«Ηχηρά» ονόματα από το χώρο των κατασκευαστικών εταιρειών, αλλά και μεγάλοι διεθνές όμιλοι που έχουν ήδη «εμπειρία» στην αεροπορική αγορά κατέθεσαν χθες μη δεσμευτική προσφορά για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Ταμείου στην εκδήλωση ενδιαφέροντος προχώρησαν έντεκα (11) επενδυτικά σχήματα για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των Περιφερειακών Αεροδρομίων, που χωρίζονται σε 2 ομάδες.
Σύμφωνα με πληροφορίες προσφορές για την ανάληψη της σύμβασης παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων υπέβαλαν:
Aeroports De La Cote d'Azur.
Agrokor Novaport Development.
Engelinvest Israel Ltd.
Global Liman Isletmeleti (66.66%) - Flughafen Munchen (33.34%).
Zurich Airport (63%) - J&P Avax (37%).
Athens International Airport.
7Fraport - Copelouzos.
8 TAV
9 Vinci - Ellaktor.
10 Corporacion America - Metka.
1 Advent.
Οι σύμβουλοι αξιοποίησης θα αξιολογήσουν τις υποβληθείσες προτάσεις και θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια του Ιονίου και της ηπειρωτικής χώρας τα οποία το 2011 διακίνησαν 9,3 εκατομμύρια επιβάτες. Στην ομάδα αυτή ανήκουν οι αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας (1,65 εκατομμύριο επιβάτες το 2011), Ζακύνθου (920.000 επιβάτες) Κεφαλλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων.
Σε αυτή την ομάδα οι ενδιαφερόμενοι μπορούν αν επιθυμούν να συμπεριλάβουν στην πρότασή τους και άλλα τρία αεροδρόμια αυτά της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου και της Καλαμάτας. Στη δεύτερη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Δωδεκανήσων - Κυκλάδων και Αιγαίου με συνολική κίνηση 8,3 εκατ. επιβάτες το 2011. Πρόκειται για τους αερολιμένες: Σκιάθου, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Ρόδου.
Ενδεχόμενες προσθήκες 2ης ομάδας είναι η Κάρπαθος, η Χίος και η Λήμνος.
Επίσης υπάρχει και το αεροδρόμιο της Αγχιάλου, το οποίο μπορεί να το επιλέξει όποιος από τους δύο επενδυτές επιθυμεί.
Σημειώνεται ότι για τα αεροδρόμια που δεν παραχωρηθούν πρόκειται να δημιουργηθεί Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων με 20ετή διάρκεια. Η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Η παραχώρηση
Η παραχώρηση των αεροδρομίων θα γίνει για τουλάχιστον 30 - 35 χρόνια, ενώ η αναθέτουσα αρχή θα έχει τη δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης εφόσον το κρίνει σκόπιμο. Θα καθοριστεί αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές οι οποίες θα εξαρτώνται από τα κέρδη των αερολιμένων. Οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια που αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 200 και 220 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία. Το Δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία, την εποπτεία και τον έλεγχό των αεροδρομίων.
Τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια εξυπηρετούν το συντριπτικό ποσοστό της τουριστικής κίνησης και η λειτουργία των περισσοτέρων χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα. Προς το παρόν όλα τα τοπικά αεροδρόμια ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο χωρίς να έχουν καμία εταιρική δομή, και είναι υπό την επίβλεψη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Έχουν πολύ σημαντική κρυφή αξία που πηγάζει από τη δυνατότητα βελτίωσης της χρήσης των υποδομών των αεροδρομίων, όσο κι από την δυνατότητα εμπορικής ανάπτυξης και ανάπτυξης των ακινήτων, τα οποία μένουν σήμερα υπανάπτυκτα και υποχρησιμοποιούνται. Η αναβάθμισή τους μπορεί να ενισχύσει το προφίλ της Ελλάδας ως τουριστικό προορισμό.
Το ελληνικό δημόσιο έχει διορίσει τις Citigroup Global Markets Limited και Eurobank EFG Equities Investment Firm S.A. ως οικονομικούς συμβούλους, τις Your Legal Partners και Δρακόπουλος & Βασαλάκης δικηγορική εταιρεία ως νομικούς συμβούλους και τις Lufthansa consulting, Γραφείο Δοξιάδη και Alanna Consulting Group ως τεχνικούς συμβούλους προκειμένου να βοηθήσουν με την αποκρατικοποίηση.