμενοι στον τομέα «Διαφάνεια-εξυγίανση στο χώρο της Υγείας», οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρουν στο πόρισμά τους:
«Στην ημερίδα που συνδιοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων με το υπουργείο Υγείας, με θέμα "Διαφάνεια και Δεοντολογία στο χώρο της Υγείας", (19-06-2013), διαπιστώθηκε ότι ο τομέας της υγείας μαστίζεται από εκτεταμένη διαφθορά και διαπλοκή. Έγιναν σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης, της περιστολής των δαπανών, της πάταξης των κυκλωμάτων και εντοπίστηκαν τα προβλήματα που χρήζουν αντιμετώπισης, όπως: ο χρηματισμός γιατρών, οι διαβλητές διαδικασίες προμηθειών, οι υπερτιμολογήσεις ιατρικών μηχανημάτων, οι υπερσυνταγογραφήσεις και η πολυφαρμακία, η διάθεση φαρμάκων με κόστος πολλαπλάσιο από εκείνο των άλλων χωρών. Όλα αυτά συνιστούν μερικά από τα στοιχεία που συνθέτουν τη θλιβερή εικόνα της διαφθοράς και της διαπλοκής στον χώρο της υγείας… Διαπιστώθηκε ακόμη, ότι και σε μία περίοδο πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, ορισμένοι, κοινωνικά ανάλγητοι, συνεχίζουν αδίστακτα να κερδοσκοπούν και μάλιστα στον ευαίσθητο τομέα της υγείας απέναντι σε εκείνους που δίνουν μάχη για τη ζωή και εκείνους που προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανά τα ασφαλιστικά ταμεία… Κερδοσκοπούν, όταν προμηθεύουν σε πολλαπλάσιες τιμές από εκείνες του εξωτερικού: Ραδιοφάρμακο, που εισάγεται στην τιμή των 623 ευρώ και διατίθεται στους ασθενείς έναντι 3.300 ευρώ στην Ελλάδα, ενώ στη Γαλλία έναντι 1.087 ευρώ. Υπερτιμολόγηση ιατρικών μηχανημάτων μέχρι 2.000% ή 45 φορές με τιμές μεγαλύτερες από εκείνες που διατίθενται στο εξωτερικό. Ακριβότερα ιατρικά μηχανήματα κατά 400%: μηχανική βαλβίδα καρδιάς, της οποίας το πραγματικό κόστος αγοράς, όπως προκύπτει από το τιμολόγιο, ανερχόταν σε 1.225 ευρώ, τιμολογήθηκε στη συνέχεια από offshore εταιρεία και την προμήθευσαν στα νοσοκομεία έναντι 5.450 ευρώ».
Αναφορικά με το «Φάρμακο και τις προμήθειες στον χώρο της Υγείας», στο πόρισμα της πλειοψηφίας αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω: «Οι οικονομικές-πολιτικές-νομικές διαστάσεις του όλου πλέγματος των προβλημάτων τα οποία ελέγχθηκαν στην Εξεταστική Επιτροπή Διερεύνησης των Σκανδάλων στην Υγεία και στο Φάρμακο, τους 18 μήνες λειτουργίας της, είναι κολοσσιαίες. Από το υλικό που παραλάβαμε και τις μαρτυρικές καταθέσεις μπορεί να αποτιμηθεί κατά προσέγγιση το μέγεθος της ζημιάς κατά του δημοσίου συμφέροντος από τη σκανδαλώδη διαχείριση του δημοσίου χρήματος στο φάρμακο και τις προμήθειες στον χώρο της Υγείας. Οι παράμετροι είναι πολλές και ο όγκος των δεδομένων-των στοιχείων τεράστιος. Σε κάθε περίπτωση, όμως, είναι βέβαιο πέραν πάσης αμφισβήτησης ότι υπήρχαν: Παθογένειες, στρεβλώσεις, σπατάλες, συναλλαγές, μίζες, ρεμούλα, διαφθορά, εκμαυλισμός συνειδήσεων, δωροδοκίες και δωροληψίες, διασπάθιση δημοσίου χρήματος. Εξωφρενικές τιμές ορισμένων φαρμάκων, απουσία μηχανισμού προετοιμασίας της τιμολόγησης και ανατιμολόγησης νέων φαρμάκων μέχρι τον Νοέμβριο του 2013. Διαπλεκόμενη τιμολογιακή πολιτική φαρμάκου, χωρίς καμία διαπραγμάτευση τιμών επί σειρά ετών. Αυθαίρετη απόσυρση δοκιμασμένων φθηνών και αποτελεσματικών φαρμάκων υπέρ νεότερων ακριβών φαρμάκων των ίδιων φαρμακευτικών εταιρειών. Απευθείας αναθέσεις προμηθειών και τεράστιες υπερτιμολογήσεις σε σύγκριση με τις αντίστοιχες τιμές στη διεθνή αγορά, στην δαπάνη για τον μοριακό έλεγχο του αίματος, στις προμήθειες αξονικών-μαγνητικών τομογράφων, υπερηχογράφων, γ-καμερών, αναλυτών και άλλων μηχανημάτων βιοϊατρικού εξοπλισμού, ορισμένα από τα οποία μηχανήματα, όπως τώρα αποκαλύπτεται παρέμεναν αχρησιμοποίητα καθώς και υγειονομικού υλικού πολλών Νοσοκομείων της χώρας όπως αποκάλυψαν οι έλεγχοι».
Σε άλλο σημείο του πορίσματος, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνουν ότι «η εκτίμηση της συνολικής οικονομικής επιβάρυνσης για τη χώρα κατά το εξεταζόμενο διάστημα από το μεγάλο φαγοπότι, από τη σκανδαλώδη διαχείριση του δημοσίου χρήματος στην υγεία και το φάρμακο, κατά την προσέγγιση αρκετών μαρτύρων και μελετητών των ζητημάτων της υγείας, αγγίζει τα 85 δισ. ευρώ - 23 δισ. περίπου στο φάρμακο (η συνολική δαπάνη υγείας υπολογίζεται στα 265 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική φαρμακευτική δαπάνη - δημόσια και ιδιωτική - στο διάστημα που εξετάζουμε (1997-2015) ανήλθε σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΦ στα 93 δισ. ευρώ περίπου). Η εκτίμηση αυτή βρίσκει σύμφωνους τον αναπληρωτή υπουργό Υγείας, Π. Πολάκη, τον πρώην υπουργό Υγείας Γ. Σούρλα, τη Γενική Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης, Μ. Παπασπύρου, τον Γενικό Επιθεωρητή του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ), Στ. Ευαγγελάτο».
Τέλος, για τα αντιικά εμβόλια, τα συμπεράσματα του πορίσματος είναι τα εξής: «Η συγκεκριμένη υπόθεση αποτελεί μια ξεκάθαρη περίπτωση κραυγαλέας και ύποπτης κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος στον χώρο της Υγείας. Το 2005 o ΕΟΦ δέχθηκε εισηγήσεις από το ΚΕΕΛΠΝΟ για λήψη άμεσων μέτρων προς αντιμετώπιση επαπειλούμενης πανδημίας γρίπης. Το 2006 ο υπουργός Υγείας Δ. Αβραμόπουλος ζητεί τη σύναψη δανείου ύψους 300 εκ. για την αντιμετώπιση της κατάστασης (αγορά εμβολίων, προετοιμασία κέντρων εμβολιασμού, πρόσληψη προσωπικού κ.λπ.). Τελικώς, εγκρίθηκε δάνειο 223 εκ. ευρώ για την αγορά 16 εκατ. δόσεων του αντιγριπικού εμβολίου και ένα μέρος διατέθηκε για την προμήθεια 200 χιλιάδων σκευασμάτων του αντιικού φαρμάκου Symmetrel και 500 χιλιάδων σκευασμάτων οσελταμιβίρης (Tamiflu, Relenza ) σε 2 δόσεις (200.000 την 1η φορά και 300.000 τη 2η ). Από αυτή την ποσότητα των 700.000 σκευασμάτων τα 495.440 σκευάσματα οσελταμιβίρης έμειναν αδιάθετα και βρέθηκαν ληγμένα - ανάμεσα σε άλλα - στην Κεντρική Αποθήκη Υγειονομικού Υλικού στον Ταύρο κατά τον έλεγχο που διενήργησε το ΣΕΥΥΠ. Το καταπληκτικό είναι όμως ότι από τις 16 εκατ. δόσεις του αντιγριπικού εμβολίου χρησιμοποιήθηκαν μόνο 350.000 δόσεις».
Από τα στοιχεία που υπάρχουν στο πόρισμα, εκτιμάται ότι η συνολική επιβάρυνση όσον αφορά τη φαρμακευτική δαπάνη στην Ελλάδα το εξεταζόμενο διάστημα (1997-2014) ανέρχεται στα περίπου 23 δισ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στο πόρισμά τους εντοπίζουν σημεία τα οποία «χρήζουν περαιτέρω έρευνας από κάθε άποψη» και ζητούν να διερευνηθούν τα παρακάτω πεδία:
«α) Να ερευνηθεί ο λόγος ή οι λόγοι για τους οποίους συγκεκριμένα πορίσματα διωκτικών και ερευνητικών Αρχών (ΣΕΥΠ, ΓΛΚ, Επιθεώρηση Δημόσιας Διοίκησης, ορκωτοί κλπ), τα οποία αποκάλυπταν τέλεση συγκεκριμένων παράνομων πράξεων και παραλείψεων με συνακόλουθη βλάβη του Δημοσίου μεγάλης αξίας δεν καταγγέλθηκαν από τους παραλήπτες τους υπουργούς Υγείας στις αρμόδιες δικαστικές αρχές, όπως ρητά επιτάσσει το άρθρο 37 Κ.Π.Δ
β) Να ερευνηθεί η περίπτωση της υπερβολικά υψηλής παραγγελίας αντιικών εμβολίων, καθώς και οι αιτίες της μη αξιοποίησής τους.
γ) Να ερευνηθεί εάν αληθεύει ή όχι ότι συγκεκριμένος υψηλόβαθμος υπάλληλος του υπουργείου ήταν ο μόνος που κατείχε τον "κλειδάριθμο" με τον οποίο "ανοίγουν" οι τιμές των φαρμάκων στις ευρωπαϊκές χώρες.
δ) Για ποιον λόγο και με ποιες αιτιολογήσεις δεν ενεργοποιήθηκε η υφιστάμενη Επιτροπή διαπραγμάτευσης ειδικά για το διάστημα 2010-2014, οπότε είχαν επιβληθεί οι περιοριστικές πολιτικές στην φαρμακευτική δαπάνη».
Όπως αναφέρεται στο πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ, «η ραγδαία αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης στην Ελλάδα από το 1987 έως το 2014 δεν προήλθε από κάποιο ακραίο φυσικό φαινόμενο, αλλά ήταν αποτέλεσμα συγκεκριμένων πολιτικών που οδήγησαν στην ανεξέλεγκτη αύξηση της κερδοφορίας των φαρμακευτικών εταιρειών και τη διασπάθιση πόρων του ελληνικού Δημοσίου».
Στο πόρισμα αναγράφεται, επίσης, ότι «η πρώτη μεγάλη νομοθετική παρέμβαση που οδήγησε στην απότομη αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης έγινε με την από 07-11-1997 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου "Κατάργηση των επιβαρύνσεων υπέρ τρίτων επί της τιμής των φαρμάκων" της τότε κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ υπό την πρωθυπουργία του Κώστα Σημίτη και του υπουργού Υγείας Κωνσταντίνου Γείτονα, όπου καταργήθηκαν οι εισφορές υπέρ του α) Τ.Σ.Α.Υ., β) Τ.Ε.Α.ΥΦ.Ε. και γ) Ε.Ο.Φ και η έναρξη ισχύς της κατάργησης των εισφορών θα άρχιζε από την έκδοση του νέου δελτίου λιανικών τιμών των φαρμάκων, δηλαδή, το πρώτο δελτίο τιμών του 1998... Απόρροια της παραπάνω Π.Ν.Π. ήταν η μεταβίβαση των πόρων, που θα προέρχονταν από τις πωλήσεις των φαρμάκων στα ασφαλιστικά ταμεία και τον ΕΟΦ, στις φαρμακευτικές εταιρείες. Ακόμα, με τη ζήτηση φαρμάκων να παραμένει σταθερή το αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει αύξηση των τιμών… Με την παραπάνω ΠΝΠ υπήρξε μια διπλή παρέμβαση υπέρ των φαρμακευτικών εταιρειών τόσο με την αύξηση των τιμών, όσο και με τη μη προβλεπόμενη μέχρι τότε απόδοση των εισφορών επί των φαρμάκων προς όφελος των φαρμακευτικών εταιρειών».
Όπως περιγράφεται και στην Εισαγωγή του πορίσματος των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, «υπήρξαν γεγονότα και περιστατικά εκτεταμένης διαφθοράς στην Υγεία, και, σε συντομία, ένα μικρό μέρος της έχει ως εξής: Προβάλλει αμείλικτο το ερώτημα: Υπάρχει διαφθορά στην Υγεία, ή μάλλον ΚΑΙ στην Υγεία; Η απάντηση είναι: διαφθορά υπάρχει κυρίως στον χώρο της Υγείας, όπως και στον χώρο των εξοπλιστικών δαπανών, μάλιστα έχει συναχθεί από μελέτες και έρευνες ότι το σύνολο της διαφθορά στα εξοπλιστικά και την υγεία έχει τέτοια και τόση έκταση, ώστε δεν θα ήταν καθόλου παρακινδυνευμένο να λεχθεί ότι η διαφθορά στους τομείς αυτούς ευθύνονται, αν όχι αποκλειστικά, τουλάχιστον σε μεγάλο βαθμό για τη χρεοκοπία της χώρας. Και για να μη θεωρηθεί ότι ο ισχυρισμός αυτός είναι είτε αυθαίρετος, είτε αποσκοπεί απλά να θέσει προ των ευθυνών τους μόνο τις προηγούμενες κυβερνήσεις, και σήμερα τους φερόμενους ως εμπλεκόμενους, αναφέρουμε απόψεις και θέσεις πρωτοκλασάτων στελεχών των κυβερνήσεων αυτών».
Αναφερόμενοι στον τομέα «Διαφάνεια-εξυγίανση στο χώρο της Υγείας», οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρουν στο πόρισμά τους:
«Στην ημερίδα που συνδιοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων με το υπουργείο Υγείας, με θέμα "Διαφάνεια και Δεοντολογία στο χώρο της Υγείας", (19-06-2013), διαπιστώθηκε ότι ο τομέας της υγείας μαστίζεται από εκτεταμένη διαφθορά και διαπλοκή. Έγιναν σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης, της περιστολής των δαπανών, της πάταξης των κυκλωμάτων και εντοπίστηκαν τα προβλήματα που χρήζουν αντιμετώπισης, όπως: ο χρηματισμός γιατρών, οι διαβλητές διαδικασίες προμηθειών, οι υπερτιμολογήσεις ιατρικών μηχανημάτων, οι υπερσυνταγογραφήσεις και η πολυφαρμακία, η διάθεση φαρμάκων με κόστος πολλαπλάσιο από εκείνο των άλλων χωρών. Όλα αυτά συνιστούν μερικά από τα στοιχεία που συνθέτουν τη θλιβερή εικόνα της διαφθοράς και της διαπλοκής στον χώρο της υγείας… Διαπιστώθηκε ακόμη, ότι και σε μία περίοδο πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, ορισμένοι, κοινωνικά ανάλγητοι, συνεχίζουν αδίστακτα να κερδοσκοπούν και μάλιστα στον ευαίσθητο τομέα της υγείας απέναντι σε εκείνους που δίνουν μάχη για τη ζωή και εκείνους που προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανά τα ασφαλιστικά ταμεία… Κερδοσκοπούν, όταν προμηθεύουν σε πολλαπλάσιες τιμές από εκείνες του εξωτερικού: Ραδιοφάρμακο, που εισάγεται στην τιμή των 623 ευρώ και διατίθεται στους ασθενείς έναντι 3.300 ευρώ στην Ελλάδα, ενώ στη Γαλλία έναντι 1.087 ευρώ. Υπερτιμολόγηση ιατρικών μηχανημάτων μέχρι 2.000% ή 45 φορές με τιμές μεγαλύτερες από εκείνες που διατίθενται στο εξωτερικό. Ακριβότερα ιατρικά μηχανήματα κατά 400%: μηχανική βαλβίδα καρδιάς, της οποίας το πραγματικό κόστος αγοράς, όπως προκύπτει από το τιμολόγιο, ανερχόταν σε 1.225 ευρώ, τιμολογήθηκε στη συνέχεια από offshore εταιρεία και την προμήθευσαν στα νοσοκομεία έναντι 5.450 ευρώ».
Αναφορικά με το «Φάρμακο και τις προμήθειες στον χώρο της Υγείας», στο πόρισμα της πλειοψηφίας αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω: «Οι οικονομικές-πολιτικές-νομικές διαστάσεις του όλου πλέγματος των προβλημάτων τα οποία ελέγχθηκαν στην Εξεταστική Επιτροπή Διερεύνησης των Σκανδάλων στην Υγεία και στο Φάρμακο, τους 18 μήνες λειτουργίας της, είναι κολοσσιαίες. Από το υλικό που παραλάβαμε και τις μαρτυρικές καταθέσεις μπορεί να αποτιμηθεί κατά προσέγγιση το μέγεθος της ζημιάς κατά του δημοσίου συμφέροντος από τη σκανδαλώδη διαχείριση του δημοσίου χρήματος στο φάρμακο και τις προμήθειες στον χώρο της Υγείας. Οι παράμετροι είναι πολλές και ο όγκος των δεδομένων-των στοιχείων τεράστιος. Σε κάθε περίπτωση, όμως, είναι βέβαιο πέραν πάσης αμφισβήτησης ότι υπήρχαν: Παθογένειες, στρεβλώσεις, σπατάλες, συναλλαγές, μίζες, ρεμούλα, διαφθορά, εκμαυλισμός συνειδήσεων, δωροδοκίες και δωροληψίες, διασπάθιση δημοσίου χρήματος. Εξωφρενικές τιμές ορισμένων φαρμάκων, απουσία μηχανισμού προετοιμασίας της τιμολόγησης και ανατιμολόγησης νέων φαρμάκων μέχρι τον Νοέμβριο του 2013. Διαπλεκόμενη τιμολογιακή πολιτική φαρμάκου, χωρίς καμία διαπραγμάτευση τιμών επί σειρά ετών. Αυθαίρετη απόσυρση δοκιμασμένων φθηνών και αποτελεσματικών φαρμάκων υπέρ νεότερων ακριβών φαρμάκων των ίδιων φαρμακευτικών εταιρειών. Απευθείας αναθέσεις προμηθειών και τεράστιες υπερτιμολογήσεις σε σύγκριση με τις αντίστοιχες τιμές στη διεθνή αγορά, στην δαπάνη για τον μοριακό έλεγχο του αίματος, στις προμήθειες αξονικών-μαγνητικών τομογράφων, υπερηχογράφων, γ-καμερών, αναλυτών και άλλων μηχανημάτων βιοϊατρικού εξοπλισμού, ορισμένα από τα οποία μηχανήματα, όπως τώρα αποκαλύπτεται παρέμεναν αχρησιμοποίητα καθώς και υγειονομικού υλικού πολλών Νοσοκομείων της χώρας όπως αποκάλυψαν οι έλεγχοι».
Σε άλλο σημείο του πορίσματος, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνουν ότι «η εκτίμηση της συνολικής οικονομικής επιβάρυνσης για τη χώρα κατά το εξεταζόμενο διάστημα από το μεγάλο φαγοπότι, από τη σκανδαλώδη διαχείριση του δημοσίου χρήματος στην υγεία και το φάρμακο, κατά την προσέγγιση αρκετών μαρτύρων και μελετητών των ζητημάτων της υγείας, αγγίζει τα 85 δισ. ευρώ - 23 δισ. περίπου στο φάρμακο (η συνολική δαπάνη υγείας υπολογίζεται στα 265 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική φαρμακευτική δαπάνη - δημόσια και ιδιωτική - στο διάστημα που εξετάζουμε (1997-2015) ανήλθε σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΦ στα 93 δισ. ευρώ περίπου). Η εκτίμηση αυτή βρίσκει σύμφωνους τον αναπληρωτή υπουργό Υγείας, Π. Πολάκη, τον πρώην υπουργό Υγείας Γ. Σούρλα, τη Γενική Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης, Μ. Παπασπύρου, τον Γενικό Επιθεωρητή του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ), Στ. Ευαγγελάτο».
Τέλος, για τα αντιικά εμβόλια, τα συμπεράσματα του πορίσματος είναι τα εξής: «Η συγκεκριμένη υπόθεση αποτελεί μια ξεκάθαρη περίπτωση κραυγαλέας και ύποπτης κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος στον χώρο της Υγείας. Το 2005 o ΕΟΦ δέχθηκε εισηγήσεις από το ΚΕΕΛΠΝΟ για λήψη άμεσων μέτρων προς αντιμετώπιση επαπειλούμενης πανδημίας γρίπης. Το 2006 ο υπουργός Υγείας Δ. Αβραμόπουλος ζητεί τη σύναψη δανείου ύψους 300 εκ. για την αντιμετώπιση της κατάστασης (αγορά εμβολίων, προετοιμασία κέντρων εμβολιασμού, πρόσληψη προσωπικού κ.λπ.). Τελικώς, εγκρίθηκε δάνειο 223 εκ. ευρώ για την αγορά 16 εκατ. δόσεων του αντιγριπικού εμβολίου και ένα μέρος διατέθηκε για την προμήθεια 200 χιλιάδων σκευασμάτων του αντιικού φαρμάκου Symmetrel και 500 χιλιάδων σκευασμάτων οσελταμιβίρης (Tamiflu, Relenza ) σε 2 δόσεις (200.000 την 1η φορά και 300.000 τη 2η ). Από αυτή την ποσότητα των 700.000 σκευασμάτων τα 495.440 σκευάσματα οσελταμιβίρης έμειναν αδιάθετα και βρέθηκαν ληγμένα - ανάμεσα σε άλλα - στην Κεντρική Αποθήκη Υγειονομικού Υλικού στον Ταύρο κατά τον έλεγχο που διενήργησε το ΣΕΥΥΠ. Το καταπληκτικό είναι όμως ότι από τις 16 εκατ. δόσεις του αντιγριπικού εμβολίου χρησιμοποιήθηκαν μόνο 350.000 δόσεις».