Στα 5,4 εκατ. έφθασαν οι Έλληνες ηλικίας 16-74 ετών που έκαναν χρήση του Διαδικτύου κατά το α' τρίμηνο του 2016 με το ποσοστό διείσδυσης να έχει φθάσει πλέον στο 69,1% παρουσιάζοντας μάλιστα και μία μικρή αύξηση της τάξεως των 2,3 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2015.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας χρήσης τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας που δημοσιοποίησε η Ελληνική Στατιστική Αρχή και στο πλαίσιο της οποίας ερευνήθηκαν 4774 ιδιωτικά νοικοκυριά και ισάριθμα μέλη αυτών. Πέραν της υψηλής διείσδυσης, η έρευνα δείχνει ότι οι Έλληνες συνδέονται στο Διαδίκτυο από οπουδήποτε και αν βρίσκονται, ενώ ειδικά στις μικρότερες ηλικίες τα ποσοστά χρήσης είναι ιδιαίτερα μεγάλα.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, χρήση του Διαδικτύου κατά το α' τρίμηνο του 2016 έκανε το 69,1% του πληθυσμού της χώρας, ηλικίας 16 - 74 ετών. Τακτική θεωρείται η χρήση του διαδικτύου τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα και πραγματοποιείται από το 95,6% όσων χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το α’ τρίμηνο του 2016, ποσοστό αυξημένο κατά 1,3 μονάδες σε σχέση με το 2015 (94,3%).
Αναφορικά με το επίπεδο εκπαίδευσης όσων χρησιμοποίησαν το α΄ τρίμηνο του 2016 το Διαδίκτυο, το 94,1% του πληθυσμού που έχει ολοκληρώσει υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης (μεταπτυχιακά /διδακτορικό, ΑΕΙ, ΤΕΙ, στρατιωτικές σχολές, ανώτερες σχολές τριετούς διάρκειας, κολλέγιο διάρκειας μεγαλύτερης των δύο ετών) χρησιμοποίησε το διαδίκτυο, το 79,5% του πληθυσμού που έχει ολοκληρώσει μεσαίο επίπεδο εκπαίδευσης (δημόσιο ή ιδιωτικό ΙΕΚ, κολλέγιο διάρκειας μέχρι δύο έτη, Λύκειο (Γενικό, ΕΠΑΛ, ΤΕΛ), ΤΕΣ/ΤΕΕ (β΄ κύκλο)) και το 33,9% του πληθυσμού που έχει ολοκληρώσει χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης.
Νοικοκυριά
Αξιοσημείωτο είναι ακόμη ότι 7 στα 10 νοικοκυριά έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από την κατοικία τους (ποσοστό 69,1%), ενώ την τελευταία πενταετία (2011 • 2016) καταγράφεται αύξηση 37,7% στην πρόσβαση στο Διαδίκτυο από την κατοικία. Οι κυριότεροι λόγοι μη πρόσβασης στο διαδίκτυο από την κατοικία είναι: α) η έλλειψη δεξιοτήτων (64,4%), β) ότι οι πληροφορίες που υπάρχουν στο διαδίκτυο δεν είναι χρήσιμες, δεν ενδιαφέρουν (25,5%) και γ) ότι το κόστος του εξοπλισμού είναι πολύ υψηλό (19,9%).
Εν κινήσει
Το 68,1 % όσων χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το α' τρίμηνο του 2016 συνδέθηκαν στο διαδίκτυο, εκτός της κατοικίας και του χώρου εργασίας τους, με χρήση κινητού τηλεφώνου ή smartphone, φορητού υπολογιστή (laptop, notebook, netbook ή tablet) ή άλλης φορητής συσκευής (PDA, MP3 player, e-book reader, φορητή κονσόλα παιχνιδιών κλπ.), παρουσιάζοντας αύξηση 2,6%, σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2015.
Από όσους συνδέθηκαν στο Διαδίκτυο, εκτός της κατοικίας και του χώρου εργασίας τους με κινητή συσκευή, το 59,9% χρησιμοποίησε κινητό ή smartphone, το 34,3% φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή (π.χ. laptop, tablet) και το 0,9% άλλη συσκευή (π.χ. PDA, MP3 player, e-book reader,φορητή κονσόλα παιχνιδιών κλπ.).
Το υψηλότερο ποσοστό εν κινήσει σύνδεσης στο διαδίκτυο καταγράφεται για τους νέους ηλικίας 16-24 ετών, εννέα στους δέκα (89,7%), που χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο, συνδέθηκαν σε αυτό και από κινητή συσκευή, εκτός κατοικίας και εκτός χώρου εργασίας/εκπαίδευσης για μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές.
Αναφορικά με το δίκτυο που χρησιμοποιείται για την εν κινήσει σύνδεση, αύξηση καταγράφεται τόσο για το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας όσο και για το WiFi. Μέσω δικτύων κινητής τηλεφωνίας συνδέονται το 45,4% των χρηστών, ενώ μέσω WiFi το 62,1% όταν το 2015 τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν στο 37,4% και στο 59,7%.
Λόγοι χρήσης
Η online ανάγνωση ειδήσεων σε ιστοσελίδες, εφημερίδες, περιοδικά παραμένει στην κορυφή της λίστας των δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται μέσω διαδικτύου με ποσοστό 85,3%, ενώ η αναζήτηση πληροφοριών και υπηρεσιών είναι η δεύτερη περισσότερο πραγματοποιούμενη δραστηριότητα, με ποσοστό 81,9%.
Τα ποσοστά που καταγράφηκαν για όσους χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το α' τρίμηνο του 2016, για δραστηριότητες που πραγματοποιούνται μέσω διαδικτύου είναι:
• Διάβασμα online ειδήσεων σε ιστοσελίδες, εφημερίδες, περιοδικά: 85,3%.
• Αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες: 81,9%.
• Αποστολή ή λήψη ηλεκτρονικών μηνυμάτων: 74,7%.
• Συμμετοχή σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter κλπ.): 67,5%.
• Παρακολούθηση video με χρήση υπηρεσιών διαμοιρασμού αρχείων (sharing services), όπως π.χ. από το YouTube: 59,9%.
• Αναζήτηση πληροφοριών υγείας, σχετικά με ασθένειες, διατροφή, κακώσεις, τραύματα, παράγοντες που βελτιώνουν την υγεία κλπ.: 58,8%.
• Παρακολούθηση μουσικής (web ραδιόφωνο, μουσική από online μουσικές βιβλιοθήκες στο διαδίκτυο / clouds κ.ά.): 47,4%
• Πραγματοποίηση κλήσεων ή βιντεοκλήσεων, με χρήση web κάμερας μέσω του διαδικτύου (Skype, Facetime): 46,5%.
• Χρήση υπηρεσιών για ταξίδια και καταλύματα: 39,9%.
• «Ανέβασμα» σε ιστοσελίδα κειμένου, φωτογραφιών, μουσικής, videos, λογισμικού κλπ. προκειμένου να τα μοιραστούμε με άλλους: 34,9%.
• Συμμετοχή σε παιχνίδια ή «κατέβασμα» λογισμικού για παιχνίδια: 31,8%
• Πραγματοποίηση τραπεζικών συναλλαγών: 27,7%.
• Παρακολούθηση διαδικτυακής τηλεόρασης συνεχούς μετάδοσης (streamed TV) είτε μεταδίδεται ζωντανά είτε μέσω τηλεοπτικών σταθμών (catch up):14,9%
• Παρακολούθηση ταινιών/σειρών μέσω της υπηρεσίας «video on demand»: 11,9 %
• Χρήση λογαριασμού (π.χ. PayPal) για την πληρωμή ειδών ή υπηρεσιών που αγοράστηκαν από το Διαδίκτυο: 11,7%
• Δημιουργία ιστοσελίδας ή blog: 6,0%
• Κλείσιμο ραντεβού με γιατρό μέσω της ιστοσελίδας νοσοκομείου ή Κέντρου Υγείας: 3,0%
• Πώληση αγαθών ή υπηρεσιών μέσω δημοπρασιών π.χ. μέσω e-Bay: 2,8%.
Οι δραστηριότητες για τις οποίες καταγράφεται αύξηση, σε σχέση με το 2015, είναι η πραγματοποίηση τραπεζικών συναλλαγών (+33,2%), η χρήση υπηρεσιών για ταξίδια και καταλύματα (+27,9%), η πραγματοποίηση κλήσεων ή βιντεοκλήσεων, με χρήση web κάμερας μέσω του Διαδικτύου (Skype, Facetime, κ.ά) (+5,7%) και η αναζήτηση πληροφοριών υγείας (+5,6%).