Διευκρινίσεις για τη Θεματική Εβδομάδα στα γυμνάσια εξέδωσε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), καθώς η θέσπισή της και, κυρίως, η υλοιποίησή της φαίνεται να προκαλεί «πονοκέφαλο» στους συλλόγους των εκπαιδευτικών.
Ενώ μέχρι την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου θα πρέπει να έχουν υποβληθεί οι σχετικές φόρμες με το πλήρες πρόγραμμα της εβδομάδας, η εικόνα που δίνεται από τη σχετική εγκύκλιο ως προς τον τρόπο υλοποίησης της εβδομάδας, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, είναι συγκεχυμένη, ενώ ελλοχεύει και ο κίνδυνος ανατροπής του ωραρίου τους και του ωρολόγιου προγράμματος του σχολείου γενικότερα.
Πάντως, από την πλευρά του υπουργείου, υπάρχει αισιοδοξία για την επιτυχημένη υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης. Μάλιστα, ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, σε δηλώσεις του τόνισε ότι η Θεματική Εβδομάδα «θα είναι μια βδομάδα που θα μας πάει όλους ένα βήμα μπροστά».
«Θα γίνει σε όλα τα γυμνάσια και ελπίζω να είναι και μία εξαιρετικά παραγωγική εβδομάδα σε όλα τα επίπεδα. Σαφέστατα θα γίνει και για τους γονείς. Στο ΙΕΠ έχουν αναρτηθεί τα αντίστοιχα υλικά και για τους γονείς και για τους μαθητές και για τους καθηγητές. Νομίζω ότι είναι μία εβδομάδα που, πραγματικά, θα μας πάει όλους ένα βήμα πιο μπροστά», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Ταυτόχρονα, οι διευκρινίσεις του ΙΕΠ είχαν στόχο να υπογραμμίσουν τις καινοτομίες της θεματικής εβδομάδας: «Η καινοτομία της Θεματικής Εβδομάδας δεν εντοπίζεται μόνο στη θεματολογία της, στη στοχοθεσία της ή στη μεθοδολογική προσέγγιση που υιοθετεί. Η καινοτομία της Θεματικής Εβδομάδας εδράζεται στην αντίληψη ότι οι σχολικές κοινότητες θα πρέπει να έχουν πρώτον, τη χρονική και δεύτερον, τη θεσμική δυνατότητα να οικειοποιούνται και να ανασχεδιάζουν το εκπαιδευτικό έργο, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να συνεργάζονται και να υποστηρίζουν όλα τα μέλη τους», ανέφερε η σχετική ανακοίνωση του ΙΕΠ.
Εξάλλου, στους στόχους της δράσης, σύμφωνα με το ΙΕΠ, εντάσσεται ένα σχολείο που θα είναι «ανοιχτό στους προβληματισμούς της κοινωνίας, δημοκρατικό και συμμετοχικό και θα θεμελιώνεται στην εμπιστοσύνη προς το εκπαιδευτικό προσωπικό, το οποίο διαθέτει και τα εχέγγυα και θα επιδιώκει την παιδαγωγική ελευθερία στην άσκηση του ρόλου του».
«Τοποθετώντας τους μαθητές και τις μαθήτριες στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, επιχειρούμε να δημιουργήσουμε μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, εκείνο το “πλέγμα” προστασίας των εφήβων, το οποίο θα τους προετοιμάσει για ένα καλύτερο μέλλον, ως σκεπτόμενα άτομα και ενεργά πολιτικά όντα», καταλήγει το ΙΕΠ.
Πάντως, η ΟΛΜΕ έχει χαρακτηρίσει «απαράδεκτο» το να επιβληθεί στη μέση της χρονιάς μια τέτοιου είδους δράση, χωρίς να έχει γίνει η οποιαδήποτε ενημέρωση, προετοιμασία ή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι «η ανάπτυξη ουσιαστικών προγραμμάτων υγείας-πρόληψης στο δημόσιο σχολείο είναι μια μεγάλη αναγκαιότητα» και ότι «η θεματολογία που επιλέχθηκε είναι πολύ κοντά στις ανησυχίες και τις ανάγκες της εφηβικής και προεφηβικής ηλικίας».
«Προγράμματα που αφορούν ζητήματα όπως οι εξαρτήσεις και οι διαφυλικές σχέσεις είναι επιβεβλημένο να αναπτύσσονται αφού προηγηθεί επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, θεσμική σύνδεση του σχολείου με φορείς υγείας και πρόληψης και στελέχωσή του με ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Διαφορετικά, υπάρχει κίνδυνος να αντιμετωπιστούν επιδερμικά ή ακόμα και να παραχθούν εκ διαμέτρου αντίθετα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα», αναφέρεται χαρακτηριστικά σε σχετική ανακοίνωση.
Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια της Θεματικής Εβδομάδας θα πρέπει να οργανωθούν δράσεις (ομιλίες, προβολές ταινιών κ.τ.λ.) που να αφορούν, μεταξύ άλλων, σε ζητήματα διατροφής, ζητήματα εθισμού και θέματα σχέσεων ανάμεσα στα δύο φύλα. Με βάση τη σχετική εγκύκλιο, προτείνεται η Θεματική Εβδομάδα να προγραμματιστεί στο μέσο του δεύτερου τετραμήνου, δηλαδή μέσα στο Μάρτιο.
Ο υπουργός ήταν κατηγορηματικός, ότι η Θεματική Εβδομάδα θα γίνει, «αφού είναι υποχρεωτική» και μένει να φανεί στην πράξη τι αντίκτυπο θα έχει στη σχολική ζωή των μαθητών και των εκπαιδευτικών του γυμνασίου.