Αντίμετρα/παροχές αξίας 900 εκατομμυρίων ευρώ περίπου, έναντι 766 εκατομμυρίων ευρώ που προβλέπονται στο προσχέδιο Προϋπολογισμού έφερε, σύμφωνα με πληροφορίες, η συμφωνία στο Euroworking Group για την Ελλάδα.
Η απόκλιση μεταξύ των εκτιμήσεων της Κομισιόν (σ.σ. που έβλεπε χαμηλότερη ανάπτυξη και πρωτογενές πλεόνασμα και άρα δημοσιονομικό χώρο) και της κυβέρνησης "γεφυρώθηκε", σύμφωνα με πληροφορίες κυρίως από νέα (δεύτερη κατά σειρά) περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της τάξης των 350- 500 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς και από άλλες πηγές (με σενάρια να κάνουν λόγο για χαμηλότερες μειώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές των νέων από αυτές που αρχικά είχαν υπολογιστεί στο Προσχέδιο).
Τα ακριβή ποσά και η κατανομή τους δεν έχουν οριστικοποιηθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα αποτελέσουν αντικείμενο τεχνικών συζητήσεων του ΥΠΟΙΚ και της Κομισιόν τις επόμενες ημέρες με στόχο να παρουσιαστούν στις 21 Νοεμβρίου μέσα από δύο κείμενα:
· Από το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού που θα κατατεθεί από το Υπουργείο Οικονομικών στη Βουλή αλλά και
· Από την Έκθεση της Κομισιόν επί του ελληνικού προϋπολογισμού που θα δοθεί στη δημοσιότητα την ίδια μέρα.
Στο πακέτο της συμφωνίας περιλαμβάνεται και η μη περικοπή των συντάξεων η οποία σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες αναφορικά με την χθεσινή συμφωνία, δεν θα περιλαμβάνει "αστερίσκο" αναβολής του μέτρου. Μένει να φανεί βεβαίως αν θα υπάρχουν άλλες ρήτρες για το μελλοντικό ενδεχόμενο αποκλίσεων.
Ανακατανομή κονδυλίων και μέρισμα
Στο πεδίο των παροχών/αντίμετρων του 2019 θα υπάρχει, σύμφωνα με πληροφορίες, σημαντική ανακατανομή των κονδυλίων ανά δράση, με έμφαση σε αυτές που θεωρούνται περισσότερα αναπτυξιακές όπως είναι το επίδομα στέγασης.
Δεν αποκλείεται η αξία του συνολικού πακέτου παροχών να αναμορφωθεί οριακά, ανάλογα με τις προβολές που θα "τρέξουν" κυβέρνηση και θεσμοί για την επίπτωση των μέτρων στην ανάπτυξη και στα έσοδα.
Επίσης, το τελικό σχέδιο του Προϋπολογισμού ενδεχομένως να αποκαλύπτει και μία πρώτη εικόνα για τα περιθώρια παροχής μερίσματος για το 2018, μετά και τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του 2018. Δείχνουν ότι το πρωτογενές πλεόνασμα κρατικού προϋπολογισμού στο 10μηνο έφτασε στα 6,5 δις ευρώ, δημιουργώντας την προσδοκία για Πρωτογενές Πλεόνασμα σε όρους ESM στο σύνολο του έτους ακόμα και πάνω από το 4,5% του ΑΕΠ (δηλαδή 2 δισ. ευρώ περίπου πάνω από τον στόχο), με προφανείς συνέπειες για τη ρευστότητα και την οικονομία, αφού η υπέρβαση προέρχεται από υπερ-φορολόγηση και άτυπη στάση πληρωμών…
Η περικοπή του ΠΔΕ
Ένα από τα "εργαλεία" της κυβέρνησης για να χτίσει τα υπερπλεονάσματα είναι η πάγια υποεκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Στο 10μηνο οι δαπάνες ήταν κατά 1,35 δισ. ευρώ χαμηλότερες του στόχου, δηλαδή ήταν η βασική πηγή υπερ-πλεονασμάτων. Πέρυσι έκλεισε περίπου 1 δισ. κάτω από τον στόχο.
Είχε εξαγγελθεί η αύξησή του κατά 300 εκατ ευρώ επιπλέον (στα 7,3 δισ. ευρώ), τροφοδοτούμενο από την μείωση των συντάξεων. Ωστόσο, στο Προσχέδιο είχε προβλεφθεί στα 7 δισ. ευρώ, αφού πλέον η αύξηση αυτή των 300 εκατ ευρώ δεν είχε επιλεγεί στα αντίμετρα/παροχές Τσίπρα. Πλέον αποφασίστηκε νέα, δεύτερη κατά σειρά, μείωσή του σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις.
Σημειώνεται ότι αύξηση του ΠΔΕ προς το παρόν δεν περιλαμβάνεται όχι μόνο στις "παροχές" του 2019, αλλά γενικότερα στο τετραετές πλάνο που εξαγγέλθηκε στην ΔΕΘ. Όσο για το τελικό αποτέλεσμα δαπανών ΠΔΕ για το 2018, αυτό θα φανεί με τις αιτήσεις πληρωμών που θα γίνουν έως τις 31/12 για έργα του ΕΣΠΑ.
Τι λέει το ΥΠΟΙΚ – στο Eurogroup της 3ης Δεκεμβρίου η πολιτική έγκριση
Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Οικονομικών η απόφαση του Euroworking Group θα επικυρωθεί πολιτικά στη Σύνοδο του Eurogroup της 3ης Δεκεμβρίου (όπως θα συμβεί και με όλους τους υπόλοιπους προϋπολογισμούς των κρατών μελών). Δεν αποκλείεται βεβαίως να συζητηθεί στο περιθώριο του Eurogroup της Δευτέρας που θα έχει ως επίσημο θέμα την εμβάθυνση της ΟΝΕ, αλλά και μεγάλο "αγκάθι" τον ιταλικό προϋπολογισμό.
Πηγές του ΥΠΟΙΚ ανέφεραν επίσης χθες ότι "το Eurogroup Working Group (EWG), αφού εξέτασε την εισήγηση της Ελλάδας και τη θετική αποτίμηση της Κομισιόν, δεν προέβαλε ενστάσεις στο σχέδιο προϋπολογισμού του 2019". Επισήμως προς το παρόν δεν έχουν δοθεί άλλες διευκρινήσεις για την συμφωνία.
Τα αντίμετρα
Η διαπραγμάτευση για το "μείγμα" και την αξία των αντίμετρων έγινε στη βάση πολλών εναλλακτικών σεναρίων με στόχο να προκριθούν/ενισχυθούν αυτά που έχουν μεγαλύτερο αναπτυξιακό αποτύπωμα. Ο λόγος για όσα μέτρα κρίνεται ότι διασφαλίζουν την επιτάχυνση της ανάπτυξης από το 2% το 2019 (στο σενάριο περικοπής των συντάξεων) προς το 2,3% το 2019.
Από τα μέτρα του Προσχεδίου κρίνονταν ως ιδιαιτέρως αναπτυξιακές κυρίως η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών (μείωση του συντελεστή κύριας ασφάλισης κατά 1/3 και την εφαρμογή της ελάχιστης εισοδηματικής βάσης για την επικουρική ασφάλιση και την εφάπαξ παροχή), καθώς και η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών νέων (σ.σ. για την οποία πληροφορίες κάνουν λόγο για πιθανή συρρίκνωση ή και ακύρωση του μέτρου που είχε υπολογιστεί στο Προσχέδιο ότι θα έχει αξία 103 εκατ ευρώ και προς το παρόν δεν περιλαμβάνεται στο σχετικό νομοσχέδιο για την μείωση των εισφορών που έχει κατατεθεί στη Βουλή).
Ιδιαίτερα αναπτυξιακό χαρακτήρα (λόγω της επίδρασης που θα έχουν στην εσωτερική ζήτηση) κρίθηκε ότι έχει η επιδότηση ενοικίου η οποία φέρεται να ενισχύεται σημαντικά (προβλεπόταν 200 εκατ. ευρώ στο Προσχέδιο). Στο Προσχέδιο προβλέπεται και η πρόσληψη εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και η μέση μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10%..
Αναπτυξιακά θεωρούνται και τα δύο φορολογικά μέτρα (μείωση φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 25% σε ορίζοντα τετραετίας και μείωση του φορολογικού συντελεστή επί των διανεμόμενων κερδών κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες). Το επιπλέον "ατού" τους είναι ότι έχουν μηδενικό κόστος το 2019, αφού θα μετρήσουν από τις φορολογικές δηλώσεις του 2020.
Η απόκλιση μεταξύ των εκτιμήσεων της Κομισιόν (σ.σ. που έβλεπε χαμηλότερη ανάπτυξη και πρωτογενές πλεόνασμα και άρα δημοσιονομικό χώρο) και της κυβέρνησης "γεφυρώθηκε", σύμφωνα με πληροφορίες κυρίως από νέα (δεύτερη κατά σειρά) περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της τάξης των 350- 500 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς και από άλλες πηγές (με σενάρια να κάνουν λόγο για χαμηλότερες μειώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές των νέων από αυτές που αρχικά είχαν υπολογιστεί στο Προσχέδιο).
Τα ακριβή ποσά και η κατανομή τους δεν έχουν οριστικοποιηθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα αποτελέσουν αντικείμενο τεχνικών συζητήσεων του ΥΠΟΙΚ και της Κομισιόν τις επόμενες ημέρες με στόχο να παρουσιαστούν στις 21 Νοεμβρίου μέσα από δύο κείμενα:
· Από το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού που θα κατατεθεί από το Υπουργείο Οικονομικών στη Βουλή αλλά και
· Από την Έκθεση της Κομισιόν επί του ελληνικού προϋπολογισμού που θα δοθεί στη δημοσιότητα την ίδια μέρα.
Στο πακέτο της συμφωνίας περιλαμβάνεται και η μη περικοπή των συντάξεων η οποία σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες αναφορικά με την χθεσινή συμφωνία, δεν θα περιλαμβάνει "αστερίσκο" αναβολής του μέτρου. Μένει να φανεί βεβαίως αν θα υπάρχουν άλλες ρήτρες για το μελλοντικό ενδεχόμενο αποκλίσεων.
Ανακατανομή κονδυλίων και μέρισμα
Στο πεδίο των παροχών/αντίμετρων του 2019 θα υπάρχει, σύμφωνα με πληροφορίες, σημαντική ανακατανομή των κονδυλίων ανά δράση, με έμφαση σε αυτές που θεωρούνται περισσότερα αναπτυξιακές όπως είναι το επίδομα στέγασης.
Δεν αποκλείεται η αξία του συνολικού πακέτου παροχών να αναμορφωθεί οριακά, ανάλογα με τις προβολές που θα "τρέξουν" κυβέρνηση και θεσμοί για την επίπτωση των μέτρων στην ανάπτυξη και στα έσοδα.
Επίσης, το τελικό σχέδιο του Προϋπολογισμού ενδεχομένως να αποκαλύπτει και μία πρώτη εικόνα για τα περιθώρια παροχής μερίσματος για το 2018, μετά και τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του 2018. Δείχνουν ότι το πρωτογενές πλεόνασμα κρατικού προϋπολογισμού στο 10μηνο έφτασε στα 6,5 δις ευρώ, δημιουργώντας την προσδοκία για Πρωτογενές Πλεόνασμα σε όρους ESM στο σύνολο του έτους ακόμα και πάνω από το 4,5% του ΑΕΠ (δηλαδή 2 δισ. ευρώ περίπου πάνω από τον στόχο), με προφανείς συνέπειες για τη ρευστότητα και την οικονομία, αφού η υπέρβαση προέρχεται από υπερ-φορολόγηση και άτυπη στάση πληρωμών…
Η περικοπή του ΠΔΕ
Ένα από τα "εργαλεία" της κυβέρνησης για να χτίσει τα υπερπλεονάσματα είναι η πάγια υποεκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Στο 10μηνο οι δαπάνες ήταν κατά 1,35 δισ. ευρώ χαμηλότερες του στόχου, δηλαδή ήταν η βασική πηγή υπερ-πλεονασμάτων. Πέρυσι έκλεισε περίπου 1 δισ. κάτω από τον στόχο.
Είχε εξαγγελθεί η αύξησή του κατά 300 εκατ ευρώ επιπλέον (στα 7,3 δισ. ευρώ), τροφοδοτούμενο από την μείωση των συντάξεων. Ωστόσο, στο Προσχέδιο είχε προβλεφθεί στα 7 δισ. ευρώ, αφού πλέον η αύξηση αυτή των 300 εκατ ευρώ δεν είχε επιλεγεί στα αντίμετρα/παροχές Τσίπρα. Πλέον αποφασίστηκε νέα, δεύτερη κατά σειρά, μείωσή του σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις.
Σημειώνεται ότι αύξηση του ΠΔΕ προς το παρόν δεν περιλαμβάνεται όχι μόνο στις "παροχές" του 2019, αλλά γενικότερα στο τετραετές πλάνο που εξαγγέλθηκε στην ΔΕΘ. Όσο για το τελικό αποτέλεσμα δαπανών ΠΔΕ για το 2018, αυτό θα φανεί με τις αιτήσεις πληρωμών που θα γίνουν έως τις 31/12 για έργα του ΕΣΠΑ.
Τι λέει το ΥΠΟΙΚ – στο Eurogroup της 3ης Δεκεμβρίου η πολιτική έγκριση
Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Οικονομικών η απόφαση του Euroworking Group θα επικυρωθεί πολιτικά στη Σύνοδο του Eurogroup της 3ης Δεκεμβρίου (όπως θα συμβεί και με όλους τους υπόλοιπους προϋπολογισμούς των κρατών μελών). Δεν αποκλείεται βεβαίως να συζητηθεί στο περιθώριο του Eurogroup της Δευτέρας που θα έχει ως επίσημο θέμα την εμβάθυνση της ΟΝΕ, αλλά και μεγάλο "αγκάθι" τον ιταλικό προϋπολογισμό.
Πηγές του ΥΠΟΙΚ ανέφεραν επίσης χθες ότι "το Eurogroup Working Group (EWG), αφού εξέτασε την εισήγηση της Ελλάδας και τη θετική αποτίμηση της Κομισιόν, δεν προέβαλε ενστάσεις στο σχέδιο προϋπολογισμού του 2019". Επισήμως προς το παρόν δεν έχουν δοθεί άλλες διευκρινήσεις για την συμφωνία.
Τα αντίμετρα
Η διαπραγμάτευση για το "μείγμα" και την αξία των αντίμετρων έγινε στη βάση πολλών εναλλακτικών σεναρίων με στόχο να προκριθούν/ενισχυθούν αυτά που έχουν μεγαλύτερο αναπτυξιακό αποτύπωμα. Ο λόγος για όσα μέτρα κρίνεται ότι διασφαλίζουν την επιτάχυνση της ανάπτυξης από το 2% το 2019 (στο σενάριο περικοπής των συντάξεων) προς το 2,3% το 2019.
Από τα μέτρα του Προσχεδίου κρίνονταν ως ιδιαιτέρως αναπτυξιακές κυρίως η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών (μείωση του συντελεστή κύριας ασφάλισης κατά 1/3 και την εφαρμογή της ελάχιστης εισοδηματικής βάσης για την επικουρική ασφάλιση και την εφάπαξ παροχή), καθώς και η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών νέων (σ.σ. για την οποία πληροφορίες κάνουν λόγο για πιθανή συρρίκνωση ή και ακύρωση του μέτρου που είχε υπολογιστεί στο Προσχέδιο ότι θα έχει αξία 103 εκατ ευρώ και προς το παρόν δεν περιλαμβάνεται στο σχετικό νομοσχέδιο για την μείωση των εισφορών που έχει κατατεθεί στη Βουλή).
Ιδιαίτερα αναπτυξιακό χαρακτήρα (λόγω της επίδρασης που θα έχουν στην εσωτερική ζήτηση) κρίθηκε ότι έχει η επιδότηση ενοικίου η οποία φέρεται να ενισχύεται σημαντικά (προβλεπόταν 200 εκατ. ευρώ στο Προσχέδιο). Στο Προσχέδιο προβλέπεται και η πρόσληψη εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και η μέση μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10%..
Αναπτυξιακά θεωρούνται και τα δύο φορολογικά μέτρα (μείωση φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 25% σε ορίζοντα τετραετίας και μείωση του φορολογικού συντελεστή επί των διανεμόμενων κερδών κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες). Το επιπλέον "ατού" τους είναι ότι έχουν μηδενικό κόστος το 2019, αφού θα μετρήσουν από τις φορολογικές δηλώσεις του 2020.