"Πακέτο" μέτρων ύψους 1,4 δισ. ευρώ για 1 εκατομμύριο μισθωτούς ή αλλιώς το ½ του συνόλου των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα από τον ερχόμενο Οκτώβριο έως το τέλος του χρόνου προβλέπουν οι διατάξεις του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στο νομοσχέδιο το οποίο κατέθεσε η κυβέρνηση την περασμένη Παρασκευή.
Η αποτίμηση του "πακέτου" Βρούτση προκύπτει από το άθροισμα της κατά μέτρο κοστολόγησης που έκανε το Γενικό Λογιστηρίου του Κράτους (η οποία συνοδεύει το εν λόγω νομοσχέδιο) για τρία (επί συνόλου 14) βασικά μέτρα.
Σε σχέση με αυτά, κατά πρώτον, προβλέπεται παράταση των αναστολών συμβάσεων και των αποζημιώσεων (534 ευρώ) των εργαζομένων σε όλους τους πληττόμενους κλάδους τον προσεχή Οκτώβριο.
Κατά δεύτερον, οι διατάξεις Βρούτση περιλαμβάνουν την κρατική συνεισφορά στο Δώρο Χριστουγέννων (με βάση τα 534 ευρώ και όχι τον ονομαστικό μισθό κάθε μισθωτού) των υπό αναστολή μισθωτών.
Κατά τρίτον, μεταξύ άλλων, εισάγεται η επέκταση του χρόνου ισχύος του μηχανισμού "Συν-Εργασία" έως το τέλος του Δεκεμβρίου.
Ωστόσο, το δημοσιονομικό κόστος αυτό για το διάστημα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου θα μπορούσε να αυξηθεί πέραν του προβλεπόμενου κονδυλίου των 1,4 δισ. ευρώ, σε περίπτωση που η κυβέρνηση αποφάσιζε - για παράδειγμα - περαιτέρω παράταση του μέτρου της αναστολής συμβάσεων και έτσι των ειδικών αποζημιώσεων και μετά τον Οκτώβριο, δηλαδή για τον προσεχή Νοέμβριο ή και τον Δεκέμβριο.
Σε αυτή την περίπτωση, θα μπορούσε να αυξηθεί και το κόστος και για την κρατική συνεισφορά στο Δώρο Χριστουγέννων, καθώς περισσότεροι μήνες αναστολής σημαίνουν περισσότερους μήνες κρατικής συνεισφοράς για το εν λόγω Δώρο.
Για να μην επαληθευθούν οι προβλέψεις ενδεχόμενης αύξησης του κόστους των μέτρων (σε περίπτωση παράτασης των αναστολών τον Νοέμβριο ή και τον Δεκέμβριο) θα πρέπει να μην βγουν σε αναστολή λιγότεροι μισθωτοί σε σχέση με εκείνους που αναμένονται.
Προς το παρόν, πάντως, μέσω της εισαγωγής της ειδικής αποζημίωσης των 534 ευρώ ως βάσης υπολογισμού τόσο των εισφορών, όσο και του κρατικού μεριδίου στο Δώρο Χριστουγέννων των υπό αναστολή μισθωτών, αποφεύχθηκε η παραπέρα εκτίναξη του κόστους των νέων μέτρων.
Και αυτό γιατί οι εισφορές (τις οποίες θα καλύψει το κράτος) των υπό αναστολή μισθωτών θα υπολογισθούν όχι με βάση τον ονομαστικό μισθό τους (όπως συνέβη με το Δώρο Πάσχα), αλλά με βάση την αποζημίωση των 534 η οποία είναι κατά 43% χαμηλότερη σε σχέση με το μέσο μικτό μισθό πριν την πανδημία (944 ευρώ), σύμφωνα με τα στοιχεία απασχόλησης του e-ΕΦΚΑ για τον Ιανουάριο του 2020.
Επίσης, όπως επισημαίνουν αναλυτές, για ένα μισθωτό ο οποίος αμείβεται με το μέσο καθαρό μισθό 830 ευρώ, ο οποίος για παράδειγμα θα βγει, συνολικά, για το 2020, για 6 μήνες σε αναστολή, το κράτος θα γλιτώσει το 35% του ποσού του οποίου θα έδινε αν το Δώρο Χριστουγέννων υπολογιζόταν με βάση τον ονομαστικό μισθό του.
Τι προβλέπει η έκθεση του ΓΛΚ
Αναλυτικά, σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ που συνοδεύει το νομοσχέδιο:
· 576 εκατ. ευρώ περίπου, από την επέκταση του μέτρου της αναστολής συμβάσεων εργασίας εργαζομένων και στους τομείς του επισιτισμού, του πολιτισμού και του αθλητισμού καθώς και σε κάθε άλλο κλάδο που πλήττεται σημαντικά λόγω της πανδημίας του κορονοϊού (σ.σ. για τον μήνα Οκτώβριο).
· 611,45 εκατ. ευρώ περίπου από την καταβολή επιδόματος εορτών Χριστουγέννων 2020, που αναλογεί στα διαστήματα των αναστολών των συμβάσεων εργασίας τους σε απασχολούμενους:
-σε επιχειρήσεις - εργοδότες των οποίων η επιχειρηματική δραστηριότητα έχει ανασταλεί με εντολή δημόσιας αρχής καθώς και σε επιχειρήσεις - εργοδότες που ανήκουν στους κλάδους που πλήττονται σημαντικά, λόγω των αρνητικών συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού, το ύψος της οποίας εκτιμάται σε 525 εκατ. ευρώ περίπου, ήτοι 420 εκατ. ευρώ περίπου για την αποζημίωση των εργαζομένων για το Δώρο Χριστουγέννων και 105 εκατ. ευρώ περίπου για τις αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές,
- σε κύρια και μη κύρια ξενοδοχειακά και τουριστικά καταλύματα εποχικής λειτουργίας, καθώς και σε επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων, το ύψος της οποίας εκτιμάται σε 86,45 εκατ. ευρώ περίπου και συγκεκριμένα 61,75 εκατ. ευρώ περίπου για την αποζημίωση των εργαζομένων για το Δώρο Χριστουγέννων και 24,7 εκατ. ευρώ περίπου για τις αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές
· 180,5 εκατ. ευρώ περίπου από την καταβολή αποζημίωσης ειδικού σκοπού και την παροχή ασφαλιστικής κάλυψης σε:
- εργαζόμενους, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή, το ύψος της οποίας εκτιμάται σε 159,1 εκατ. ευρώ περίπου και συγκεκριμένα 97,2 εκατ. ευρώ περίπου για την αποζημίωση των εργαζομένων και 61,9 εκατ. ευρώ περίπου για την καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών,
-καλλιτέχνες, δημιουργούς και επαγγελματίες της τέχνης κ.λπ., το ύψος της οποίας εκτιμάται σε 21,4 εκατ. ευρώ περίπου
· 52,5 εκατ. ευρώ περίπου από την επέκταση της χρονικής διάρκειας ισχύος του Μηχανισμού "Συν-Εργασία" έως την 31.12.2020 και συγκεκριμένα 37,5 εκατ. ευρώ περίπου για την αποζημίωση των εργαζομένων και 15 εκατ. ευρώ περίπου για την καταβολή του προβλεπόμενου μέρους των ασφαλιστικών εισφορών.
Η αποτίμηση του "πακέτου" Βρούτση προκύπτει από το άθροισμα της κατά μέτρο κοστολόγησης που έκανε το Γενικό Λογιστηρίου του Κράτους (η οποία συνοδεύει το εν λόγω νομοσχέδιο) για τρία (επί συνόλου 14) βασικά μέτρα.
Σε σχέση με αυτά, κατά πρώτον, προβλέπεται παράταση των αναστολών συμβάσεων και των αποζημιώσεων (534 ευρώ) των εργαζομένων σε όλους τους πληττόμενους κλάδους τον προσεχή Οκτώβριο.
Κατά δεύτερον, οι διατάξεις Βρούτση περιλαμβάνουν την κρατική συνεισφορά στο Δώρο Χριστουγέννων (με βάση τα 534 ευρώ και όχι τον ονομαστικό μισθό κάθε μισθωτού) των υπό αναστολή μισθωτών.
Κατά τρίτον, μεταξύ άλλων, εισάγεται η επέκταση του χρόνου ισχύος του μηχανισμού "Συν-Εργασία" έως το τέλος του Δεκεμβρίου.
Ωστόσο, το δημοσιονομικό κόστος αυτό για το διάστημα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου θα μπορούσε να αυξηθεί πέραν του προβλεπόμενου κονδυλίου των 1,4 δισ. ευρώ, σε περίπτωση που η κυβέρνηση αποφάσιζε - για παράδειγμα - περαιτέρω παράταση του μέτρου της αναστολής συμβάσεων και έτσι των ειδικών αποζημιώσεων και μετά τον Οκτώβριο, δηλαδή για τον προσεχή Νοέμβριο ή και τον Δεκέμβριο.
Σε αυτή την περίπτωση, θα μπορούσε να αυξηθεί και το κόστος και για την κρατική συνεισφορά στο Δώρο Χριστουγέννων, καθώς περισσότεροι μήνες αναστολής σημαίνουν περισσότερους μήνες κρατικής συνεισφοράς για το εν λόγω Δώρο.
Για να μην επαληθευθούν οι προβλέψεις ενδεχόμενης αύξησης του κόστους των μέτρων (σε περίπτωση παράτασης των αναστολών τον Νοέμβριο ή και τον Δεκέμβριο) θα πρέπει να μην βγουν σε αναστολή λιγότεροι μισθωτοί σε σχέση με εκείνους που αναμένονται.
Προς το παρόν, πάντως, μέσω της εισαγωγής της ειδικής αποζημίωσης των 534 ευρώ ως βάσης υπολογισμού τόσο των εισφορών, όσο και του κρατικού μεριδίου στο Δώρο Χριστουγέννων των υπό αναστολή μισθωτών, αποφεύχθηκε η παραπέρα εκτίναξη του κόστους των νέων μέτρων.
Και αυτό γιατί οι εισφορές (τις οποίες θα καλύψει το κράτος) των υπό αναστολή μισθωτών θα υπολογισθούν όχι με βάση τον ονομαστικό μισθό τους (όπως συνέβη με το Δώρο Πάσχα), αλλά με βάση την αποζημίωση των 534 η οποία είναι κατά 43% χαμηλότερη σε σχέση με το μέσο μικτό μισθό πριν την πανδημία (944 ευρώ), σύμφωνα με τα στοιχεία απασχόλησης του e-ΕΦΚΑ για τον Ιανουάριο του 2020.
Επίσης, όπως επισημαίνουν αναλυτές, για ένα μισθωτό ο οποίος αμείβεται με το μέσο καθαρό μισθό 830 ευρώ, ο οποίος για παράδειγμα θα βγει, συνολικά, για το 2020, για 6 μήνες σε αναστολή, το κράτος θα γλιτώσει το 35% του ποσού του οποίου θα έδινε αν το Δώρο Χριστουγέννων υπολογιζόταν με βάση τον ονομαστικό μισθό του.
Τι προβλέπει η έκθεση του ΓΛΚ
Αναλυτικά, σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ που συνοδεύει το νομοσχέδιο:
· 576 εκατ. ευρώ περίπου, από την επέκταση του μέτρου της αναστολής συμβάσεων εργασίας εργαζομένων και στους τομείς του επισιτισμού, του πολιτισμού και του αθλητισμού καθώς και σε κάθε άλλο κλάδο που πλήττεται σημαντικά λόγω της πανδημίας του κορονοϊού (σ.σ. για τον μήνα Οκτώβριο).
· 611,45 εκατ. ευρώ περίπου από την καταβολή επιδόματος εορτών Χριστουγέννων 2020, που αναλογεί στα διαστήματα των αναστολών των συμβάσεων εργασίας τους σε απασχολούμενους:
-σε επιχειρήσεις - εργοδότες των οποίων η επιχειρηματική δραστηριότητα έχει ανασταλεί με εντολή δημόσιας αρχής καθώς και σε επιχειρήσεις - εργοδότες που ανήκουν στους κλάδους που πλήττονται σημαντικά, λόγω των αρνητικών συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού, το ύψος της οποίας εκτιμάται σε 525 εκατ. ευρώ περίπου, ήτοι 420 εκατ. ευρώ περίπου για την αποζημίωση των εργαζομένων για το Δώρο Χριστουγέννων και 105 εκατ. ευρώ περίπου για τις αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές,
- σε κύρια και μη κύρια ξενοδοχειακά και τουριστικά καταλύματα εποχικής λειτουργίας, καθώς και σε επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων, το ύψος της οποίας εκτιμάται σε 86,45 εκατ. ευρώ περίπου και συγκεκριμένα 61,75 εκατ. ευρώ περίπου για την αποζημίωση των εργαζομένων για το Δώρο Χριστουγέννων και 24,7 εκατ. ευρώ περίπου για τις αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές
· 180,5 εκατ. ευρώ περίπου από την καταβολή αποζημίωσης ειδικού σκοπού και την παροχή ασφαλιστικής κάλυψης σε:
- εργαζόμενους, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή, το ύψος της οποίας εκτιμάται σε 159,1 εκατ. ευρώ περίπου και συγκεκριμένα 97,2 εκατ. ευρώ περίπου για την αποζημίωση των εργαζομένων και 61,9 εκατ. ευρώ περίπου για την καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών,
-καλλιτέχνες, δημιουργούς και επαγγελματίες της τέχνης κ.λπ., το ύψος της οποίας εκτιμάται σε 21,4 εκατ. ευρώ περίπου
· 52,5 εκατ. ευρώ περίπου από την επέκταση της χρονικής διάρκειας ισχύος του Μηχανισμού "Συν-Εργασία" έως την 31.12.2020 και συγκεκριμένα 37,5 εκατ. ευρώ περίπου για την αποζημίωση των εργαζομένων και 15 εκατ. ευρώ περίπου για την καταβολή του προβλεπόμενου μέρους των ασφαλιστικών εισφορών.