«Αντοχές» στις πιέσεις που δέχεται τα τελευταία χρόνια το σύνολο της ελληνικής αγοράς πληροφορικής και ψηφιακών τεχνολογιών ο τομέας του επιχειρηματικού λογισμικού, ο οποίος την τελευταία τριετία παρουσιάζει μία σχετική σταθερότητα.
Από την άλλη πλευρά, η εκτίμηση που υπάρχει μεταξύ των στελεχών που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο τομέα της αγοράς είναι ότι την επόμενη διετία θα πρέπει να αναμένουμε σημαντικές αλλαγές σε επιχειρηματικό επίπεδο, καθώς αρκετοί από τους παραδοσιακούς «παίκτες» έχουν πλέον υποχωρήσει αφήνοντας χώρο για εταιρείες που αξιοποιούν τις νέες τάσεις όπως είναι το cloud computing.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του European Information Technology Observatory (EITO) που δημοσιοποιήθηκαν από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών (www.sepe.gr), το 2016 η αξία της ελληνικής αγοράς λογισμικού, όπου ο κύριος όγκος των πωλήσεων αφορά τις εφαρμογές που απευθύνονται για χρήση από εταιρείες, θα διαμορφωθεί στα 248 εκατ. ευρώ, περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2015, το οποίο εκτιμάται ότι έκλεισε στα 246 εκατ. ευρώ.
Το 2017 αναμένεται, επίσης, να κινηθεί στα ίδια επίπεδα, καθώς το ΕΙΤΟ αναμένει την αγορά του λογισμικού να ανέλθει στα 251 εκατ. ευρώ. Αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2012, η συγκεκριμένα αγορά ήταν στα 252 εκατ. ευρώ, είναι προφανές ότι πρόκειται για έναν κλάδο που παρουσιάζει μία σχετική σταθερότητα κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Μία από τις βασικές ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς επιχειρηματικού λογισμικού είναι ότι υπάρχουν ένας ιδιαίτερα μεγάλος αριθμός «παικτών» που προωθούν τις λύσεις τους, κυρίως όσον αφορά στο κομμάτι των λύσεων ERP (Σύστημα Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων ? Enterprise Resource Planning). Το ERP είναι η «καρδιά» της πληροφοριακής υποδομής μίας επιχείρησης και ακόμη και οι πιο μικρές εταιρίες έχουν συνήθως κάποιας «μορφής» ERP, το οποίο στην προκειμένη περίπτωση είναι ένα εμπορικολογιστικό πακέτο.
Μία άλλη ιδιαιτερότητα της ελληνικής αγοράς είναι ότι, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, το 95% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της χώρας χρησιμοποιεί για την κάλυψη των βασικών αναγκών της οικονομικής διεύθυνσης λύσης που προέρχεται από εγχώρια εταιρεία επιχειρηματικού λογισμικού.
Οι λύσεις των ελληνικών εταιρειών θεωρούνται αρκετά καλές ακόμη και σε διεθνές επίπεδο και υπάρχουν, μάλιστα, περιπτώσεις που ελληνικό λογισμικό χρησιμοποιούν επιχειρήσεις σε γείτονες χώρες χάρη στις κινήσεις επέκτασης εκτός των ελληνικών συνόρων που έχουν κάνει εταιρείες όπως είναι η SoftOne, η Entersoft και η SingularLogic.
Παράλληλα, βλέπουμε τις ελληνικές εταιρείες λογισμικού να αρχίζουν να δίνουν όλο και μεγαλύτερη έμφαση στην αξιοποίηση του cloud, όπως και στην επέκταση των λύσεων τους ώστε να είναι προσβάσιμες και από φορητές συσκευές, όπως είναι τα tablets και τα smartphones. Οι εταιρείες που θα καθυστερήσουν να υιοθετήσουν τις τάσεις προς το cloud και το mobile εκτιμάται ότι θα αντιμετωπίσουν πολλές δυσκολίες τα επόμενα χρόνια.
Ανακατατάξεις
Μία πολύ ενδιαφέρουσα εξέλιξη σχετίζεται πάντως και με την αλλαγή των «ισορροπιών» καθώς παλαιότερες ισχυρές εταιρείες έχουν πλέον απωλέσει τα μεγάλα μερίδια αγοράς. Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Altec Software, η οποία με εφαρμογές όπως το Κεφάλαιο είχε ιδιαίτερα ενισχυμένη παρουσία στο χώρο των μικρών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Όμως, τα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζει εδώ και αρκετά χρόνια ο όμιλος Altec και το μέλλον του χαρακτηρίζεται το λιγότερο δυσοίωνο, έχουν ως αποτέλεσμα να χάσει ένα σημαντικό μέρος του πελατολογίου του.
Η πρόσφατη μετονομασία της Altec Software σε Unisoft αποδίδεται σε μία προσπάθεια να υπενθυμίσει στους πελάτες του το παρελθόν, δεδομένου ότι η Unisoft ήταν το όνομα της εταιρείας που διαχειριζόταν το κομμάτι του επιχειρηματικού λογισμικού του πάλαι πότε ισχυρού ομίλου πληροφορικής.
Από τους «παλαιούς», η SingularLogic είναι ενδεχομένως από τις λίγες εταιρείες επιχειρηματικού λογισμικού που επιδεικνύουν αντοχές, ενώ την ίδια στιγμή υπάρχουν ανερχόμενες δυνάμεις όπως είναι η SoftOne και η Entersoft.
Την ίδια στιγμή, οι μεγάλοι πολυεθνικοί «κολοσσοί» προσπαθούν να ενισχύσουν την παρουσία τους στα μεσαία και χαμηλά στρώματα της ελληνικής αγοράς. Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, οι λύσεις εταιρειών όπως η SAP, η Oracle και η Microsoft, όσον αφορά το ERP, χρησιμοποιούνταν σχεδόν αποκλειστικά από μεγάλου και μεσαίου μεγέθους ελληνικές επιχειρήσεις. Πλέον, όμως, αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει.
Συγκέντρωση
Αυτό που αναμένουν αρκετοί παρατηρητές της ελληνικής αγοράς είναι να υπάρξει ένας γύρος συγκέντρωσης μέσα στους επόμενους μήνες. Αρκετοί μικρότεροι εγχώριοι «παίκτες» δεν δείχνουν να αντέχουν την πίεση που υπάρχει και οι πιθανότητες να υπάρξουν εξαγορές και συγχωνεύσεις με την έμφαση να δίνεται στη διεύρυνση πελατολογίου, η οποία και είναι το ζητούμενο. Το μέγεθος μίας επιχείρησης αρχίζει να αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία στο χώρο του επιχειρηματικού λογισμικού, όπως και ο χαμηλός ή -ακόμη καλύτερα- μηδαμινός τραπεζικός δανεισμός.