Η τροπολογία που ρυθμίζει θέματα φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών που κατατέθηκε από τον υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκο Φίλη, βρέθηκε στο επίκεντρο της σημερινής συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ο κ. Φίλης, στην ομιλία του, ανέφερε ότι οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση και των προτεινόμενων τροπολογιών που συμπεριλαμβάνονται σε αυτό «απαντούν σε επίκαιρα ζητήματα του χώρου της εκπαίδευσης». Αρχικά, υπογράμμισε την ανάγκη κατοχύρωσης των εργασιακών σχέσεων στα φροντιστήρια και τόνισε, ότι, με την προτεινόμενη τροπολογία, εξασφαλίζονται οι συνθήκες διδακτικής και παιδαγωγικής επάρκειας, καθώς και νομιμότητας στα φροντιστήρια και στα κέντρα ξένων γλωσσών.
«Εκεί, όπως γνωρίζετε, εργάζονται ίσως και 50.000, κυρίως νέας ηλικίας, εκπαιδευτικοί, χωρίς ουσιαστικά δικαιώματα σε πάρα πολλές περιπτώσεις, δεν γενικεύω, αυτή είναι η γενική εικόνα όμως, χωρίς να υπάρχει κατοχύρωση ασφαλιστική, χωρίς να υπάρχει στοιχειώδης, επαναλαμβάνω, εργασιακή νομιμότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, προσθέτοντας ότι δεν θα πρέπει να «πολιτικοποιηθεί» η συζήτηση για την ιδιωτική εκπαίδευση.
Επίσης, για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τόνισε την ανάγκη προσαρμογής στην «πολυπολιτισμική πραγματικότητα», περνώντας από τα αμιγώς ελληνικά σχολεία στο εξωτερικό, που ενέχουν τον κίνδυνο να «γκετοποιηθούν» τα παιδιά των ελλήνων του εξωτερικού, στα δίγλωσσα σχολεία. Μάλιστα, ο κ. Φίλης καθόρισε ως χρονικό ορίζοντα το 2019 για τη σύναψη σχετικών διακρατικών συμφωνιών. Εξάλλου, ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός στο θέμα των προσφύγων και της εκπαίδευσής τους, τονίζοντας ότι έχουν εξασφαλιστεί τα απαραίτητα κονδύλια, ενώ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Γιάννης Παντής ανέπτυξε τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές του σχεδίου του υπουργείου για την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων.
Ειδικότερα, όσον αφορά στην τροπολογία που κατατέθηκε χθες, σε αυτή προβλέπεται η κατάθεση του ωρολογίου προγράμματος, του αριθμού μαθητών και διδασκόντων - καθηγητών των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών και των συμβάσεων εργασίας στις αρμόδιες διευθύνσεις εκπαίδευσης του ΥΠ.Π.Ε.Θ. Ακόμη, προβλέπεται η καταβολή προσαυξημένων αποδοχών σε περίπτωση απασχόλησης των διδασκόντων - καθηγητών κατά τις Κυριακές και τις αργίες, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Τέλος, καθορίζεται το πλήρες ωράριο απασχόλησης των διδασκόντων - καθηγητών και η απονομή ενσήμων, βάσει του ωραρίου αυτού.
Ωστόσο, στην τροπολογία περιλαμβάνεται και διάταξη, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η δυνατότητα ασφάλισης των παρεχόντων έργο σε δράσεις Δια Βίου Μάθησης που υλοποιούνται από το ΙΝΕΔΙΒΙΜ και τον ΕΟΠΠΕΠ στο Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. Επίσης, άλλη διάταξη έχει ως σκοπό τη διευθέτηση θεμάτων, που έχουν ανακύψει από επιτόπιους ελέγχους που διενεργούνται από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) σε ιδιωτικές σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα, δίνεται η δυνατότητα στις ανωτέρω σχολικές μονάδες να υποβάλουν σε σύντομο χρονικό διάστημα αιτήματα για τυχόν ελλείψεις ή μεταβολές στις κτιριολογικές προϋποθέσεις, που αφορούν στην άδεια ίδρυσης και λειτουργίας τους. Σύμφωνα πάντα με την ηγεσία του υπουργείου, με τον τρόπο αυτό δίνεται η δυνατότητα άμεσης και οριστικής τακτοποίησης αυτών, τηρώντας τους κανόνες περί αδειοδότησης και λειτουργίας των σχολείων, όπως αυτοί προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία.
Αντιδράσεις
Κατά την ακρόαση των εκπροσώπων φορέων της ιδιωτικής εκπαίδευσης, εκφράστηκε δυσαρέσκεια από μεριάς των ιδιοκτητών εκπαιδευτηρίων και φροντιστηρίων, για την «αιφνιδιαστική», όπως ανέφεραν, κίνηση του υπουργείου, να προχωρήσει στην κατάθεση της τροπολογίας.
Ειδικότερα, από πλευράς του Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων (ΣΙΕΙΕ), ο πρόεδρός του Χαράλαμπος Κυραϊλίδης, κατηγόρησε όσους μεταδίδουν «ανακρίβειες και ψέματα για την ιδιωτική εκπαίδευση» και εξέφρασε την άποψη ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί μετατρέπονται σε μόνιμους, αφαιρώντας το δικαίωμα του εργοδότη να προχωρήσει σε απόλυση όποιων εκπαιδευτικών δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους, είτε σε μείωση του αριθμού του εργατικού του δυναμικού, λόγω μείωσης του αριθμού μαθητών.
«Επιστρέφουμε στην εποχή του «ουδείς απολύεται»», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κυραϊλίδης. Ακόμη, ανέφερε ότι στην ουσία, πάντα τα ιδιωτικά σχολεία ήταν υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας και των διευθυντών εκπαίδευσης, ενώ ήδη υπήρχε πρόβλεψη προστασίας απολύσεων. Με τη νέα τροπολογία του υπουργείου, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΙΕΙΕ, υπάρχουν κριτήρια ηλικιακά για τις απολύσεις, τη στιγμή που θα έπρεπε να απολύεται ο χειρότερος και όχι ο νεότερος. Ακόμη, ανέφερε ότι με την τροπολογία έρχονται να εφαρμοστούν κανόνες του δημοσίου στα ιδιωτικά σχολεία, φέρνοντας εν πολλοίς τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Σε επικριτικό τόνο ήταν και η τοποθέτηση του Γιάννη Βαφειαδάκη, προέδρου της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος, ο οποίος κατηγόρησε την ηγεσία του υπουργείου για μονομερή επεξεργασία των νομοθετικών ρυθμίσεων. «Μη νομοθετείτε για εμάς χωρίς εμάς», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βαφειαδάκης. Επίσης, ανέφερε ότι θα επιβαρυνθούν τα φροντιστήρια με επιπλέον γραφειοκρατική δουλειά, καταθέτοντας αναλυτικά τα προγράμματα, και τον αριθμό μαθητών και καθηγητών στην οικεία διεύθυνση του υπουργείου. «Τα φροντιστήρια δεν αποτελούν μέρος της τυπικής εκπαίδευσης», είπε, «τα προγράμματά μας καταρτίζονται σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών». Ως προς το ωράριο των εκπαιδευτικών, ο κ. Βαφειαδάκης έκανε λόγο για «δυσμενέστερη πρόβλεψη, ακόμα και από τους εκπαιδευτικούς του δημοσίου», ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει ότι τα φροντιστήρια στην πλειονότητά τους είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στα οποία πηγαίνουν κατά βάση τα παιδιά των λαϊκών τάξεων και όχι των εύπορων οικογενειών.
Την αντίθεσή του στις αλλαγές που επιφέρει η τροπολογία σε ό,τι αφορά το ωράριο των εκπαιδευτικών, εξέφρασε και ο Γιάννης Μιχαϊλίδης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών και ζήτησε να αποσυρθούν οι σχετικές διατάξεις.
Από την πλευρά των εργαζομένων στα ιδιωτικά σχολεία, ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ, Μιχάλης Κουρουτός, υπερασπίστηκε τις διατάξεις της τροπολογίας, υποστηρίζοντας ότι «θα μπει μια τάξη», ούτως ώστε ο κάθε εκπαιδευτικός «να γνωρίζει ότι μπορεί να δουλεύει με μια ποιότητα εργασιακή». «Σήμερα είναι δυνατή η απόλυση οποιαδήποτε στιγμή μέσα στο σχολικό έτος, με προειδοποίηση και αποζημίωση», είπε ο κ. Κουρουτός.
Από την πλευρά των εργαζομένων καθηγητών στα φροντιστήρια, ο αντιπρόεδρος του συλλόγου, Ανδρέας Σεληνιωτάκης, επεσήμανε ότι υπάρχει ανασφάλιστη εργασία, «γνωστή σε όλους, μερικώς καταγεγραμμένη» και επεσήμανε ότι ο έλεγχος της νομιμότητας είναι θέμα πολιτικής βούλησης. Χαρακτήρισε αυτονόητο το να αναγνωρίζεται εκπαιδευτικό ωράριο, ωστόσο τόνισε ότι θα πρέπει να σταματήσουν τα φροντιστήρια να είναι ανοικτά τις αργίες. «Θα πρέπει να φροντίσει το υπουργείο και η Πολιτεία την ψυχική υγεία των μαθητών και των καθηγητών», είπε χαρακτηριστικά.
Επίσης, αναφορικά με τους πλαστούς τίτλους, σπουδών, ο γενικός γραμματέας του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, Δημοσθένης Κασσαβέτης, τόνισε ότι αποτέλεσε και αποτελεί «πηγή άνθισης κακοδιοικήσεων» και χαρακτήρισε «χρήσιμη και αναγκαία» την παρέμβαση του υπουργείου Παιδείας, να απελευθερώσει από χρονικής άποψης τον έλεγχο των πλαστών τίτλων, ώστε να υπάρξει αποκατάσταση της νομιμότητας στον χώρο της εκπαίδευσης.
Εξάλλου, στον έλεγχο των κτιριακών εγκαταστάσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ), Σταύρος Καραγκούνης. Έκανε λόγο για «τεράστιο έργο», με το οποίο «μπαίνει τάξη σε έναν χώρο όπου δεν υπήρχε επαρκώς» και από την οποία «κερδισμένοι είναι και οι μαθητές και οι γονείς τους».
Τέλος, όσον αφορά στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση, ο κ. Γιάννης Καζάζης, εκ μέρους του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας έκανε λόγο για «γόνιμη ασάφεια» του νομοσχεδίου, που ορίζει την σταδιακή κατάργηση και μετατροπή των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού σε δίγλωσσα σχολεία. Το θετικό, όπως ανέφερε ο κ. Καζάζης, είναι ότι μέσω των διακρατικών συμφωνιών, θα μπορέσουν να λυθούν τα προβλήματα που προκύπτουν σε κάθε περιοχή ξεχωριστά. Αναγνώρισε, δε, ότι τα μονόγλωσσα σχολεία οδηγούν τα παιδιά σε «γκέτο».
Από την πλευρά των γονέων των μαθητών σε σχολεία του εξωτερικού, η Μαρία Μπούκα, πρόεδρος των γονέων της περιοχής του Έσσεν της Γερμανίας, περιέγραψε την κατάσταση του ελληνικού σχολείου τα τελευταία έξι χρόνια, στο οποίο από το 2010 δεν έχουν σταλεί δάσκαλοι. Ανέφερε ότι χάρη στην προσπάθεια των γονέων και την ανιδιοτέλεια μιας ελληνίδας καθηγήτριας πανεπιστημίου συνεχίζει να λειτουργεί το σχολείο, αλλά επεσήμανε ότι δεν φτάνει μόνο οι γονείς να προσπαθούν - χρειάζεται και η πολιτική βούληση.
Κλείνοντας, ο κ. Φίλης, χαρακτήρισε «γόνιμη και ενημερωτική» τη συνεδρίαση, παρατηρώντας ότι είναι από όλες τις πλευρές, κοινή η αγωνία για τη λειτουργία της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Δήλωσε ότι το υπουργείο θα προχωρήσει σύντομα σε σύστημα αξιολόγησης των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και ότι στόχος δεν είναι η απαξίωση της ιδιωτικής εκπαίδευσης, αλλά ο καθορισμός της εύρυθμης λειτουργίας της.