Ταυτόχρονη μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, μαζί και των πλεονασμάτων των Ταμείων (ΕΦΚΑ, ΕΤΕΑΕΠ, ΟΑΕΔ, ΕΟΠΥΥ), δείχνουν τα στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού της γενικής κυβέρνησης για το α' εξάμηνο του 2018.
Και αυτό γιατί η εξόφληση "φεσιών" των ασφαλιστικών οργανισμών προς τους ασφαλισμένους φαίνεται πως έχει οδηγήσει σε αύξηση των δαπανών τους και, έτσι, μείωση των πλεονασμάτων τους.
Έτσι, όμως, είναι πολύ πιθανό να περιορισθεί η διαπραγματευτική θέση της κυβέρνησης απέναντι στους θεσμούς σε σχέση με την περικοπή ή μη των συντάξεων το 2019.
Τα έως τώρα υπερπλεονάσματα των Ταμείων βασιζόντουσαν, εκτός από τα υψηλότερα από τα αναμενόμενα έσοδα από εισφορές επί της μισθωτής απασχόλησης, στις πολύ χαμηλές δαπάνες για νέες συντάξεις.
Ενδεχόμενη περαιτέρω αύξηση των δαπανών για νέες συντάξεις θα μπορούσε να ανατρέψει τα αποτελέσματα αυτής της "εξίσωσης" (χαμηλότερες δαπάνες για νέες συντάξεις, υψηλότερο πλεόνασμα στα Ταμεία).
Συγκεκριμένα, οι οφειλές προς τους ασφαλισμένους (π.χ. συνταξιούχους) των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης έπεσαν στα 912 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα, όμως, το πλεόνασμά τους ανήλθε στα 762 εκατ. ευρώ. Και αυτό, ενώ πέρσι το πλεόνασμα ανήλθε σε 1,112 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται πως ο φετινός στόχος για το πλεόνασμα στα συνταξιοδοτικά ταμεία, στον ΟΑΕΔ και στον ΕΟΠΥΥ, ανέρχεται σε 1,492 δισ. ευρώ.
Με άλλα λόγια, στα μισά του χρόνου, η κυβέρνηση έχει επιτύχει μόλις το 50% του στόχου, ενώ οι επόμενοι μήνες -παρά τα επιπλέον έσοδα από εισφορές, τα οποία αναμένονται λόγω της "έκρηξης" αφίξεων από το εξωτερικό- είναι αμφίβολοι, από πολιτικής απόψεως, από άποψη εισπραξιμότητας των εισφορών, σημειώνουν στο Capital.gr αρμόδια στελέχη των Ταμείων.
Εξάλλου, στις αρχές της περασμένης εβδομάδας τροποποιήθηκε η επίσημη εκτίμηση για τον προϋπολογισμό του μεγαλύτερου ασφαλιστικού οργανισμού, του ΕΦΚΑ, για το 2018.
Συγκεκριμένα, η εκτίμηση πλέον είναι για πλεόνασμα 386 εκατ. ευρώ. Προηγούμενη εκτίμηση ήταν για πλεόνασμα 391 εκατ. ευρώ, ενώ λίγες μέρες πιο πριν το υπ. Εργασίας προέβλεπε πλεόνασμα 521 εκατ. ευρώ.
Αν και όλες οι παραπάνω προβλέψεις είναι καλύτερες σε σχέση με εκείνη που έχει εγγραφεί στην εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού του 2018 τον περασμένο Δεκέμβριο (γύρω στα 200 εκατ. ευρώ), δεν παύουν να είναι υποδεέστερες σε σχέση με τις μετέπειτα αναθεωρήσεις, τόσο τις επίσημες όσο και τις ανεπίσημες, δηλαδή εκείνες τις οποίες κάνουν υπηρεσιακοί παράγοντες των Ταμείων.
Κάθε άλλο παρά τυχαίο μπορεί να θεωρηθεί το γεγονός πως, ενώ αναθεωρούνται προς τα κάτω πρόσφατες προβλέψεις για το πλεόνασμα των Ταμείων, μειώνονται τα ποσά τα οποία χρωστούν σε ασφαλισμένους, π.χ. νέες συντάξεις, εφάπαξ κ.λπ.
Η μείωση των "φεσιών" των Ταμείων σημαίνει, όμως, αύξηση των δαπανών (για την εξόφλησή τους) και έτσι πιέσεις για μείωση των πλεονασμάτων τους. Συγκεκριμένα, οι εν λόγω υποχρεώσεις για νέες συντάξεις και εφάπαξ έπεσαν κατά 602 εκατ. ευρώ μεταξύ Δεκεμβρίου 2017 και Ιουνίου 2018 (από τα 1,514 δισ. ευρώ το Δεκέμβριο του 2017 στα 912 εκατ. ευρώ).
Και αυτό γιατί η εξόφληση "φεσιών" των ασφαλιστικών οργανισμών προς τους ασφαλισμένους φαίνεται πως έχει οδηγήσει σε αύξηση των δαπανών τους και, έτσι, μείωση των πλεονασμάτων τους.
Έτσι, όμως, είναι πολύ πιθανό να περιορισθεί η διαπραγματευτική θέση της κυβέρνησης απέναντι στους θεσμούς σε σχέση με την περικοπή ή μη των συντάξεων το 2019.
Τα έως τώρα υπερπλεονάσματα των Ταμείων βασιζόντουσαν, εκτός από τα υψηλότερα από τα αναμενόμενα έσοδα από εισφορές επί της μισθωτής απασχόλησης, στις πολύ χαμηλές δαπάνες για νέες συντάξεις.
Ενδεχόμενη περαιτέρω αύξηση των δαπανών για νέες συντάξεις θα μπορούσε να ανατρέψει τα αποτελέσματα αυτής της "εξίσωσης" (χαμηλότερες δαπάνες για νέες συντάξεις, υψηλότερο πλεόνασμα στα Ταμεία).
Συγκεκριμένα, οι οφειλές προς τους ασφαλισμένους (π.χ. συνταξιούχους) των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης έπεσαν στα 912 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα, όμως, το πλεόνασμά τους ανήλθε στα 762 εκατ. ευρώ. Και αυτό, ενώ πέρσι το πλεόνασμα ανήλθε σε 1,112 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται πως ο φετινός στόχος για το πλεόνασμα στα συνταξιοδοτικά ταμεία, στον ΟΑΕΔ και στον ΕΟΠΥΥ, ανέρχεται σε 1,492 δισ. ευρώ.
Με άλλα λόγια, στα μισά του χρόνου, η κυβέρνηση έχει επιτύχει μόλις το 50% του στόχου, ενώ οι επόμενοι μήνες -παρά τα επιπλέον έσοδα από εισφορές, τα οποία αναμένονται λόγω της "έκρηξης" αφίξεων από το εξωτερικό- είναι αμφίβολοι, από πολιτικής απόψεως, από άποψη εισπραξιμότητας των εισφορών, σημειώνουν στο Capital.gr αρμόδια στελέχη των Ταμείων.
Εξάλλου, στις αρχές της περασμένης εβδομάδας τροποποιήθηκε η επίσημη εκτίμηση για τον προϋπολογισμό του μεγαλύτερου ασφαλιστικού οργανισμού, του ΕΦΚΑ, για το 2018.
Συγκεκριμένα, η εκτίμηση πλέον είναι για πλεόνασμα 386 εκατ. ευρώ. Προηγούμενη εκτίμηση ήταν για πλεόνασμα 391 εκατ. ευρώ, ενώ λίγες μέρες πιο πριν το υπ. Εργασίας προέβλεπε πλεόνασμα 521 εκατ. ευρώ.
Αν και όλες οι παραπάνω προβλέψεις είναι καλύτερες σε σχέση με εκείνη που έχει εγγραφεί στην εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού του 2018 τον περασμένο Δεκέμβριο (γύρω στα 200 εκατ. ευρώ), δεν παύουν να είναι υποδεέστερες σε σχέση με τις μετέπειτα αναθεωρήσεις, τόσο τις επίσημες όσο και τις ανεπίσημες, δηλαδή εκείνες τις οποίες κάνουν υπηρεσιακοί παράγοντες των Ταμείων.
Κάθε άλλο παρά τυχαίο μπορεί να θεωρηθεί το γεγονός πως, ενώ αναθεωρούνται προς τα κάτω πρόσφατες προβλέψεις για το πλεόνασμα των Ταμείων, μειώνονται τα ποσά τα οποία χρωστούν σε ασφαλισμένους, π.χ. νέες συντάξεις, εφάπαξ κ.λπ.
Η μείωση των "φεσιών" των Ταμείων σημαίνει, όμως, αύξηση των δαπανών (για την εξόφλησή τους) και έτσι πιέσεις για μείωση των πλεονασμάτων τους. Συγκεκριμένα, οι εν λόγω υποχρεώσεις για νέες συντάξεις και εφάπαξ έπεσαν κατά 602 εκατ. ευρώ μεταξύ Δεκεμβρίου 2017 και Ιουνίου 2018 (από τα 1,514 δισ. ευρώ το Δεκέμβριο του 2017 στα 912 εκατ. ευρώ).