Μπορεί οι επενδύσεις και τα μεγάλα έργα υποδομής να είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαία, ιδίως στην εποχή μετά το τέλος των Μνημονίων, όμως οι προοπτικές παραμένουν ζοφερές.
Εκτός, δηλαδή, από τους ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς υλοποίησης μεγάλων αναπτυξιακών παρεμβάσεων, όπως αυτή στο Ελληνικό, όπου οι κυβερνητικές εξαγγελίες ήθελαν οι κατασκευαστικές εργασίες να ξεκινούν το... φετινό καλοκαίρι, η συντριπτική πλειονότητα μεγάλων projects με φορέα υλοποίησης το Δημόσιο εμφανίζει μηδενική πρόοδο.
Πρόκειται για επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 7 δισ. ευρώ, που προωθούν, ως συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στη διεθνή αγορά υπουργεία και φορείς της ελληνικής κυβέρνησης μέσω της επενδυτικής διαδικτυακής πλατφόρμας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με στόχο την εξασφάλιση χρηματοδότησης. Ωστόσο, οι επιδόσεις είναι πενιχρές, καθώς για κανένα από τα μεγαλεπήβολα έργα, όπως, για παράδειγμα, η μετατροπή των δημόσιων κτηρίων σε "έξυπνα”, δεν έχει καταστεί εφικτή η εξασφάλιση κεφαλαίων μέσω του πακέτου Γιούνκερ που προβλέπει πόρους ύψους 315 δισ. ευρώ έως και το τέλος της φετινής χρονιάς.
Ανακατασκευή κρατικών κτιρίων
Ένα από τα πιο μεγαλεπήβολα έργα που προωθεί η κυβέρνηση έχει συνολικό προϋπολογισμό 3 δισ. ευρώ και αφορά την αναβάθμιση των κρατικών κτιρίων με στόχο τη βελτίωση της στατικής επάρκειάς τους και τον εκσυχρονισμό των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεών τους. Με το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ επιδιώκεται η βελτίωση του μικροκλίματος των κτιρίων, όπως και η αναβάθμιση της ποιότητας των κτιριακών υποδομών υγείας. Η αποπεράτωσή του υπολογίζεται σε περίπου 60 μήνες, ενώ ο προσεχής Νοέμβριος έχει οριστεί ως ο...χρόνος έναρξης υλοποίησης του έργου. Το έργο αναρτήθηκε στην πλατφόρμα του σχεδίου Γιούνκερ τον Ιούλιο του 2016, τα στοιχεία του ανανεώθηκαν έναν χρόνο, με το –καθ' ύλην αρμόδιο– υπουργείο Υποδομών να προσβλέπει στην προσέλκυση επενδυτών.
Έξυπνα δημόσια κτίρια
Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η λειτουργία του Διαδικτύου των πραγμάτων (Internet of things) στα δημόσια κτίρια με στόχο τον έλεγχο, μεταξύ άλλων, της ενεργειακής κατανάλωσής τους είναι έργο προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, για το οποίο το υπουργείο Υποδομών είχε ορίσει ως ημερομηνία έναρξης τον Μάρτιο του 2017. Το εν λόγω ΣΔΙΤ προβλέπει την τοποθέτηση έξυπνων αισθητήρων, την ανάπτυξη "υπολογιστικού σύννεφου" και την ανάπτυξη των κατάλληλων εφαρμογών. Για την υλοποίηση του ΣΔΙΤ έχουν προϋπολογιστεί: 100 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών (GIS), 100 εκατ. ευρώ για την προσφορά και εγκατάσταση αισθητήρων στα κτίρια, 500 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη "έξυπνων" κτιριακών υποδομών και 500 εκατ. ευρώ για την πιλοτική εφαρμογή του έργου (λήψη πιστοποιήσεων κ.λπ.).
Επεκτάσεις του μετρό
Μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας επιδιώκεται η εξασφάλιση χρηματοδότησης για τα νέα τμήματα της γραμμής 4 Ευαγγελισμός - Παγκράτι - Ηλιούπολη και Άλσος Βεΐκου – Περισσός, των οποίων το συνολικό κόστος τοποθετείται σε 590 εκατ. ευρώ. Όπως και για τα νέα σχεδιαζόμενα τμήματα της υπό κατασκευή βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, από τη Μίκρα έως το αεροδρόμιο (400 εκατ.), από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι το Κορδελιό (440 εκατ.) και από την Πλατεία Δημοκρατίας έως την Ευκαρπία (500 εκατ.).
Ο κεντρικός σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα
Ευσεβή πόθο αποτελεί και το έργο της κατασκευής του κεντρικού σταθμού υπεραστικών λεωφορείων στον Ελαιώνα, το οποίο το υπουργείο Υποδομών έχει... παρκάρει από τον Μάιο του 2016 στην πλατφόρμα Γιούνκερ, με στόχο την προσέλκυση επενδυτών. Εκτιμά το κόστος του έργου σε 300 εκατ. ευρώ, ενώ, σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές του project, θα ξεκινήσει να υλοποιείται τον... Σεπτέμβριο του 2017. Να σημειωθεί ότι το προωθούμενο ΣΔΙΤ επιδιώκεται να καλύψει τον σχεδιασμό, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του κεντρικού σταθμού σε έκταση 66,4 στρεμμάτων στον Ελαιώνα. Μάλιστα, η μακέτα που προβλέπει εγκαταστάσεις με επιφάνεια 40.000 τ.μ., περιλαμβάνει εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης, χώρους πολιτισμού αλλά και μικρή ξενοδοχειακή μονάδα...
Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος
Τον περασμένο Ιούνιο, κατά το χρονοδιάγραμμα του ιστοτόπου της Ε.Ε., θα έπρεπε να ξεκινήσει το έργο της υποθαλάσσιας Ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος μήκους 1,2 χλμ. Αυτή τη στιγμή το project βρίσκεται στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, όπου το "παρών” δίνουν η κοινοπραξία των εταιρειών Άκτωρ παραχωρήσεις, Vinci Highways και Vinci Concessions και αυτόνομα οι τεχνικοί όμιλοι ΤΕΡΝΑ και ΜΕΤΚΑ. Ζητούμενο όμως, είναι η εξασφάλιση χρηματοδότησης, με την προσπάθεια προσέλκυσης επενδυτικού ενδιαφέροντος, μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας, να στέφεται, έως σήμερα, με αποτυχία. Το εκτιμώμενο κόστος διαμορφώνεται σε 350 εκατ. ευρώ, προβλέπεται η υλοποίηση έργων, όπως τουριστική μαρίνα και θεματικό πάρκο, ενώ ο ανάδοχος θα αναλάβει την λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του υποβρύχιου οδικού άξονα. Πάντως, σύμφωνα με κυβερνητικές διαρροές, ο σχεδιασμός του έργου και το μοντέλο χρηματοδότησης θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Εκτός, δηλαδή, από τους ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς υλοποίησης μεγάλων αναπτυξιακών παρεμβάσεων, όπως αυτή στο Ελληνικό, όπου οι κυβερνητικές εξαγγελίες ήθελαν οι κατασκευαστικές εργασίες να ξεκινούν το... φετινό καλοκαίρι, η συντριπτική πλειονότητα μεγάλων projects με φορέα υλοποίησης το Δημόσιο εμφανίζει μηδενική πρόοδο.
Πρόκειται για επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 7 δισ. ευρώ, που προωθούν, ως συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στη διεθνή αγορά υπουργεία και φορείς της ελληνικής κυβέρνησης μέσω της επενδυτικής διαδικτυακής πλατφόρμας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με στόχο την εξασφάλιση χρηματοδότησης. Ωστόσο, οι επιδόσεις είναι πενιχρές, καθώς για κανένα από τα μεγαλεπήβολα έργα, όπως, για παράδειγμα, η μετατροπή των δημόσιων κτηρίων σε "έξυπνα”, δεν έχει καταστεί εφικτή η εξασφάλιση κεφαλαίων μέσω του πακέτου Γιούνκερ που προβλέπει πόρους ύψους 315 δισ. ευρώ έως και το τέλος της φετινής χρονιάς.
Ανακατασκευή κρατικών κτιρίων
Ένα από τα πιο μεγαλεπήβολα έργα που προωθεί η κυβέρνηση έχει συνολικό προϋπολογισμό 3 δισ. ευρώ και αφορά την αναβάθμιση των κρατικών κτιρίων με στόχο τη βελτίωση της στατικής επάρκειάς τους και τον εκσυχρονισμό των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεών τους. Με το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ επιδιώκεται η βελτίωση του μικροκλίματος των κτιρίων, όπως και η αναβάθμιση της ποιότητας των κτιριακών υποδομών υγείας. Η αποπεράτωσή του υπολογίζεται σε περίπου 60 μήνες, ενώ ο προσεχής Νοέμβριος έχει οριστεί ως ο...χρόνος έναρξης υλοποίησης του έργου. Το έργο αναρτήθηκε στην πλατφόρμα του σχεδίου Γιούνκερ τον Ιούλιο του 2016, τα στοιχεία του ανανεώθηκαν έναν χρόνο, με το –καθ' ύλην αρμόδιο– υπουργείο Υποδομών να προσβλέπει στην προσέλκυση επενδυτών.
Έξυπνα δημόσια κτίρια
Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η λειτουργία του Διαδικτύου των πραγμάτων (Internet of things) στα δημόσια κτίρια με στόχο τον έλεγχο, μεταξύ άλλων, της ενεργειακής κατανάλωσής τους είναι έργο προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, για το οποίο το υπουργείο Υποδομών είχε ορίσει ως ημερομηνία έναρξης τον Μάρτιο του 2017. Το εν λόγω ΣΔΙΤ προβλέπει την τοποθέτηση έξυπνων αισθητήρων, την ανάπτυξη "υπολογιστικού σύννεφου" και την ανάπτυξη των κατάλληλων εφαρμογών. Για την υλοποίηση του ΣΔΙΤ έχουν προϋπολογιστεί: 100 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών (GIS), 100 εκατ. ευρώ για την προσφορά και εγκατάσταση αισθητήρων στα κτίρια, 500 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη "έξυπνων" κτιριακών υποδομών και 500 εκατ. ευρώ για την πιλοτική εφαρμογή του έργου (λήψη πιστοποιήσεων κ.λπ.).
Επεκτάσεις του μετρό
Μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας επιδιώκεται η εξασφάλιση χρηματοδότησης για τα νέα τμήματα της γραμμής 4 Ευαγγελισμός - Παγκράτι - Ηλιούπολη και Άλσος Βεΐκου – Περισσός, των οποίων το συνολικό κόστος τοποθετείται σε 590 εκατ. ευρώ. Όπως και για τα νέα σχεδιαζόμενα τμήματα της υπό κατασκευή βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, από τη Μίκρα έως το αεροδρόμιο (400 εκατ.), από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι το Κορδελιό (440 εκατ.) και από την Πλατεία Δημοκρατίας έως την Ευκαρπία (500 εκατ.).
Ο κεντρικός σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα
Ευσεβή πόθο αποτελεί και το έργο της κατασκευής του κεντρικού σταθμού υπεραστικών λεωφορείων στον Ελαιώνα, το οποίο το υπουργείο Υποδομών έχει... παρκάρει από τον Μάιο του 2016 στην πλατφόρμα Γιούνκερ, με στόχο την προσέλκυση επενδυτών. Εκτιμά το κόστος του έργου σε 300 εκατ. ευρώ, ενώ, σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές του project, θα ξεκινήσει να υλοποιείται τον... Σεπτέμβριο του 2017. Να σημειωθεί ότι το προωθούμενο ΣΔΙΤ επιδιώκεται να καλύψει τον σχεδιασμό, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του κεντρικού σταθμού σε έκταση 66,4 στρεμμάτων στον Ελαιώνα. Μάλιστα, η μακέτα που προβλέπει εγκαταστάσεις με επιφάνεια 40.000 τ.μ., περιλαμβάνει εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης, χώρους πολιτισμού αλλά και μικρή ξενοδοχειακή μονάδα...
Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος
Τον περασμένο Ιούνιο, κατά το χρονοδιάγραμμα του ιστοτόπου της Ε.Ε., θα έπρεπε να ξεκινήσει το έργο της υποθαλάσσιας Ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος μήκους 1,2 χλμ. Αυτή τη στιγμή το project βρίσκεται στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, όπου το "παρών” δίνουν η κοινοπραξία των εταιρειών Άκτωρ παραχωρήσεις, Vinci Highways και Vinci Concessions και αυτόνομα οι τεχνικοί όμιλοι ΤΕΡΝΑ και ΜΕΤΚΑ. Ζητούμενο όμως, είναι η εξασφάλιση χρηματοδότησης, με την προσπάθεια προσέλκυσης επενδυτικού ενδιαφέροντος, μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας, να στέφεται, έως σήμερα, με αποτυχία. Το εκτιμώμενο κόστος διαμορφώνεται σε 350 εκατ. ευρώ, προβλέπεται η υλοποίηση έργων, όπως τουριστική μαρίνα και θεματικό πάρκο, ενώ ο ανάδοχος θα αναλάβει την λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του υποβρύχιου οδικού άξονα. Πάντως, σύμφωνα με κυβερνητικές διαρροές, ο σχεδιασμός του έργου και το μοντέλο χρηματοδότησης θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς.