Αυξήσεις στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, στα κόμιστρα των ταξί, αλλά και στα αεροπορικά εισιτήρια, αναμένεται να προκαλέσει η αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23% που προγραμματίζει η κυβέρνηση.
Τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών αναμένεται να επιστρέψουν στο 1,40 ευρώ καθώς με την επιβάρυνση του 10% διαμορφώνονται στο 1,32, οπότε με τη στρογγυλοποίηση θα αγγίξει το 1,40 ευρώ. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι πέρα από την αύξηση του ΦΠΑ, η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευτεί προς τους Θεσμούς ότι με τη μείωση των εισιτηρίων που εφαρμόστηκε τον Σεπτέμβριο του 2014 θα υπάρξει αύξηση των εσόδων από τη μείωση της λαθρεπιβίβασης και θετική επίπτωση στα οικονομικά των δύο εταιρειών ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ.
Ωστόσο, αν και τα έσοδα από κάρτες εκτοξεύθηκαν, τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών για το 2015 θα είναι επιβαρημένα, μια και οι περικοπές δαπανών και στις δύο εταιρείες δεν μπορούν να «καλύψουν» τις απώλειες από τις πωλήσεις εισιτηρίων. Παράλληλα, το γεγονός αυτό θα επιφέρει αναλογικές αυξήσεις και στις μηνιαίες κάρτες των ΜΜΜ, οι οποίες από 30 ευρώ αναμένεται να αυξηθούν τουλάχιστον στα 35 ευρώ.
Ανατιμήσεις σε εισιτήρια και ταξί
Η δανειακή σύμβαση
Πριν γίνουν δεκτές οι μειώσεις στα εισιτήρια, η δανειακή σύμβαση προέβλεπε αυξήσεις οι οποίες άγγιζαν το 25% τόσο για τα εισιτήρια των ΜΜΜ όσο και για τα εισιτήρια του ΟΣΕ.
Μάλιστα η πρόταση που είχε υιοθετηθεί ήταν από την αρχή του 2013 το ενιαίο εισιτήριο (για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς και διάρκειας τότε 90 λεπτών και όχι 70 λεπτών που είναι σήμερα) να κοστίζει 1,75- 1,80 ευρώ από 1,40 ευρώ. Ανάλογες αυξήσεις θα εφαρμοζόταν και στα εισιτήρια του προαστιακού σιδηρόδρομου και των τρένων του ΟΣΕ. Ωστόσο η καλή πορεία στα οικονομικά των εταιρειών είχε οδηγήσει στη χρονική μετάθεση της αύξησης αυτής και μάλιστα τον Σεπτέμβριο του 2014 αποφασίστηκε και η μείωση του ενιαίου εισιτήριου από το 1,40 στο 1,20 ευρώ (με μείωση του χρόνου από τα 90 λεπτά στα 70). Όλα αυτά βέβαια με την προϋπόθεση ότι θα συνεχιστεί η καλή πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ ώστε να μειωθεί το ποσό της ετήσιας επιδότησης που για την ΟΣΥ αναμένεται φέτος να διαμορφωθεί στα 80 εκατ. ευρώ. Στελέχη των εταιρειών δεν αποκλείουν οι Θεσμοί να ζητήσουν την εφαρμογή αυτού του σεναρίου, οπότε η επιβάρυνση των επιβατών θα εκτοξευθεί σε πάνω από 30%!
Ταξί
Αύξηση 10% θα προκληθεί και στα τιμολόγια των ταξί, με τους ιδιοκτήτες να αντιδρούν καθώς θεωρούν ήδη δυσβάσταχτα τα καθημερινά τους έξοδα για να απορροφήσουν οι ίδιοι τη συγκεκριμένη αύξηση του ΦΠΑ, ενώ θεωρούν απαγορευτική μία αύξηση στα κόμιστρα, η οποία θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση του καθημερινού τους έργου που ήδη αγγίζει το 40% σε σχέση με το 2013.