Στο... κόκκινο έχει φτάσει η λειτουργία των αεροδρομίων στην καρδιά της τουριστικής περιόδου με τα προβλήματα να εμφανίζονται το ένα μετά το άλλο οδηγώντας ακόμα και σε «λουκέτο» για ώρες αερολιμένες της χώρας.
Μύκονος, Σητεία, Μυτιλήνη, Ηράκλειο και Ρόδος έχουν εξαντλήσει τα όριά τους και αναγκάζονται σε καθημερινές παρεμβάσεις, ώστε να δέχονται τόσο τις τακτικές όσο και τις έκτακτες πτήσεις. Αν και για το 2015 η επιβατική κίνηση αναμένεται να ξεπεράσει τα 50 εκατ. επιβάτες «δοκιμάζοντας» τα περισσότερα αεροδρόμια της χώρας, τόσο από πλευράς χωρητικότητας, όσο και καθημερινής λειτουργίας, πολλά από τα περιφερειακά αεροδρόμια έχουν ήδη αρχίσει να παρουσιάζουν σημαντικά προβλήματα. Ακόμα και ο ίδιος ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χ. Σπίρτζης απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή την περασμένη Δευτέρα χαρακτήρισε την κατάσταση των αεροδρομίων «τραγική».
«Eίναι οι συνέπειες μιας πολιτικής που ήθελε την ΥΠΑ απαξιωμένη, ανήμπορη και διαλυμένη. Και όχι μόνο την ΥΠΑ. Είναι οι συνέπειες μιας πολιτικής εγκατάλειψης των αεροδρομίων, του εξοπλισμού τους, των κτιρίων. Κυρίως όμως απαξίωση του στελεχικού δυναμικού της ΥΠΑ με τεράστιες ελλείψεις σε κρίσιμες ειδικότητες», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης, αποδίδοντας τις καθημερινές ελλείψεις στην προηγούμενη κυβέρνηση.
Πάντως, τα συμβάντα είναι πλέον σχεδόν καθημερινά, με πολλές πτήσεις να αλλάζουν ώρες ή και να ματαιώνονται λόγω σημαντικών ελλείψεων και μη εκτέλεσης έργων.
Μύκονος
Κλειστό για περίπου τέσσερις ώρες παρέμεινε την Κυριακή το αεροδρόμιο της Μυκόνου, λόγω προβλημάτων στον ασφαλτοτάπητα του διαδρόμου προσγειώσεων - απογειώσεων αεροσκαφών, που είχε ως αποτέλεσμα να γίνουν άνω κάτω οι πτήσεις από και προς το νησί.
Πρόκειται για το... γιοφύρι της Αρτας, όπως το χαρακτηρίζουν οι εργαζόμενοι στην ΥΠΑ, καθώς διαρκώς «μπαλώνεται» με καθημερινές παρεμβάσεις στον διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης των αεροσκαφών, μια και η άσφαλτος ξεκολλάει συνεχώς, αφού εξαιτίας έλλειψης κονδυλίων δεν έχει επισκευαστεί για πάνω από δύο χρόνια. Έτσι την Κυριακή, λίγο πριν τη μία το μεσημέρι, κι ενώ είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο ένα αεροσκάφος της Easy Jet, υπάλληλοι του αεροδρομίου εντόπισαν σοβαρά προβλήματα στο διάδρομο απογειώσεων - προσγειώσεων. Συγκεκριμένα, εντόπισαν αποκολλήσεις τμημάτων της ασφάλτου στο σημείο εκκίνησης των αεροσκαφών σε έκταση περίπου 10-15 τετραγωνικών μέτρων.
Οι αερολιμενικές αρχές του αεροδρομίου της Μυκόνου ενημέρωσαν σχετικά την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ζητώντας την έκδοση «ΝΟΤΑΜ» για το «κλείσιμο» του αερολιμένα μέχρι τις 6 το απόγευμα, προκειμένου να προχωρήσουν στην αποκατάσταση των προβλημάτων.
Συνεργεία της ΥΠΑ μαζί με ιδιώτες τεχνικούς, τελικά κατάφεραν να αποκαταστήσουν τις φθορές στον κατεστραμμένο ασφαλτοτάπητα του διαδρόμου, λίγο πριν τις 5 το απόγευμα, οπότε και αποκαταστάθηκε η λειτουργία του αερολιμένα. Στο διάστημα αυτό ματαιώθηκαν δύο από τις έξι συνολικά πτήσεις της Aegean Airlines προς τη Μύκονο. Οι περισσότεροι επιβάτες των δύο πτήσεων που ματαιώθηκαν από την Αθήνα, τελικά μετακινήθηκαν προς τη Μύκονο με τα δρομολόγια που εκτελέστηκαν μετά τις 5 το απόγευμα κι αφού η εταιρεία δρομολόγησε μεγαλύτερα αεροσκάφη προς το νησί. Το ίδιο διάστημα ήταν προγραμματισμένες κι άλλες πτήσεις τσάρτερ από το εξωτερικό, οι οποίες στην πλειονότητά τους μετακινήθηκαν χρονικά για μετά τις 6 μ.μ., βάσει του αρχικού «ΝΟΤΑΜ» που εκδόθηκε από την ΥΠΑ. Μάλιστα ο αερολιμένας παρέμεινε ανοιχτός όλη τη νύχτα.
Μυτιλήνη
Τα ραδιοβοηθήματα «έκλειναν» με τη δύση του ηλίου στο αεροδρόμιο της Μυτιλήνης καθώς δεν είχαν πιστοποιηθεί, με αποτέλεσμα να μη χρησιμοποιούνται και οι πτήσεις να εκτελούνται εξ όψεως χωρίς τη χρήση τους (VFR).
Αιτία για τη μη έγκαιρη πιστοποίηση των ραδιοβοηθημάτων σε αεροδρόμια μεγάλης τουριστικής σημασίας είναι το γεγονός ότι και τα δύο αεροπλάνα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας που είναι ειδικά μετασκευασμένα ώστε να υλοποιούν αυτούς τους ελέγχους, επιθεωρώντας τις ενδείξεις των ραδιοβοηθημάτων, παραμένουν καθηλωμένα εξαιτίας της οικονομικής ασφυξίας της Υπηρεσίας. Πάντως, πριν από περίπου μία εβδομάδα, η προηγούμενη διοίκηση της ΥΠΑ με παρεμβάσεις ακόμα και στη γερμανική πρεσβεία πέτυχε να επιστραφεί το ένα από τα δύο αεροσκάφη που είχε επιδιορθώσει γερμανική εταιρεία και επικαλούμενη την οικονομική κατάσταση της χώρας το κρατούσε σε «ομηρεία», μέχρι να της αποδοθεί όλο το ποσό του κόστους επιδιόρθωσης.
Σητεία
Προβλήματα με τη φωτοσήμανση του διαδρόμου αντιμετώπισε την προηγούμενη εβδομάδα και το αεροδρόμιο της Σητείας προκαλώντας ακυρώσεις πτήσεων. Το πρόβλημα οφειλόταν σε κάποιο μπλακ άουτ που δεν επέτρεψε να φωταγωγηθεί ο διάδρομος για να υπάρχει ορατότητα και να γίνει με ασφάλεια η προσγείωση της πτήσης της εταιρείας Astra. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι να οριστικοποιηθεί η αδυναμία αποκατάστασης της βλάβης στον διάδρομο προσγείωσης, ο πιλότος αναγκάστηκε να «κάνει βόλτες» στον αέρα πάνω από τη Σητεία για περίπου 25 λεπτά. Τελικά, η βλάβη παρέμεινε, με αποτέλεσμα να δοθεί εντολή στον πιλότο να επιστρέψει αναγκαστικά στην Αθήνα, με αποτέλεσμα η πτήση να ακυρωθεί και οι επιβάτες να μη φτάσουν στον προορισμό τους.
Ηράκλειο
Η οικονομική ασφυξία του αερολιμένα Ηρακλείου, μαζί με τις ελλείψεις αναγκαίων υποδομών δημιουργεί σοβαρά προβλήματα που άπτονται της ασφάλειας των πτήσεων, στο δεύτερο σε κίνηση αερολιμένα της χώρας, με την τουριστική περίοδο να είναι στο αποκορύφωμά της. Το αεροδρόμιο δεν χρηματοδοτείται ούτε για την κάλυψη των βασικών λειτουργικών αναγκών του και την επίλυση των προβλημάτων που αφορούν την ασφάλειά του, αλλά και τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων. Σύμφωνα με καταγγελία εργαζομένων στο αεροδρόμιο, δεν είχαν εγκριθεί πιστώσεις, ούτε για τα καύσιμα των πυροσβεστικών οχημάτων της ΥΠΑ, ούτε ακόμα για βασικά υλικά καθαριότητας, γεγονός που δείχνει το μέγεθος των προβλημάτων.
Το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης αντανακλάται άμεσα στην έλλειψη προσωπικού, αφού απαιτούνται τουλάχιστον 12 ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και συνολικά περίπου 110 νέες προσλήψεις για διάφορες θέσεις.
Μάλιστα τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών είχαν καταθέσει πρόταση η οποία περιελάμβανε την επέκταση του κτιρίου αεροσταθμού αναλαμβάνοντας τόσο τη μελέτη όσο και την κατασκευή, προκειμένου να τους παραχωρηθεί ένας ενιαίος χώρος στο ισόγειο του κτιρίου, έναντι μηνιαίου αντιτίμου. Ωστόσο η κυβέρνηση δεν έχει αξιολογήσει τη σχετική πρόταση η οποία είχε υποβληθεί από την αρχή της θητείας της με τα προβλήματα να παραμένουν στο αεροδρόμιο.
Μεγάλες ελλείψεις
Εκτός από τα προβλήματα στην εναέρια κυκλοφορία, σημαντικά προβλήματα παρατηρούνται και στα κτίρια των αεροσταθμών σε μια σειρά αεροδρομίων.
Στη Ρόδο το σύστημα κλιματισμού ήδη εμφάνισε τις πρώτες βλάβες, ενώ με δυσκολία γίνεται ο ανεφοδιασμός με καύσιμα των πυροσβεστικών οχημάτων σε μεγάλα αεροδρόμια όπως αυτό του Ηρακλείου. Επίσης ασυντήρητοι είναι και οι ιμάντες αποσκευών σχεδόν στο σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων: Όσο ασήμαντο κι αν ακούγεται, σε ένα μεγάλο αεροδρόμιο που το καλοκαίρι μπορεί να εξυπηρετεί ακόμα και δέκα πτήσεις σε ελάχιστο χρόνο, η εμπλοκή στο συγκεκριμένο σύστημα μπορεί να δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα. Πολλές εταιρείες έχουν σταματήσει να παρέχουν ανταλλακτικά επί πιστώσει και η ΥΠΑ αδυνατεί ακόμα και να στείλει τα δικά της ειδικά συνεργεία για επισκευές, ενώ σε πολλά αεροδρόμια μεταξύ των οποίων και τα κρητικά με εκατομμύρια διακινούμενους επιβάτες δεν υπάρχουν χρήματα ούτε για την προμήθεια... χαρτιού υγείας για τις τουαλέτες.