Aντίστροφη μέτρηση για την κατάθεση –ψήφιση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου του Υπουργού Εργασίας, Γιάννη Βρούτση ξεκίνησε την περασμένη Παρασκευή.
Και αυτό γιατί ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση σε σχέση με αυτό, ενώ σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Βρούτση, το εν λόγω ν/σ θα κατατεθεί στη Βουλή έως την ερχόμενη Τετάρτη 12 του τρέχοντος μηνός, ενώ θα ψηφισθεί έως την Παρασκευή 21.
Τρία είναι τα κρίσιμα ορόσημα της εφαρμογής του, ενώ άλλα τρία είναι τα ανοιχτά μέτωπα του ασφαλιστικού, τα οποία δεν περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο.
Τα "μέτωπα" του νομοσχεδίου
Πιο αναλυτικά :
*Το πρώτο "μέτωπο" σε σχέση με την εφαρμογή του νομοσχεδίου αφορά το νέο σύστημα ελεύθερης επιλογής των ασφαλιστικών εισφορών για 1,5 εκατομμύρια μη μισθωτούς (ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, "μπλοκάκηδες").
Έχει ήδη ξεκινήσει η προετοιμασία ανάρτησης –εντός του προσεχούς Μαρτίου- των νέων ειδοποιητηρίων με τις εισφορές του Ιανουαρίου 2020. Το νομοσχέδιο, προβλέπει ότι αυτασφαλισμένοι μη μισθωτοί θα έχουν περιθώριο επιλογής κατηγορίας εισφορών 2 μηνών και όποιος δεν δηλώσει κατηγορία, θα υπαχθεί υποχρεωτικά στην 1η (210 ευρώ/μήνα).
*Το επόμενο κρίσιμο ορόσημο θα είναι σε 5 μήνες και συγκεκριμένα, τον ερχόμενο Ιούνιο.
Κατά το μήνα αυτό, το Υπουργείο Εργασίας, θα πρέπει να "τρέξει" τα άλλα δύο κρίσιμα "μέτωπα" του ν/σ.
Το ένα είναι η μείωση των εισφορών των μισθωτών πλήρους απασχόλησης κατά 0,9% (και το άλλο είναι η καταβολή των αυξήσεων). Όσον αφορά τη μείωση των εισφορών, θα εφαρμοσθεί από την 1η/6/2020 για κοντά 1,6 εκατομμύρια μισθωτών που εργάζονται σε περίπου 260.000 επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα. Σχετικά με την καταβολή των αυξήσεων στις συντάξεις, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κ. Βρούτσης, αυτή θα συντελεσθεί τον Ιούνιο. Ο λόγος για αυξήσεις, κατά μέσο όρο 5%, σε έως 70.000, ιδίως, "νέες" κύριες συντάξεις και αυξήσεις, κατά μέσο όρο 30%, σε περίπου 300.000 επικουρικές συντάξεις. Επειδή οι αυξήσεις θα ισχύσουν αναδρομικά από τον Οκτώβριο του 2019, οι δικαιούχοι θα τις λάβουν για 8 μήνες.
Τα "μέτωπα" μετά το νομοσχέδιο
Ωστόσο, το ν/σ αφήνει τρεις μεγάλες εκκρεμότητες. Η πρώτη αφορά τις αναμενόμενες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) σε σχέση με τις μειώσεις στις συντάξεις κατά την περίοδο 2012 - 2018 με βάση τη νομοθεσία του 2011-2012.
Ενδεχόμενη απόφαση του ΣτΕ υπέρ των διεκδικήσεων των συνταξιούχων, έστω για το 10μηνο του Ιουλίου 2015-Μαίου 2016, θα υποχρέωνε την κυβέρνηση να τους επιστρέψει το ποσό των 3,8 δισ. ευρώ.
Η δεύτερη εκκρεμότητα προέρχεται από την αναφορά του ν/σ Βρούτση στο συμπληρωματικό κονδύλι 0,5% του ΑΕΠ που έχει από φέτος το Υπουργείο Εργασίας τη διάθεση του προκειμένου, πέραν από τις αυξήσεις στις συντάξεις να προβεί σε "δαπάνη πολιτικών κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας" .
Αυτή η δαπάνη δεν προσδιορίζεται στο νομοσχέδιο και μένει να φανεί εντός του τρέχοντος έτους, αν θα αφορά κάποια άλλη παροχή στήριξη των συνταξιούχων, την χρηματοδότηση μέρος τουλάχιστον της καταβολής των αναδρομικών (εφόσον κάτι τέτοιο αποφασίσει τους επόμενους μήνες το ΣτΕ), την ταχύτερη εξόφληση εκκρεμών συντάξεων ή την κάλυψη ενδεχόμενων αποκλίσεων στην εκτέλεση του προϋπολογισμού των ταμείων.
Το τρίτο ανοιχτό "μέτωπο" δεν είναι άλλο από την παραπέρα, μετά την επικείμενη (σ.σ. την 1/6/2020), μείωση των εισφορών των μισθωτών. Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ελάφρυνση 5 μονάδων στο μη μισθολογικό κόστος των επιχειρήσεων. Μετά την προβλεπόμενη μείωση 0,9% τον ερχόμενο Ιούνιο, μένει ακόμα ποσοστό 4,1 μέχρι να υλοποιηθεί η σχετική εξαγγελία. Ήδη κυβερνητικά στελέχη προαναγγέλουν για το 2021 διπλάσια σε σχέση με φέτος μείωση, δηλαδή 1,8%, με ένα από τα σενάρια που προβλέπονται να είναι εκείνο της μείωσης των εισφορών υγείας, μέσω της εισαγωγής ενός σταθερού ασφάλιστρου υγείας για τους μισθωτούς.
Και αυτό γιατί ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση σε σχέση με αυτό, ενώ σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Βρούτση, το εν λόγω ν/σ θα κατατεθεί στη Βουλή έως την ερχόμενη Τετάρτη 12 του τρέχοντος μηνός, ενώ θα ψηφισθεί έως την Παρασκευή 21.
Τρία είναι τα κρίσιμα ορόσημα της εφαρμογής του, ενώ άλλα τρία είναι τα ανοιχτά μέτωπα του ασφαλιστικού, τα οποία δεν περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο.
Τα "μέτωπα" του νομοσχεδίου
Πιο αναλυτικά :
*Το πρώτο "μέτωπο" σε σχέση με την εφαρμογή του νομοσχεδίου αφορά το νέο σύστημα ελεύθερης επιλογής των ασφαλιστικών εισφορών για 1,5 εκατομμύρια μη μισθωτούς (ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, "μπλοκάκηδες").
Έχει ήδη ξεκινήσει η προετοιμασία ανάρτησης –εντός του προσεχούς Μαρτίου- των νέων ειδοποιητηρίων με τις εισφορές του Ιανουαρίου 2020. Το νομοσχέδιο, προβλέπει ότι αυτασφαλισμένοι μη μισθωτοί θα έχουν περιθώριο επιλογής κατηγορίας εισφορών 2 μηνών και όποιος δεν δηλώσει κατηγορία, θα υπαχθεί υποχρεωτικά στην 1η (210 ευρώ/μήνα).
*Το επόμενο κρίσιμο ορόσημο θα είναι σε 5 μήνες και συγκεκριμένα, τον ερχόμενο Ιούνιο.
Κατά το μήνα αυτό, το Υπουργείο Εργασίας, θα πρέπει να "τρέξει" τα άλλα δύο κρίσιμα "μέτωπα" του ν/σ.
Το ένα είναι η μείωση των εισφορών των μισθωτών πλήρους απασχόλησης κατά 0,9% (και το άλλο είναι η καταβολή των αυξήσεων). Όσον αφορά τη μείωση των εισφορών, θα εφαρμοσθεί από την 1η/6/2020 για κοντά 1,6 εκατομμύρια μισθωτών που εργάζονται σε περίπου 260.000 επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα. Σχετικά με την καταβολή των αυξήσεων στις συντάξεις, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κ. Βρούτσης, αυτή θα συντελεσθεί τον Ιούνιο. Ο λόγος για αυξήσεις, κατά μέσο όρο 5%, σε έως 70.000, ιδίως, "νέες" κύριες συντάξεις και αυξήσεις, κατά μέσο όρο 30%, σε περίπου 300.000 επικουρικές συντάξεις. Επειδή οι αυξήσεις θα ισχύσουν αναδρομικά από τον Οκτώβριο του 2019, οι δικαιούχοι θα τις λάβουν για 8 μήνες.
Τα "μέτωπα" μετά το νομοσχέδιο
Ωστόσο, το ν/σ αφήνει τρεις μεγάλες εκκρεμότητες. Η πρώτη αφορά τις αναμενόμενες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) σε σχέση με τις μειώσεις στις συντάξεις κατά την περίοδο 2012 - 2018 με βάση τη νομοθεσία του 2011-2012.
Ενδεχόμενη απόφαση του ΣτΕ υπέρ των διεκδικήσεων των συνταξιούχων, έστω για το 10μηνο του Ιουλίου 2015-Μαίου 2016, θα υποχρέωνε την κυβέρνηση να τους επιστρέψει το ποσό των 3,8 δισ. ευρώ.
Η δεύτερη εκκρεμότητα προέρχεται από την αναφορά του ν/σ Βρούτση στο συμπληρωματικό κονδύλι 0,5% του ΑΕΠ που έχει από φέτος το Υπουργείο Εργασίας τη διάθεση του προκειμένου, πέραν από τις αυξήσεις στις συντάξεις να προβεί σε "δαπάνη πολιτικών κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας" .
Αυτή η δαπάνη δεν προσδιορίζεται στο νομοσχέδιο και μένει να φανεί εντός του τρέχοντος έτους, αν θα αφορά κάποια άλλη παροχή στήριξη των συνταξιούχων, την χρηματοδότηση μέρος τουλάχιστον της καταβολής των αναδρομικών (εφόσον κάτι τέτοιο αποφασίσει τους επόμενους μήνες το ΣτΕ), την ταχύτερη εξόφληση εκκρεμών συντάξεων ή την κάλυψη ενδεχόμενων αποκλίσεων στην εκτέλεση του προϋπολογισμού των ταμείων.
Το τρίτο ανοιχτό "μέτωπο" δεν είναι άλλο από την παραπέρα, μετά την επικείμενη (σ.σ. την 1/6/2020), μείωση των εισφορών των μισθωτών. Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ελάφρυνση 5 μονάδων στο μη μισθολογικό κόστος των επιχειρήσεων. Μετά την προβλεπόμενη μείωση 0,9% τον ερχόμενο Ιούνιο, μένει ακόμα ποσοστό 4,1 μέχρι να υλοποιηθεί η σχετική εξαγγελία. Ήδη κυβερνητικά στελέχη προαναγγέλουν για το 2021 διπλάσια σε σχέση με φέτος μείωση, δηλαδή 1,8%, με ένα από τα σενάρια που προβλέπονται να είναι εκείνο της μείωσης των εισφορών υγείας, μέσω της εισαγωγής ενός σταθερού ασφάλιστρου υγείας για τους μισθωτούς.