Μισή αλήθεια αποτελεί ότι, ιδίως, από το 2019 θα αυξηθούν οι δαπάνες για το "κοινωνικό κράτος", όπως διατείνονται στην κυβέρνηση.
Η άλλη... μισή αλήθεια είναι πως ενώ αυξάνονται οι δαπάνες για ορισμένες κοινωνικές κατηγορίες, κυρίως έως και το 2019, αλλά και μετά από το 2019, μειώνονται κατά την ίδια περίοδο οι δαπάνες για κάποιες άλλες κοινωνικές δαπάνες.
Έτσι μπορεί πχ να αυξάνονται τα κονδύλια για το επίδομα τέκνων, να επίκειται η καταβολή του επιδόματος στέγασης ή να προβλέπεται μία οριακή αύξηση στα κονδύλια του ΟΑΕΔ για τους ανέργους, αλλά έχει σχεδόν εξαφανιστεί το ΕΚΑΣ, μειώνονται συνολικά οι προνοιακές παροχές των συνταξιοδοτικών ταμείων, θα μειωθούν οι συντάξεις το 2019, μειώνονται συνεχώς οι δαπάνες του ΕΟΠΥΥ, ενώ μένουν στάσιμες οι δαπάνες για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης.
Πιο συγκεκριμένα, πίσω από την "αύξηση" των κοινωνικών δαπανών την οποία προβάλλει η κυβέρνηση, κρύβεται ο μηδενισμός, σχεδόν, από την 1η Ιανουαρίου 2019, του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ) το οποίο παίρνουν οι χαμηλοσυνταξιούχοι.
Παράλληλα, από την παραπάνω ημερομηνία και έπειτα, προβλέπεται –βάσει όσων έχει ψηφίσει η κυβέρνηση– η περικοπή των κύριων και επικουρικών συντάξεων έως 18%.
Επίσης, το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής έχει θέσει ανώτατο πλαφόν στις δαπάνες για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης μέχρι το 2022.
Μειώνονται, επίσης, οι δαπάνες του ΕΟΠΥΥ για παροχές ασθενείας και φαρμακευτική αγωγή.
Τέλος, ελάχιστη είναι η αύξηση στα κονδύλια για τη στήριξη των ανέργων από το 2019 και έπειτα.
Πιο αναλυτικά:
Η περικοπή του ΕΚΑΣ το 2019 και η πλήρης κατάργησή του το 2020 θα ολοκληρώσει τη διαδικασία σταδιακής μείωσής του, η οποία ξεκίνησε από τα μέσα του 2016 και στόχο είχε την εξοικονόμηση 900 εκατ. ευρώ περίπου.
Συνολικά, μάλιστα, οι δαπάνες για τις προνοιακές παροχές των συνταξιοδοτικών ταμείων (ΕΦΚΑ, ΕΤΕΑΕΠ, κλπ.) πέφτουν σχεδόν κατά 1,4 δισ. ευρώ στο διάστημα 2016 -2020.
Το ποσό το οποίο αφαιρείται από τους χαμηλοσυνταξιούχους λόγω της μείωσης του ΕΚΑΣ "μεταφέρεται", στην πραγματικότητα, σε άλλες κοινωνικές κατηγορίες, όπως πχ οι χαμηλόμισθοι –χαμηλοεισοδηματίες οικογενειάρχες. Έτσι από την 1η Ιανουαρίου 2018, αυξήθηκε κατά 260 εκατ. ευρώ το ετήσιο κονδύλι για το επίδομα τέκνων (από τα 650 εκατ. ευρώ στα 910 εκατ. ευρώ).
Επίσης από την 1η Ιανουαρίου 2019 θα δοθεί το νέο επίδομα στέγασης, το οποίο, σε ετήσια βάση, θα κοστίζει στον κρατικό προϋπολογισμό 600 εκατ. ευρώ.
Η αύξηση των δαπανών για το επίδομα τέκνων (ήδη από φέτος), αλλά και η δαπάνη για το νέο επίδομα στέγασης (από το 2019) οδηγεί στην άνοδο των κονδυλίων του νεοσύστατου Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), ο οποίος είναι ο αρμόδιος φορέας για τις περισσότερες κοινωνικές ενισχύσεις (πλην του ΚΕΑ).
Ωστόσο, το ποσό για το επίδομα στέγασης, βάσει όσων προβλέπουν οι μεταμνημονιακές δεσμεύσεις της κυβέρνησης, θα προέλθει από την εξοικονόμηση η οποία θα προκύψει από τη μείωση των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2019. Μάλιστα η περικοπή των αποδοχών των συνταξιούχων θα είναι πολύ μεγαλύτερη, καθώς θα φτάσει τα 1,9 δισ. ευρώ το 2019 και πάνω από τα 3,1 δισ. ευρώ το 2019-2022 (έναντι 600 εκατ. ευρώ τα οποία θα δοθούν για το επίδομα στέγασης).
Η μείωση στις συντάξεις δεν φαίνεται, με βάση όσα προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο, να αντισταθμίζεται με κάποια σημαντική αύξηση στις κοινωνικές δαπάνες. Τα άλλα Κοινωνικά αντίμετρα (πχ αύξηση σχολικών γευμάτων, θέσεων σε παιδικούς σταθμούς κτλ.) μένουν ακόμα να συγκεκριμενοποιηθούν. Πάντως, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νέου Μεσοπρόθεσμου:
-Τα κονδύλια του ΟΑΕΔ για κοινωνικές παροχές (επιδόματα ανεργίας, προγράμματα στήριξης), θα αυξηθούν κατά μόλις 81 εκατ. ευρώ το 2018 -2019 (από τα 2,004 δισ. ευρώ στα 2,114 δισ. ευρώ).
-Τα κονδύλια, επίσης, για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), θα παραμείνουν σταθερά (700 εκατ. ευρώ) όχι μόνο μεταξύ 2018 -2019, αλλά μέχρι και το 2020. Μάλιστα, Υπουργική Απόφαση θέτει νέους αυστηρούς όρους για τη λήψη της εν λόγω ενίσχυσης, όπως ότι δεν πρέπει να παραιτηθεί ένας εργαζόμενος από τη δουλειά του πριν κάνει αίτηση για το ΚΕΑ ή ότι αν ο ΟΑΕΔ του προτείνει μία θέση απασχόλησης πρέπει να την αποδεχθεί ο δικαιούχος του ΚΕΑ. Σε διαφορετική περίπτωση, ενδέχεται να μην λάβει ή να χάσει (αν το έχει ήδη λάβει) το εν λόγω κοινωνικό βοήθημα...
-Εξάλλου, οι δαπάνες του ΕΟΠΥΥ για παροχές ασθενείας πέφτει κατά 433 εκατ. ευρώ την περίοδο 2016 -2019. Επίσης μειώνονται, την ίδια περίοδο, τα κονδύλια για την φαρμακευτική δαπάνη κατά 61 εκατ. ευρώ…
Η άλλη... μισή αλήθεια είναι πως ενώ αυξάνονται οι δαπάνες για ορισμένες κοινωνικές κατηγορίες, κυρίως έως και το 2019, αλλά και μετά από το 2019, μειώνονται κατά την ίδια περίοδο οι δαπάνες για κάποιες άλλες κοινωνικές δαπάνες.
Έτσι μπορεί πχ να αυξάνονται τα κονδύλια για το επίδομα τέκνων, να επίκειται η καταβολή του επιδόματος στέγασης ή να προβλέπεται μία οριακή αύξηση στα κονδύλια του ΟΑΕΔ για τους ανέργους, αλλά έχει σχεδόν εξαφανιστεί το ΕΚΑΣ, μειώνονται συνολικά οι προνοιακές παροχές των συνταξιοδοτικών ταμείων, θα μειωθούν οι συντάξεις το 2019, μειώνονται συνεχώς οι δαπάνες του ΕΟΠΥΥ, ενώ μένουν στάσιμες οι δαπάνες για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης.
Πιο συγκεκριμένα, πίσω από την "αύξηση" των κοινωνικών δαπανών την οποία προβάλλει η κυβέρνηση, κρύβεται ο μηδενισμός, σχεδόν, από την 1η Ιανουαρίου 2019, του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ) το οποίο παίρνουν οι χαμηλοσυνταξιούχοι.
Παράλληλα, από την παραπάνω ημερομηνία και έπειτα, προβλέπεται –βάσει όσων έχει ψηφίσει η κυβέρνηση– η περικοπή των κύριων και επικουρικών συντάξεων έως 18%.
Επίσης, το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής έχει θέσει ανώτατο πλαφόν στις δαπάνες για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης μέχρι το 2022.
Μειώνονται, επίσης, οι δαπάνες του ΕΟΠΥΥ για παροχές ασθενείας και φαρμακευτική αγωγή.
Τέλος, ελάχιστη είναι η αύξηση στα κονδύλια για τη στήριξη των ανέργων από το 2019 και έπειτα.
Πιο αναλυτικά:
Η περικοπή του ΕΚΑΣ το 2019 και η πλήρης κατάργησή του το 2020 θα ολοκληρώσει τη διαδικασία σταδιακής μείωσής του, η οποία ξεκίνησε από τα μέσα του 2016 και στόχο είχε την εξοικονόμηση 900 εκατ. ευρώ περίπου.
Συνολικά, μάλιστα, οι δαπάνες για τις προνοιακές παροχές των συνταξιοδοτικών ταμείων (ΕΦΚΑ, ΕΤΕΑΕΠ, κλπ.) πέφτουν σχεδόν κατά 1,4 δισ. ευρώ στο διάστημα 2016 -2020.
Το ποσό το οποίο αφαιρείται από τους χαμηλοσυνταξιούχους λόγω της μείωσης του ΕΚΑΣ "μεταφέρεται", στην πραγματικότητα, σε άλλες κοινωνικές κατηγορίες, όπως πχ οι χαμηλόμισθοι –χαμηλοεισοδηματίες οικογενειάρχες. Έτσι από την 1η Ιανουαρίου 2018, αυξήθηκε κατά 260 εκατ. ευρώ το ετήσιο κονδύλι για το επίδομα τέκνων (από τα 650 εκατ. ευρώ στα 910 εκατ. ευρώ).
Επίσης από την 1η Ιανουαρίου 2019 θα δοθεί το νέο επίδομα στέγασης, το οποίο, σε ετήσια βάση, θα κοστίζει στον κρατικό προϋπολογισμό 600 εκατ. ευρώ.
Η αύξηση των δαπανών για το επίδομα τέκνων (ήδη από φέτος), αλλά και η δαπάνη για το νέο επίδομα στέγασης (από το 2019) οδηγεί στην άνοδο των κονδυλίων του νεοσύστατου Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), ο οποίος είναι ο αρμόδιος φορέας για τις περισσότερες κοινωνικές ενισχύσεις (πλην του ΚΕΑ).
Ωστόσο, το ποσό για το επίδομα στέγασης, βάσει όσων προβλέπουν οι μεταμνημονιακές δεσμεύσεις της κυβέρνησης, θα προέλθει από την εξοικονόμηση η οποία θα προκύψει από τη μείωση των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2019. Μάλιστα η περικοπή των αποδοχών των συνταξιούχων θα είναι πολύ μεγαλύτερη, καθώς θα φτάσει τα 1,9 δισ. ευρώ το 2019 και πάνω από τα 3,1 δισ. ευρώ το 2019-2022 (έναντι 600 εκατ. ευρώ τα οποία θα δοθούν για το επίδομα στέγασης).
Η μείωση στις συντάξεις δεν φαίνεται, με βάση όσα προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο, να αντισταθμίζεται με κάποια σημαντική αύξηση στις κοινωνικές δαπάνες. Τα άλλα Κοινωνικά αντίμετρα (πχ αύξηση σχολικών γευμάτων, θέσεων σε παιδικούς σταθμούς κτλ.) μένουν ακόμα να συγκεκριμενοποιηθούν. Πάντως, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νέου Μεσοπρόθεσμου:
-Τα κονδύλια του ΟΑΕΔ για κοινωνικές παροχές (επιδόματα ανεργίας, προγράμματα στήριξης), θα αυξηθούν κατά μόλις 81 εκατ. ευρώ το 2018 -2019 (από τα 2,004 δισ. ευρώ στα 2,114 δισ. ευρώ).
-Τα κονδύλια, επίσης, για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), θα παραμείνουν σταθερά (700 εκατ. ευρώ) όχι μόνο μεταξύ 2018 -2019, αλλά μέχρι και το 2020. Μάλιστα, Υπουργική Απόφαση θέτει νέους αυστηρούς όρους για τη λήψη της εν λόγω ενίσχυσης, όπως ότι δεν πρέπει να παραιτηθεί ένας εργαζόμενος από τη δουλειά του πριν κάνει αίτηση για το ΚΕΑ ή ότι αν ο ΟΑΕΔ του προτείνει μία θέση απασχόλησης πρέπει να την αποδεχθεί ο δικαιούχος του ΚΕΑ. Σε διαφορετική περίπτωση, ενδέχεται να μην λάβει ή να χάσει (αν το έχει ήδη λάβει) το εν λόγω κοινωνικό βοήθημα...
-Εξάλλου, οι δαπάνες του ΕΟΠΥΥ για παροχές ασθενείας πέφτει κατά 433 εκατ. ευρώ την περίοδο 2016 -2019. Επίσης μειώνονται, την ίδια περίοδο, τα κονδύλια για την φαρμακευτική δαπάνη κατά 61 εκατ. ευρώ…