Μετά τις τράπεζες, η κυβέρνηση καλεί σε συστράτευση και τις εταιρείες διαχείρισης, με στόχο να διασφαλίσει την ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους που θα ισχύσει από την 1η Μαΐου και να εντάξει στις ευνοϊκές ρυθμίσεις του νόμου 4605/2019 όλους τους δανειολήπτες που δυνητικά μπορούν να ευνοηθούν.
Μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή, οι εταιρείες διαχείρισης θα αποστείλουν στον υπουργό Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρα, στοιχεία για τον αριθμό και το ύψος των ρυθμίσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης μιας καλύτερης εικόνας για το πώς διαμορφώνεται το τοπίο για τους οφειλέτες και τι μπορεί να βελτιωθεί, με ιδιαίτερη έμφαση στον νόμο 4605.
Ο "συναγερμός" για τη ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των πολιτών ενόψει της 30ής Απριλίου, οπότε λήγει η ισχύς του νόμου 4605/2019 για την προστασία της πρώτης κατοικίας, είναι γενικός. Το επείγον της κατάστασης να σπεύσουν όλοι οι δανειολήπτες με κόκκινα δάνεια να τα ρυθμίσουν ώστε να μη βρεθούν χωρίς "δίχτυ" ασφαλείας μετά τις 30 Απριλίου, αποτυπώθηκε χθες, περισσότερο έντονα από κάθε άλλη φορά, στη συνάντηση του Υπουργού Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρα, με τις εταιρείες διαχείρισης. Στη συνάντηση, την Ένωση Εταιρειών Διαχείρισης εκπροσώπησαν ο πρόεδρος, Αναστάσιος Πανούσης, διευθύνων σύμβουλος της FPS, o αντιπρόεδρος, Περικλής Κιτριλάκης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Cepal Hellas και το μέλος του Δ.Σ., Νίκος Βαρδαραμάτος, διευθύνων σύμβουλος της QQuant.
Οι εταιρείες διαχείρισης θα έχουν πλέον τον πρωταγωνιστικό ρόλο στη μείωση/εξυγίανση των κόκκινων δανείων, καθώς σε αυτές θα μεταβιβαστούν προς διαχείριση και οι τιτλοποιήσεις των τραπεζών που θα μπουν στον "Ηρακλή". Ήδη τα δάνεια που βρίσκονται στα χέρια των εταιρειών διαχείρισης κινούνται στα 60 δισ. ευρώ και προέρχονται είτε από πωλήσεις δανείων σε funds και τιτλοποιήσεις είτε από απευθείας αναθέσεις χαρτοφυλακίων τραπεζών προς διαχείριση. Σημειώνεται ότι οι εταιρείες διαχείρισης δεν είναι οι ιδιοκτήτες των δανείων, αλλά θα εκτελούν τις εντολές διαχείρισης των επενδυτών/ιδιοκτητών των κόκκινων δανείων. Αυτές, ωστόσο, θα είναι ο νέος αντισυμβαλλόμενος των δανειοληπτών, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να οικοδομηθεί μία σχέση γνωριμίας, επικοινωνίας και εμπιστοσύνης μεταξύ εταιρειών διαχείρισης και οφειλετών δανειοληπτών.
Τα ζητούμενα της κυβέρνησης
Αυτό είναι ένα πρώτο βασικό ζητούμενο από πλευράς κυβέρνησης, αφού όπως τονίστηκε στη χθεσινή συνάντηση, ο πολίτης πρέπει να καταλάβει ότι οι servicers δεν είναι τα σκιάχτρα, αλλά ένας αντισυμβαλλόμενος με τον οποίο θα μπορεί να μιλάει πρόσωπο με πρόσωπο και όχι μέσω μίας "ψυχρής" επιστολής.
Το δεύτερο ζητούμενο είναι οι εταιρείες διαχείρισης να προσφέρουν στους δανειολήπτες λύσεις βιώσιμες για την αποπληρωμή των οφειλών τους. Αυτό είναι κάτι που οι εταιρείες διαχείρισης έχουν την τεχνογνωσία, την εμπειρία και τη θέληση να το κάνουν. Και το δικό τους ζητούμενο είναι δάνεια που δεν εξυπηρετούνται να θεραπευτούν, μεγιστοποιώντας τις ανακτήσεις για τους εντολείς τους (τράπεζες, funds). Οι πλειστηριασμοί θα είναι η έσχατη λύση για την είσπραξη οφειλών, καθώς όχι μόνο είναι μέτρο κοινωνικά δυσάρεστο, αλλά επίσης είναι χρονοβόρο και κοστοβόρο.
"Δεν θέλουμε να βγάλουμε τον κόσμο από τα σπίτια του. Θέλουμε να προσφέρουμε λύσεις βιώσιμες, ευέλικτες και συναινετικές. Όποιος οφειλέτης έχει διάθεση να ρυθμίσει την οφειλή του, θα βρει σε εμάς έναν αξιόπιστο συνομιλητή. Όποιος δεν θέλει να ρυθμίσει την οφειλή του, σημαίνει ότι είναι στρατηγικός κακοπληρωτής. Και εκεί θα είμαστε αμείλικτοι", είναι το μήνυμα που στέλνουν οι εταιρείες διαχείρισης. Ένα μήνυμα που κινείται στο ίδιο μήκος κύματος με το ζητούμενο της κυβέρνησης που είναι βοήθεια στους ευσυνείδητους δανειολήπτες, αλλά πέλεκυς στους στρατηγικούς κακοπληρωτές, με κατασχέσεις και πλειστηριασμούς.
Ενόψει του νέου τοπίου που διαμορφώνεται, επείγουσα προτεραιότητα τώρα είναι να γίνει πληρέστατη ενημέρωση στους δανειολήπτες, και παρότρυνσή τους, να ρυθμίσουν τα δάνειά τους, κάνοντας χρήση των ευνοϊκών προβλέψεων του νόμου 4605/2019, με αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Πρόκειται για ευνοϊκές συνθήκες (ρύθμιση με πολύ χαμηλό επιτόκιο, "κούρεμα" οφειλής και κρατική επιδότηση της μηνιαίας δόσης) που δεν θα ξαναβρούν οι δανειολήπτες μετά τις 30 Απριλίου.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας ενημέρωσης και κινητοποίησης των πολιτών, το Υπουργείο Οικονομικών προχωρά σε έρευνα, μέσω αποστολής e-mails σε 42.107 χρήστες της πλατφόρμας της ΕΓΔΙΧ, προκειμένου να διευκρινιστούν οι λόγοι για τους οποίους δεν προέβησαν στην οριστική υποβολή αιτήσεως για να λάβουν ρύθμιση του δανείου και συνακόλουθα να προστατεύσουν την πρώτη κατοικία τους. Αυτοί οι δανειολήπτες, αν και προχώρησαν στην άρση του τραπεζικού και φορολογικού τους απορρήτου, δεν ολοκλήρωσαν ποτέ την αίτησή τους στην πλατφόρμα.
Μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή, οι εταιρείες διαχείρισης θα αποστείλουν στον υπουργό Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρα, στοιχεία για τον αριθμό και το ύψος των ρυθμίσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης μιας καλύτερης εικόνας για το πώς διαμορφώνεται το τοπίο για τους οφειλέτες και τι μπορεί να βελτιωθεί, με ιδιαίτερη έμφαση στον νόμο 4605.
Ο "συναγερμός" για τη ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των πολιτών ενόψει της 30ής Απριλίου, οπότε λήγει η ισχύς του νόμου 4605/2019 για την προστασία της πρώτης κατοικίας, είναι γενικός. Το επείγον της κατάστασης να σπεύσουν όλοι οι δανειολήπτες με κόκκινα δάνεια να τα ρυθμίσουν ώστε να μη βρεθούν χωρίς "δίχτυ" ασφαλείας μετά τις 30 Απριλίου, αποτυπώθηκε χθες, περισσότερο έντονα από κάθε άλλη φορά, στη συνάντηση του Υπουργού Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρα, με τις εταιρείες διαχείρισης. Στη συνάντηση, την Ένωση Εταιρειών Διαχείρισης εκπροσώπησαν ο πρόεδρος, Αναστάσιος Πανούσης, διευθύνων σύμβουλος της FPS, o αντιπρόεδρος, Περικλής Κιτριλάκης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Cepal Hellas και το μέλος του Δ.Σ., Νίκος Βαρδαραμάτος, διευθύνων σύμβουλος της QQuant.
Οι εταιρείες διαχείρισης θα έχουν πλέον τον πρωταγωνιστικό ρόλο στη μείωση/εξυγίανση των κόκκινων δανείων, καθώς σε αυτές θα μεταβιβαστούν προς διαχείριση και οι τιτλοποιήσεις των τραπεζών που θα μπουν στον "Ηρακλή". Ήδη τα δάνεια που βρίσκονται στα χέρια των εταιρειών διαχείρισης κινούνται στα 60 δισ. ευρώ και προέρχονται είτε από πωλήσεις δανείων σε funds και τιτλοποιήσεις είτε από απευθείας αναθέσεις χαρτοφυλακίων τραπεζών προς διαχείριση. Σημειώνεται ότι οι εταιρείες διαχείρισης δεν είναι οι ιδιοκτήτες των δανείων, αλλά θα εκτελούν τις εντολές διαχείρισης των επενδυτών/ιδιοκτητών των κόκκινων δανείων. Αυτές, ωστόσο, θα είναι ο νέος αντισυμβαλλόμενος των δανειοληπτών, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να οικοδομηθεί μία σχέση γνωριμίας, επικοινωνίας και εμπιστοσύνης μεταξύ εταιρειών διαχείρισης και οφειλετών δανειοληπτών.
Τα ζητούμενα της κυβέρνησης
Αυτό είναι ένα πρώτο βασικό ζητούμενο από πλευράς κυβέρνησης, αφού όπως τονίστηκε στη χθεσινή συνάντηση, ο πολίτης πρέπει να καταλάβει ότι οι servicers δεν είναι τα σκιάχτρα, αλλά ένας αντισυμβαλλόμενος με τον οποίο θα μπορεί να μιλάει πρόσωπο με πρόσωπο και όχι μέσω μίας "ψυχρής" επιστολής.
Το δεύτερο ζητούμενο είναι οι εταιρείες διαχείρισης να προσφέρουν στους δανειολήπτες λύσεις βιώσιμες για την αποπληρωμή των οφειλών τους. Αυτό είναι κάτι που οι εταιρείες διαχείρισης έχουν την τεχνογνωσία, την εμπειρία και τη θέληση να το κάνουν. Και το δικό τους ζητούμενο είναι δάνεια που δεν εξυπηρετούνται να θεραπευτούν, μεγιστοποιώντας τις ανακτήσεις για τους εντολείς τους (τράπεζες, funds). Οι πλειστηριασμοί θα είναι η έσχατη λύση για την είσπραξη οφειλών, καθώς όχι μόνο είναι μέτρο κοινωνικά δυσάρεστο, αλλά επίσης είναι χρονοβόρο και κοστοβόρο.
"Δεν θέλουμε να βγάλουμε τον κόσμο από τα σπίτια του. Θέλουμε να προσφέρουμε λύσεις βιώσιμες, ευέλικτες και συναινετικές. Όποιος οφειλέτης έχει διάθεση να ρυθμίσει την οφειλή του, θα βρει σε εμάς έναν αξιόπιστο συνομιλητή. Όποιος δεν θέλει να ρυθμίσει την οφειλή του, σημαίνει ότι είναι στρατηγικός κακοπληρωτής. Και εκεί θα είμαστε αμείλικτοι", είναι το μήνυμα που στέλνουν οι εταιρείες διαχείρισης. Ένα μήνυμα που κινείται στο ίδιο μήκος κύματος με το ζητούμενο της κυβέρνησης που είναι βοήθεια στους ευσυνείδητους δανειολήπτες, αλλά πέλεκυς στους στρατηγικούς κακοπληρωτές, με κατασχέσεις και πλειστηριασμούς.
Ενόψει του νέου τοπίου που διαμορφώνεται, επείγουσα προτεραιότητα τώρα είναι να γίνει πληρέστατη ενημέρωση στους δανειολήπτες, και παρότρυνσή τους, να ρυθμίσουν τα δάνειά τους, κάνοντας χρήση των ευνοϊκών προβλέψεων του νόμου 4605/2019, με αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Πρόκειται για ευνοϊκές συνθήκες (ρύθμιση με πολύ χαμηλό επιτόκιο, "κούρεμα" οφειλής και κρατική επιδότηση της μηνιαίας δόσης) που δεν θα ξαναβρούν οι δανειολήπτες μετά τις 30 Απριλίου.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας ενημέρωσης και κινητοποίησης των πολιτών, το Υπουργείο Οικονομικών προχωρά σε έρευνα, μέσω αποστολής e-mails σε 42.107 χρήστες της πλατφόρμας της ΕΓΔΙΧ, προκειμένου να διευκρινιστούν οι λόγοι για τους οποίους δεν προέβησαν στην οριστική υποβολή αιτήσεως για να λάβουν ρύθμιση του δανείου και συνακόλουθα να προστατεύσουν την πρώτη κατοικία τους. Αυτοί οι δανειολήπτες, αν και προχώρησαν στην άρση του τραπεζικού και φορολογικού τους απορρήτου, δεν ολοκλήρωσαν ποτέ την αίτησή τους στην πλατφόρμα.