Τιμή και ποιότητα παραμένουν τα βασικά κριτήρια, με τα οποία οι καταναλωτές επιλέγουν τα προϊόντα που βάζουν στο καλάθι των αγορών τους.
Ακολουθούν η υγιεινή και ασφάλεια και μετά η ευκολία πρόσβασης στο σούπερ μάρκετ, αλλά και ο χρόνος που θα χρειαστούν για να κάνουν τα ψώνια τους. Αυτό προκύπτει από την ετήσια έρευνα του ΙΕΛΚΑ σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα για τις καταναλωτικές τάσεις στη διάρκεια της κρίσης.
Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειοψηφία των καταναλωτών παρά την οικονομική ύφεση εξακολουθεί να αγοράζει τρόφιμα με βασικό κριτήριο την ποιότητα και την αξία που του δίνουν. Είναι ενδεικτικό ότι η σημασία της ποιότητας αυξήθηκε σημαντικά το 2016 σε σχέση με το 2015 παρά τη νέα ένταση της ύφεσης.
Οι αναλυτές του ΙΕΛΚΑ υπογραμμίζουν ότι στην πραγματικότητα, όλες οι ομάδες καταναλωτών είτε έχουν ως βασικό κριτήριο την ποιότητα είτε τα χρήματα που δίνουν, αναζητούν το ίδιο πράγμα, την καλύτερη αξία για τα χρήματα που δίνουν και θεωρούν ότι αυτό επιτυγχάνεται στις αγορές στο σούπερ μάρκετ. Από την έρευνα προκύπτει ότι το πλεονέκτημα του σούπερ μάρκετ συγκριτικά με άλλα κανάλια πώλησης είναι ότι οι καταναλωτές σε ποσοστό 80% θεωρούν ότι στα σούπερ μάρκετ βρίσκουν περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις σε σχέση με άλλα καταστήματα.
Μάλιστα, το 76% των καταναλωτών δήλωσαν ότι το 2016 αγόρασαν περισσότερες προσφορές σε σχέση με το 2015.
Το ΙΕΛΚΑ αναφέρει ότι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν προσαρμοστεί στην κρίση και σε αυτή την τάση, προσπαθώντας να παρέχουν πρώτον υψηλή ποιότητα με λιγότερα χρήματα για τον καταναλωτή μέσω της αύξησης των προσφορών και προωθητικών ενεργειών, και δεύτερον εναλλακτικές προϊοντικές επιλογές στον καταναλωτή, μέσω αύξησης της ποικιλίας των γνωστών επωνύμων προϊόντων, αλλά και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Αξιολόγηση
Επιπλέον, όπως προκύπτει από την έρευνα, τα σούπερ μάρκετ αξιολογούνται ιδιαίτερα θετικά σε όλα τα βασικά κριτήρια της βασικής λειτουργίας τους. Συγκεκριμένα η εξυπηρέτηση από ταμίες και γενικά το προσωπικό αξιολογείται στα σχεδόν απόλυτα ποσοστά του 85%. Η ποικιλία προϊόντων αξιολογείται θετικά από το 81% των καταναλωτών, η ασφάλεια των προϊόντων με 78% και η ποιότητα των φρέσκων προϊόντων με 70%.
Η αγοραστική εμπειρία αξιολογείται ως άνετη και εύκολη από το 79%, ενώ το 70% των καταναλωτών έχει θετική αίσθηση μετά την έξοδό του από το κατάστημα, που είναι ιδιαίτερα υψηλό για την περίοδο κοινωνικής και οικονομικής κρίσης.