Σειρά έργων για τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ως κεντρικός ομιλητής στην ημερίδα της Voria.gr στη Θεσσαλονίκη, με θέμα «Το ενεργειακό μέλλον της Θεσσαλονίκης».
Ο υπουργός αναφέρθηκε με χρονοδιαγράμματα στους άξονες πολιτικής που έχουν ήδη δρομολογηθεί στην ενέργεια, τη χωροταξία - αστικό Σχεδιασμό, καθώς και στη διαχείριση αποβλήτων στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, «σήμερα είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ να κάνουμε το μεγάλο βήμα προς τη μετάβαση προς ένα νέο ενεργειακό μοντέλο. Έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της νέας εποχής, όπως είναι η κλιματική αλλαγή αλλά και ο περιφερειακός ενεργειακός ανταγωνισμός.
Αυτή είναι κατεύθυνση της κυβέρνησης και αποτυπώνεται στο νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που πρόσφατα υπεβλήθη προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κάτι που ευθυγραμμίζεται με το Green Deal της Επιτροπής και θα φέρει επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ σε όλους τους τομείς της οικονομίας μας».
Αναφερόμενος στους βασικούς άξονες της ενεργειακής πολιτικής, ο ΥΠΕΝ τους κωδικοποίησε ως εξής:
Η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028.
Η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% ως το 2030 έναντι 17% σήμερα.
Η εξοικονόμηση ενέργειας, και συγκεκριμένα ποσοστό εξοικονόμησης άνω του 38% στην τελική κατανάλωση μέχρι το 2030. Η επιτάχυνση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών. Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης που θα αλλάξει την καθημερινότητα.
Οι διεθνείς συνεργασίες για την αξιοποίηση του φυσικού αερίου.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές στον τομέα της ενέργειας (για παράδειγμα οι ιδιωτικοποιήσεις ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΠΑ).
Κατά τον κ. Χατζηδάκη, η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία γενικότερα κατέχουν κεντρική θέση μέσα σε αυτό το νέο ενεργειακό τοπίο που διαμορφώνεται. «Επενδύουμε σημαντικά στον τομέα του ηλεκτρισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, πετύχαμε μια μεγάλη νίκη για την την Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, με την επιλογή της πόλης ως έδρας του RSC - του Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ηλεκτρικής Ενέργειας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Είναι το επιστέγασμα των συστηματικών προσπαθειών που κατέβαλαν τους τελευταίους μήνες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ΡΑΕ και ο ΑΔΜΗΕ» είπε ο υπουργός, που εξήγησε ότι αποστολή του νέου αυτού φορέα είναι να διασφαλίζει τη συνεργασία και τον συντονισμό της λειτουργίας των Συστημάτων και των αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Όπως σημείωσε, είναι μια εξέλιξη που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στην πόλη, και υπογραμμίζει το ηγετικό προφίλ της στις περιφερειακές ενεργειακές εξελίξεις. Επόμενος στόχος είναι η συμμετοχή ακόμη περισσότερων διαχειριστών στο νέο Κέντρο Ελέγχου, ενώ σε τελικό στάδιο είναι η έναρξη κατασκευής της νέας γραμμής υπερυψηλής τάσης με τη Βουλγαρία, που θα συνδέσει τη Νέα Σάντα με τη Μαρίτσα. Στη βουλγαρική πλευρά των συνόρων τα έργα θα ξεκινήσουν το Μάρτιο του 2020. Στην Ελλάδα θα ξεκινήσουν το επόμενο έτος, με στόχο το έργο να παραδοθεί έως τα τέλη του 2022. «Η διασύνδεση αυτή στηρίζει περαιτέρω την ευστάθεια του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και την απελευθέρωση της αγοράς, καθώς περισσότερες διασυνδέσεις σημαίνει περισσότερες επιλογές για τους προμηθευτές και τους καταναλωτές» επισήμανε ο υπουργός.
Μίλησε και για το φυσικό αέριο, «για την ανάπτυξη του οποίου ο ρόλος της Θεσσαλονίκης είναι επίσης κρίσιμος». Όπως υπογράμμισε, οι ευκαιρίες που δημιουργούνται για την πόλη και την Κεντρική Μακεδονία να καταστούν ενεργειακοί κόμβοι σε αυτό το πλαίσιο είναι πολλές:
«Πρώτον: Έχουμε ήδη ολοκληρώσει στην Ελλάδα την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ, ο οποίος ήδη τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία. Θα τον εγκαινιάσουμε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020, ενώ η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας με τη μεταφορά σημαντικών ποσοτήτων φυσικού αερίου θα γίνει εντός του 2020. Ο ΤΑΡ συμβάλλει στην περιφερειακή ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας και τη δημιουργία πολλών μόνιμων θέσεων εργασίας. Βοηθάει παράλληλα στην ανάπτυξη και διεύρυνση της διείσδυσης φυσικού αερίου και την ανάπτυξη νέων δικτύων διανομής αερίου σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα» είπε ο ΥΕΠΝ, που ανακοίνωσε ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ προβλέπει την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε 39 επιπλέον πόλεις σε όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων οι 18 στη Βόρεια Ελλάδα, τη Μακεδονία και τη Θράκη. Στον σχεδιασμό της ΔΕΔΑ είναι η Αλεξάνδρεια, η Βέροια, τα Γιαννιτσά, η Κατερίνη, το Κιλκίς και οι Σέρρες. Οι διαγωνισμοί, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εταιρίας, θα κλείσουν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
«Δεύτερον: Έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά το μετοχικό σχήμα του project του τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης LNG στην Αλεξανδρούπολη, το λεγόμενο FSRU. Στη μονάδα επαναεριοποίησης θα συμμετάσχουν από κοινού διεθνείς ιδιωτικές και κρατικές εταιρείες από την Ελλάδα, τις ΗΠΑ, τη Βουλγαρία και πιθανόν από άλλες βαλκανικές χώρες. Είναι ένα έργο διαβαλκανικής συνεργασίας, που θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας στα μάτια της ΕΕ και των ΗΠΑ.
Τρίτον: Ανοίξαμε τον δρόμο με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση για να προχωρήσει και η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα (επίκειται η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης). Είναι μια εκκρεμότητα από το 2010, που είμαστε αποφασισμένοι να την κλείσουμε μέσα στους επόμενους μήνες.
Τέταρτον: Τον περασμένο Οκτώβριο - μετά από καθυστερήσεις μιας δεκαετίας - υπογράψαμε στη Σόφια τη διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού Διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας.
Η κατασκευή γίνεται κατά κύριο λόγο από ελληνικές εταιρίες και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε περίπου δύο χρόνια Το έργο αυτό - σε συνδυασμό με το FSRU - ανοίγει ένα νέο διάδρομο διαμετακόμισης αερίου από Νότο προς Βορρά, που θα δώσει νέα αναπτυξιακή πνοή στη Βόρεια Ελλάδα γενικότερα.
Πέμπτον: Παραλληλα με τον IGB, υπάρχει και ο σχεδιασμός για τους κάθετους άξονες αγωγών φυσικού αερίου. Ένα από αυτά είναι η διασύνδεση των Σκοπίων με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου. Είναι ένα έργο διεθνούς ενδιαφέροντος, που θα μπορούσε να αναδείξει περαιτέρω τον διαμετακομιστικό ρόλο της περιοχής.Ο ΔΕΣΦΑ είναι έτοιμος και σε θέση να επεκτείνει το ΕΣΦΑ προς τους βόρειους γείτονές μας, εφόσον φυσικά είναι και οι ίδιοι σε θέση να στηρίξουν τεχνικά και οικονομικά την αναβάθμιση του δικού τους δικτύου. Ο ΔΕΣΦΑ έχει εντάξει το συγκεκριμένο έργο στο 10ετές στρατηγικό σχέδιο δράσης του» ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, τονίζοντας πως «η Βόρεια Ελλάδα δεν είναι πλέον μόνο ένας άξονας διαμετακόμισης ενέργειας. Μετατρέπεται σε hub LNG. Κι αυτό αναβαθμίζει τον γεωστρατηγικό ρόλο της Μακεδονίας, αλλά και της Ελλάδας γενικότερα».
Σε άλλη σημεία της ομιλίας του, ο ΥΠΕΝ αναφέρθηκε και σε μια σειρά Ειδικών Χωρικών Σχεδίων, με τα οποία το υπουργείο φιλοδοξεί να επιλύσει χρόνια προβλήματα στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.
«Το πρώτο είναι το Ε.Χ.Σ. του Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης ΔΕΘ - HELEXPO: Ήταν μία εμβληματική δέσμευση του πρωθυπουργού και ήδη προχωρούμε μπροστά με αυτό. Στόχος μας είναι να αναβαθμιστεί η ΔΕΘ σε ένα πρότυπο εκθεσιακό κέντρο με διεθνή ακτινοβολία.
Το δεύτερο είναι το Ε.Χ.Σ. για την ανέγερση του νέου γηπέδου Τούμπας (Α.Σ. ΠΑΟΚ): Στόχος μας είναι η χωροθέτηση νέου σύγχρονου γηπέδου ποδοσφαίρου σύμφωνα με τις προδιαγραφές και τις απαιτήσεις τόσο της ελληνικής νομοθεσίας, όσο και τις συστάσεις (recommendations) της FIFA και UEFA.
Το τρίτο είναι το Ε.Χ.Σ. του πρώην στρατοπέδου «Παύλος Μελάς» στο Δήμο Παύλου Μελά: Στόχος μας είναι μια ολοκληρωμένη χωρική παρέμβαση για την αξιοποίηση και λειτουργία του χώρου ως μητροπολιτικό πάρκο με αξία για όλες τις γύρω περιοχές.
Το τέταρτο είναι το Ε.Χ.Σ. του πρώην Στρατοπέδου Μεγ. Αλεξάνδρου στο Δήμο Αμπελοκήπων - Μενεμένης: Η απόφαση για το οποίο αναρτήθηκε στη Διαύγεια πολύ πρόσφατα. Και άνοιξε με τον τρόπο αυτό το δρόμο για τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου αστικού πρασίνου, πολιτισμού και κοινωνικών υποδομών, που αποτελεί σημαντικότατη παρέμβαση για τον δήμο Αμπελοκήπων - Μενεμένης.
Και το πέμπτο είναι το Ε.Χ.Σ. για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης: Στόχος μας είναι η ολοκλήρωση της μελέτης προέγκρισης για την ενοποίηση και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, μήκους 40 χλμ. από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι» σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, που κατέληξε:
«Δημιουργούμε σημαντικές ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης και βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου της ζωής των κατοίκων της Μακεδονίας και της Θεσσαλονίκης. Η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία αξίζουν ένα καλύτερο μέλλον και αυτό το μέλλον το δημιουργούμε μαζί».
Ο υπουργός αναφέρθηκε με χρονοδιαγράμματα στους άξονες πολιτικής που έχουν ήδη δρομολογηθεί στην ενέργεια, τη χωροταξία - αστικό Σχεδιασμό, καθώς και στη διαχείριση αποβλήτων στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, «σήμερα είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ να κάνουμε το μεγάλο βήμα προς τη μετάβαση προς ένα νέο ενεργειακό μοντέλο. Έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της νέας εποχής, όπως είναι η κλιματική αλλαγή αλλά και ο περιφερειακός ενεργειακός ανταγωνισμός.
Αυτή είναι κατεύθυνση της κυβέρνησης και αποτυπώνεται στο νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που πρόσφατα υπεβλήθη προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κάτι που ευθυγραμμίζεται με το Green Deal της Επιτροπής και θα φέρει επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ σε όλους τους τομείς της οικονομίας μας».
Αναφερόμενος στους βασικούς άξονες της ενεργειακής πολιτικής, ο ΥΠΕΝ τους κωδικοποίησε ως εξής:
Η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028.
Η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% ως το 2030 έναντι 17% σήμερα.
Η εξοικονόμηση ενέργειας, και συγκεκριμένα ποσοστό εξοικονόμησης άνω του 38% στην τελική κατανάλωση μέχρι το 2030. Η επιτάχυνση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών. Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης που θα αλλάξει την καθημερινότητα.
Οι διεθνείς συνεργασίες για την αξιοποίηση του φυσικού αερίου.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές στον τομέα της ενέργειας (για παράδειγμα οι ιδιωτικοποιήσεις ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΠΑ).
Κατά τον κ. Χατζηδάκη, η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία γενικότερα κατέχουν κεντρική θέση μέσα σε αυτό το νέο ενεργειακό τοπίο που διαμορφώνεται. «Επενδύουμε σημαντικά στον τομέα του ηλεκτρισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, πετύχαμε μια μεγάλη νίκη για την την Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, με την επιλογή της πόλης ως έδρας του RSC - του Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ηλεκτρικής Ενέργειας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Είναι το επιστέγασμα των συστηματικών προσπαθειών που κατέβαλαν τους τελευταίους μήνες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ΡΑΕ και ο ΑΔΜΗΕ» είπε ο υπουργός, που εξήγησε ότι αποστολή του νέου αυτού φορέα είναι να διασφαλίζει τη συνεργασία και τον συντονισμό της λειτουργίας των Συστημάτων και των αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Όπως σημείωσε, είναι μια εξέλιξη που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στην πόλη, και υπογραμμίζει το ηγετικό προφίλ της στις περιφερειακές ενεργειακές εξελίξεις. Επόμενος στόχος είναι η συμμετοχή ακόμη περισσότερων διαχειριστών στο νέο Κέντρο Ελέγχου, ενώ σε τελικό στάδιο είναι η έναρξη κατασκευής της νέας γραμμής υπερυψηλής τάσης με τη Βουλγαρία, που θα συνδέσει τη Νέα Σάντα με τη Μαρίτσα. Στη βουλγαρική πλευρά των συνόρων τα έργα θα ξεκινήσουν το Μάρτιο του 2020. Στην Ελλάδα θα ξεκινήσουν το επόμενο έτος, με στόχο το έργο να παραδοθεί έως τα τέλη του 2022. «Η διασύνδεση αυτή στηρίζει περαιτέρω την ευστάθεια του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και την απελευθέρωση της αγοράς, καθώς περισσότερες διασυνδέσεις σημαίνει περισσότερες επιλογές για τους προμηθευτές και τους καταναλωτές» επισήμανε ο υπουργός.
Μίλησε και για το φυσικό αέριο, «για την ανάπτυξη του οποίου ο ρόλος της Θεσσαλονίκης είναι επίσης κρίσιμος». Όπως υπογράμμισε, οι ευκαιρίες που δημιουργούνται για την πόλη και την Κεντρική Μακεδονία να καταστούν ενεργειακοί κόμβοι σε αυτό το πλαίσιο είναι πολλές:
«Πρώτον: Έχουμε ήδη ολοκληρώσει στην Ελλάδα την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ, ο οποίος ήδη τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία. Θα τον εγκαινιάσουμε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020, ενώ η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας με τη μεταφορά σημαντικών ποσοτήτων φυσικού αερίου θα γίνει εντός του 2020. Ο ΤΑΡ συμβάλλει στην περιφερειακή ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας και τη δημιουργία πολλών μόνιμων θέσεων εργασίας. Βοηθάει παράλληλα στην ανάπτυξη και διεύρυνση της διείσδυσης φυσικού αερίου και την ανάπτυξη νέων δικτύων διανομής αερίου σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα» είπε ο ΥΕΠΝ, που ανακοίνωσε ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ προβλέπει την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε 39 επιπλέον πόλεις σε όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων οι 18 στη Βόρεια Ελλάδα, τη Μακεδονία και τη Θράκη. Στον σχεδιασμό της ΔΕΔΑ είναι η Αλεξάνδρεια, η Βέροια, τα Γιαννιτσά, η Κατερίνη, το Κιλκίς και οι Σέρρες. Οι διαγωνισμοί, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εταιρίας, θα κλείσουν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
«Δεύτερον: Έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά το μετοχικό σχήμα του project του τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης LNG στην Αλεξανδρούπολη, το λεγόμενο FSRU. Στη μονάδα επαναεριοποίησης θα συμμετάσχουν από κοινού διεθνείς ιδιωτικές και κρατικές εταιρείες από την Ελλάδα, τις ΗΠΑ, τη Βουλγαρία και πιθανόν από άλλες βαλκανικές χώρες. Είναι ένα έργο διαβαλκανικής συνεργασίας, που θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας στα μάτια της ΕΕ και των ΗΠΑ.
Τρίτον: Ανοίξαμε τον δρόμο με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση για να προχωρήσει και η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα (επίκειται η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης). Είναι μια εκκρεμότητα από το 2010, που είμαστε αποφασισμένοι να την κλείσουμε μέσα στους επόμενους μήνες.
Τέταρτον: Τον περασμένο Οκτώβριο - μετά από καθυστερήσεις μιας δεκαετίας - υπογράψαμε στη Σόφια τη διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού Διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας.
Η κατασκευή γίνεται κατά κύριο λόγο από ελληνικές εταιρίες και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε περίπου δύο χρόνια Το έργο αυτό - σε συνδυασμό με το FSRU - ανοίγει ένα νέο διάδρομο διαμετακόμισης αερίου από Νότο προς Βορρά, που θα δώσει νέα αναπτυξιακή πνοή στη Βόρεια Ελλάδα γενικότερα.
Πέμπτον: Παραλληλα με τον IGB, υπάρχει και ο σχεδιασμός για τους κάθετους άξονες αγωγών φυσικού αερίου. Ένα από αυτά είναι η διασύνδεση των Σκοπίων με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου. Είναι ένα έργο διεθνούς ενδιαφέροντος, που θα μπορούσε να αναδείξει περαιτέρω τον διαμετακομιστικό ρόλο της περιοχής.Ο ΔΕΣΦΑ είναι έτοιμος και σε θέση να επεκτείνει το ΕΣΦΑ προς τους βόρειους γείτονές μας, εφόσον φυσικά είναι και οι ίδιοι σε θέση να στηρίξουν τεχνικά και οικονομικά την αναβάθμιση του δικού τους δικτύου. Ο ΔΕΣΦΑ έχει εντάξει το συγκεκριμένο έργο στο 10ετές στρατηγικό σχέδιο δράσης του» ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, τονίζοντας πως «η Βόρεια Ελλάδα δεν είναι πλέον μόνο ένας άξονας διαμετακόμισης ενέργειας. Μετατρέπεται σε hub LNG. Κι αυτό αναβαθμίζει τον γεωστρατηγικό ρόλο της Μακεδονίας, αλλά και της Ελλάδας γενικότερα».
Σε άλλη σημεία της ομιλίας του, ο ΥΠΕΝ αναφέρθηκε και σε μια σειρά Ειδικών Χωρικών Σχεδίων, με τα οποία το υπουργείο φιλοδοξεί να επιλύσει χρόνια προβλήματα στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.
«Το πρώτο είναι το Ε.Χ.Σ. του Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης ΔΕΘ - HELEXPO: Ήταν μία εμβληματική δέσμευση του πρωθυπουργού και ήδη προχωρούμε μπροστά με αυτό. Στόχος μας είναι να αναβαθμιστεί η ΔΕΘ σε ένα πρότυπο εκθεσιακό κέντρο με διεθνή ακτινοβολία.
Το δεύτερο είναι το Ε.Χ.Σ. για την ανέγερση του νέου γηπέδου Τούμπας (Α.Σ. ΠΑΟΚ): Στόχος μας είναι η χωροθέτηση νέου σύγχρονου γηπέδου ποδοσφαίρου σύμφωνα με τις προδιαγραφές και τις απαιτήσεις τόσο της ελληνικής νομοθεσίας, όσο και τις συστάσεις (recommendations) της FIFA και UEFA.
Το τρίτο είναι το Ε.Χ.Σ. του πρώην στρατοπέδου «Παύλος Μελάς» στο Δήμο Παύλου Μελά: Στόχος μας είναι μια ολοκληρωμένη χωρική παρέμβαση για την αξιοποίηση και λειτουργία του χώρου ως μητροπολιτικό πάρκο με αξία για όλες τις γύρω περιοχές.
Το τέταρτο είναι το Ε.Χ.Σ. του πρώην Στρατοπέδου Μεγ. Αλεξάνδρου στο Δήμο Αμπελοκήπων - Μενεμένης: Η απόφαση για το οποίο αναρτήθηκε στη Διαύγεια πολύ πρόσφατα. Και άνοιξε με τον τρόπο αυτό το δρόμο για τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου αστικού πρασίνου, πολιτισμού και κοινωνικών υποδομών, που αποτελεί σημαντικότατη παρέμβαση για τον δήμο Αμπελοκήπων - Μενεμένης.
Και το πέμπτο είναι το Ε.Χ.Σ. για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης: Στόχος μας είναι η ολοκλήρωση της μελέτης προέγκρισης για την ενοποίηση και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, μήκους 40 χλμ. από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι» σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, που κατέληξε:
«Δημιουργούμε σημαντικές ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης και βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου της ζωής των κατοίκων της Μακεδονίας και της Θεσσαλονίκης. Η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία αξίζουν ένα καλύτερο μέλλον και αυτό το μέλλον το δημιουργούμε μαζί».