Νέα δεδομένα για τους πλειστηριασμούς θα εγκαινιάσει ο Σεπτέμβριος, εκκινώντας όχι μόνο τη γεωμετρική άνοδο των πλειστηριασμών, αλλά και αλλαγές στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ώστε να διευκολύνονται οι πωλητές και οι αγοραστές πλειστηριαζόμενων ακινήτων.
Καθώς μέσα στον Σεπτέμβριο θα οριστικοποιηθεί με τον SSM η αναθεωρημένη στοχοθεσία των τραπεζών για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων τους μέχρι τα τέλη του 2019 και ενώ προετοιμάζονται οι στόχοι για τη διετία 2020 – 2021 που θα υποβληθούν στις 31 Μαρτίου 2019, το εργαλείο των πλειστηριασμών θα αποκτήσει μεγαλύτερο ρόλο στην ανάκτηση οφειλών.
Όπως αναφέρουν τραπεζίτες στο Capital.gr, τουλάχιστον 50.000 ακίνητα, με συντηρητικές εκτιμήσεις, πρόκειται να εκπλειστηριασθούν μέχρι το 2020, εκ των οποίων 15.000 – 20.000 ακίνητα μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους (οι τραπεζίτες κάνουν λόγο για 10.000 προγράμματα πλειστηριασμών, με το κάθε πρόγραμμα να περιλαμβάνει 1 – 2 οριζόντιες ιδιοκτησίες). Σημειώνεται ότι στην ηλεκτρονική πλατφόρμα των πλειστηριασμών είχαν αναρτηθεί μέχρι χθες 16.173 πλειστηριασμοί έως τις 20 Μαρτίου 2019.
Η αύξηση του αριθμού των πλειστηριασμών, ωστόσο, θα λάβει σταδιακά και πιο "κωδικοποιημένα" χαρακτηριστικά, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την τρίμηνη μεταμνημονιακή εποπτεία, η τρόικα θα αξιολογεί όχι μόνο ποσοτικά, αλλά και ποιοτικά στοιχεία των πλειστηριασμών. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ζητηθεί γεωγραφική κατανομή των πλειστηριασμών, καθώς επίσης και αναβάθμιση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ώστε τα ακίνητα από τους πλειστηριασμούς να μην καταλήγουν στις τράπεζες, αλλά να διευκολύνεται η αγορά τους από τρίτους ενδιαφερόμενους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, θα πρέπει ήδη να θεωρείται ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα των πλειστηριασμών τελεί υπό αναβάθμιση ώστε να γίνει φιλικότερη σε πωλητές και υποψήφιους αγοραστές, αφού η τρόικα επισημαίνει πως δεν είναι επαρκώς λειτουργική, καθώς "στερείται agents". Ειδικότερα, κάποιος που βγάζει ακίνητο προς πώληση σε πλειστηριασμό (και αντίστοιχα ο ενδιαφερόμενος αγοραστής) δεν έχει τις ειδικές πληροφορίες που χρειάζεται ώστε να επιτύχει γόνιμη και επωφελή συναλλαγή. Όπως επισημαίνεται, λείπουν πληροφορίες, που παρέχονται στις αντίστοιχες ηλεκτρονικές πλατφόρμες του εξωτερικού, και αφορούν τον όροφο του ακινήτου, τον αριθμό δωματίων και τους βοηθητικούς χώρους, φωτογραφία του ακινήτου και ακριβή περιοχή, το είδος του ακινήτου (κατοικία, γραφείο, εμπορικό κέντρο κ.λπ.), υποθήκες – προσημειώσεις που το βαρύνουν, καθώς και το ύψος της οφειλής έναντι της οποίας διενεργείται ο πλειστηριασμός.
Παράλληλα, η τρόικα έχει επισημάνει ότι το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο πάσχει σε σχέση με το εξωτερικό, καθώς η ελληνική νομοθεσία δεν προβλέπει δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο αγοραστή να έχει πρόσβαση (επιτόπια) στο ακίνητο. Σημειώνεται ότι στο εξωτερικό, αφαιρούνται από τον οφειλέτη - κάτοχο του ακινήτου που πρόκειται να βγει σε πλειστηριασμό τα κλειδιά του ακινήτου, έτσι ώστε αυτό να είναι προσβάσιμο από κάθε υποψήφιο αγοραστή.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τα παραπάνω ζητήματα έχουν ήδη μπει στο τραπέζι των συζητήσεων ενόψει νέων αλλαγών στη διενέργεια των πλειστηριασμών με βελτιωμένο θεσμικό πλαίσιο και αναβαθμισμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα. Οι αλλαγές αυτές εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι Ιανουάριο – Φεβρουάριο του 2019 και θα αποτελέσουν το δεύτερο "κύμα" αλλαγών με τις οποίες θα αλλάξει πλήρως το τοπίο για τους πλειστηριασμούς.
Όπως είχε αποκαλύψει η εφημερίδα Κεφάλαιο στις 19/5/2018 (Αυξάνουν και αλλάζουν οι πλειστηριασμοί), η συλλογή εμπειρίας, μέχρι τον Ιούνιο, από την εφαρμογή του νόμου για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς στα τέλη Φεβρουαρίου 2018, θα οδηγούσε σε νομοθετικές τροποποιήσεις που θα επιτάχυναν τη διενέργεια των πλειστηριασμών. Όπως αναφέραμε, κομβικό ζήτημα στη βελτίωση της λειτουργικότητας του νόμου ήταν η ταχύτητα και η τιμή στην οποία θα μπορεί να επαναληφθεί ο πλειστηριασμός ακινήτου, αν δεν καταστεί γόνιμος την πρώτη φορά, επιτρέποντας στον επισπεύδοντα να βγάλει τη δεύτερη φορά το ακίνητο σε πλειστηριασμό, όχι μόνο σε συντομότερο χρονικό διάστημα, αλλά και σε τιμή χαμηλότερη.
Τα ανωτέρω διευθετήθηκαν τον Ιούλιο οπότε ψηφίστηκε από τη Βουλή ότι αν ένας πλειστηριασμός κηρυχθεί άγονος, διενεργείται νέος πλειστηριασμός μέσα σε 40 ημέρες και αν και σε αυτόν δεν γίνει κατακύρωση του ακινήτου, τότε το δικαστήριο μπορεί να διατάξει νέο πλειστηριασμό μέσα σε 8 εργάσιμες ημέρες (από 30 ημέρες που προέβλεπε το προηγούμενο καθεστώς) με την ίδια ή κατώτερη τιμή. Δηλαδή, πλέον ένα ακίνητο μπορεί να βγει για τρίτη φορά σε πλειστηριασμό γρηγορότερα, με τη διαδικασία να διαρκεί 48 ημέρες αντί 70 ημερών και σε πολύ χαμηλότερη τιμή.
Καθώς μέσα στον Σεπτέμβριο θα οριστικοποιηθεί με τον SSM η αναθεωρημένη στοχοθεσία των τραπεζών για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων τους μέχρι τα τέλη του 2019 και ενώ προετοιμάζονται οι στόχοι για τη διετία 2020 – 2021 που θα υποβληθούν στις 31 Μαρτίου 2019, το εργαλείο των πλειστηριασμών θα αποκτήσει μεγαλύτερο ρόλο στην ανάκτηση οφειλών.
Όπως αναφέρουν τραπεζίτες στο Capital.gr, τουλάχιστον 50.000 ακίνητα, με συντηρητικές εκτιμήσεις, πρόκειται να εκπλειστηριασθούν μέχρι το 2020, εκ των οποίων 15.000 – 20.000 ακίνητα μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους (οι τραπεζίτες κάνουν λόγο για 10.000 προγράμματα πλειστηριασμών, με το κάθε πρόγραμμα να περιλαμβάνει 1 – 2 οριζόντιες ιδιοκτησίες). Σημειώνεται ότι στην ηλεκτρονική πλατφόρμα των πλειστηριασμών είχαν αναρτηθεί μέχρι χθες 16.173 πλειστηριασμοί έως τις 20 Μαρτίου 2019.
Η αύξηση του αριθμού των πλειστηριασμών, ωστόσο, θα λάβει σταδιακά και πιο "κωδικοποιημένα" χαρακτηριστικά, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την τρίμηνη μεταμνημονιακή εποπτεία, η τρόικα θα αξιολογεί όχι μόνο ποσοτικά, αλλά και ποιοτικά στοιχεία των πλειστηριασμών. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ζητηθεί γεωγραφική κατανομή των πλειστηριασμών, καθώς επίσης και αναβάθμιση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ώστε τα ακίνητα από τους πλειστηριασμούς να μην καταλήγουν στις τράπεζες, αλλά να διευκολύνεται η αγορά τους από τρίτους ενδιαφερόμενους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, θα πρέπει ήδη να θεωρείται ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα των πλειστηριασμών τελεί υπό αναβάθμιση ώστε να γίνει φιλικότερη σε πωλητές και υποψήφιους αγοραστές, αφού η τρόικα επισημαίνει πως δεν είναι επαρκώς λειτουργική, καθώς "στερείται agents". Ειδικότερα, κάποιος που βγάζει ακίνητο προς πώληση σε πλειστηριασμό (και αντίστοιχα ο ενδιαφερόμενος αγοραστής) δεν έχει τις ειδικές πληροφορίες που χρειάζεται ώστε να επιτύχει γόνιμη και επωφελή συναλλαγή. Όπως επισημαίνεται, λείπουν πληροφορίες, που παρέχονται στις αντίστοιχες ηλεκτρονικές πλατφόρμες του εξωτερικού, και αφορούν τον όροφο του ακινήτου, τον αριθμό δωματίων και τους βοηθητικούς χώρους, φωτογραφία του ακινήτου και ακριβή περιοχή, το είδος του ακινήτου (κατοικία, γραφείο, εμπορικό κέντρο κ.λπ.), υποθήκες – προσημειώσεις που το βαρύνουν, καθώς και το ύψος της οφειλής έναντι της οποίας διενεργείται ο πλειστηριασμός.
Παράλληλα, η τρόικα έχει επισημάνει ότι το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο πάσχει σε σχέση με το εξωτερικό, καθώς η ελληνική νομοθεσία δεν προβλέπει δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο αγοραστή να έχει πρόσβαση (επιτόπια) στο ακίνητο. Σημειώνεται ότι στο εξωτερικό, αφαιρούνται από τον οφειλέτη - κάτοχο του ακινήτου που πρόκειται να βγει σε πλειστηριασμό τα κλειδιά του ακινήτου, έτσι ώστε αυτό να είναι προσβάσιμο από κάθε υποψήφιο αγοραστή.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τα παραπάνω ζητήματα έχουν ήδη μπει στο τραπέζι των συζητήσεων ενόψει νέων αλλαγών στη διενέργεια των πλειστηριασμών με βελτιωμένο θεσμικό πλαίσιο και αναβαθμισμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα. Οι αλλαγές αυτές εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι Ιανουάριο – Φεβρουάριο του 2019 και θα αποτελέσουν το δεύτερο "κύμα" αλλαγών με τις οποίες θα αλλάξει πλήρως το τοπίο για τους πλειστηριασμούς.
Όπως είχε αποκαλύψει η εφημερίδα Κεφάλαιο στις 19/5/2018 (Αυξάνουν και αλλάζουν οι πλειστηριασμοί), η συλλογή εμπειρίας, μέχρι τον Ιούνιο, από την εφαρμογή του νόμου για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς στα τέλη Φεβρουαρίου 2018, θα οδηγούσε σε νομοθετικές τροποποιήσεις που θα επιτάχυναν τη διενέργεια των πλειστηριασμών. Όπως αναφέραμε, κομβικό ζήτημα στη βελτίωση της λειτουργικότητας του νόμου ήταν η ταχύτητα και η τιμή στην οποία θα μπορεί να επαναληφθεί ο πλειστηριασμός ακινήτου, αν δεν καταστεί γόνιμος την πρώτη φορά, επιτρέποντας στον επισπεύδοντα να βγάλει τη δεύτερη φορά το ακίνητο σε πλειστηριασμό, όχι μόνο σε συντομότερο χρονικό διάστημα, αλλά και σε τιμή χαμηλότερη.
Τα ανωτέρω διευθετήθηκαν τον Ιούλιο οπότε ψηφίστηκε από τη Βουλή ότι αν ένας πλειστηριασμός κηρυχθεί άγονος, διενεργείται νέος πλειστηριασμός μέσα σε 40 ημέρες και αν και σε αυτόν δεν γίνει κατακύρωση του ακινήτου, τότε το δικαστήριο μπορεί να διατάξει νέο πλειστηριασμό μέσα σε 8 εργάσιμες ημέρες (από 30 ημέρες που προέβλεπε το προηγούμενο καθεστώς) με την ίδια ή κατώτερη τιμή. Δηλαδή, πλέον ένα ακίνητο μπορεί να βγει για τρίτη φορά σε πλειστηριασμό γρηγορότερα, με τη διαδικασία να διαρκεί 48 ημέρες αντί 70 ημερών και σε πολύ χαμηλότερη τιμή.