«Πόλεμο» κατά των δανειστών, ανοίγει με non paper που έστειλε το Μαξίμου το βράδυ της Πέμπτης και με το οποίο κατηγορεί ευθέως τους Θεσμούς ότι έχουν σκοπιμότητες και δεν θέλουν να προχωρήσει μια επωφελής συμφωνία.
Η κυβέρνηση κάνει μια ενδελεχή σύγκριση των δύο προτάσεων θέλοντας να δείξει ότι οι ελληνικές θέσεις είναι οι πιο ρεαλιστικές και «καρφώνει» τους δανειστές για τις ακραίες απαιτήσεις που έχει καταθέσει και που η Ελλάδα δεν μπορεί να αποδεχθεί.
Συγκεκριμένα, στο non paper τονίζεται:
Η πρόταση που παρουσιάστηκε από τους θεσμούς στις Βρυξέλλες χθες, Τετάρτη, περιέχει ακραίες θέσεις που δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές από την ελληνική κυβέρνηση.
Δεν ανταποκρίνονται, μάλιστα, στις αλλαγές που είχαν αποδεχθεί στο Brussels Group! Δεν έχουν κάνει ούτε βήμα πίσω, ανεξάρτητα αν στους τέσσερις αυτούς μήνες οι δύο πλευρές είχαν συγκλίνει σε μεταρρυθμίσεις, τις οποίες, ενώ η ελληνική κυβέρνηση ενσωμάτωσε στην πρότασή της, η πρόταση των δανειστών δεν τις εμπεριέχει.
Αυτή τους η στάση δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο συμβάλει στην εύρεση αμοιβαία επωφελούς συμφωνίας. Αν γίνουν αποδεκτές οι προτάσεις τους θα συνεχιστεί το τραγικό λάθος της κυβέρνησης Σαμαρά/Βενιζέλου που οδήγησε τη χώρα σε στρατηγικό αδιέξοδο λιτότητας.
Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης δεν αντικατοπτρίζει τις αρχικές της θέσεις –όπως αυτές εκφράστηκαν στις προγραμματικές της δηλώσεις- αλλά είναι προϊόν υποχωρήσεων και συμβιβασμών στη βάση των επεξεργασιών του Brussels Group και των τεχνικών κλιμακίων. Η κυβέρνηση, μάλιστα, συναρτά την υπογραφή της συμφωνίας μόνο με λύση για το χρέος, καθώς και με την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της ελληνικής οικονομίας. Ειδικότερα, όπως είχε τονίσει και ο πρωθυπουργός στο συνέδριο του Economist, η όποια συμφωνία συναρτάται με τέσσερα βασικά σημεία:
α. Χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα, ώστε να μπορέσει η χώρα να διασπάσει το μηχανισμό αναπαραγωγής της λιτότητας και να ανακτήσει τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο.
β. Να μην υπάρξουν δεσμεύσεις, υποχρεώσεις για νέες περικοπές. Καμιά νέα περικοπή σε μισθούς και συντάξεις, σε μέτρα δηλαδή που θα εντείνουν την κοινωνική ανισότητα και θα ξαναφέρουν την οικονομία στο σπιράλ της ύφεσης.
γ. Αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους ώστε να μπει τέλος στο φαύλο κύκλο της τελευταίας πενταετίας όπου η χώρα αναγκάζεται διαρκώς να παίρνει νέα δάνεια για να ξεπληρώνει τα προηγούμενα και τέλος
δ. Ισχυρό Πρόγραμμα επενδύσεων, συντονισμένη χρηματοδότηση επενδύσεων, ιδίως στις υποδομές και τις νέες τεχνολογίες.
Η σύγκριση μεταξύ όχι μόνο των δύο προτάσεων, αλλά και με το μεσοπρόθεσμο 2015-2018, που έχει ψηφίσει η κυβέρνηση Σαμαρά/Βενιζέλου, καθώς και με το γνωστό mail Χαρδούβελη, αποκαλύπτει ποιοι θέλουν τη χώρα εγκλωβισμένη και τι συμφέροντα εξυπηρετούν.
Οι θεσμοί ζητούν την ψήφιση όλων των μέτρων τον Ιούνιο και άμεση εφαρμογή τους από την 1η Ιουλίου 2015. Ζητούν ακόμα μέτρα ύψους 4,5 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016!
1. Πρωτογενή πλεονάσματα
Η κυβέρνηση κάνει μια ενδελεχή σύγκριση των δύο προτάσεων θέλοντας να δείξει ότι οι ελληνικές θέσεις είναι οι πιο ρεαλιστικές και «καρφώνει» τους δανειστές για τις ακραίες απαιτήσεις που έχει καταθέσει και που η Ελλάδα δεν μπορεί να αποδεχθεί.
Συγκεκριμένα, στο non paper τονίζεται:
Η πρόταση που παρουσιάστηκε από τους θεσμούς στις Βρυξέλλες χθες, Τετάρτη, περιέχει ακραίες θέσεις που δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές από την ελληνική κυβέρνηση.
Δεν ανταποκρίνονται, μάλιστα, στις αλλαγές που είχαν αποδεχθεί στο Brussels Group! Δεν έχουν κάνει ούτε βήμα πίσω, ανεξάρτητα αν στους τέσσερις αυτούς μήνες οι δύο πλευρές είχαν συγκλίνει σε μεταρρυθμίσεις, τις οποίες, ενώ η ελληνική κυβέρνηση ενσωμάτωσε στην πρότασή της, η πρόταση των δανειστών δεν τις εμπεριέχει.
Αυτή τους η στάση δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο συμβάλει στην εύρεση αμοιβαία επωφελούς συμφωνίας. Αν γίνουν αποδεκτές οι προτάσεις τους θα συνεχιστεί το τραγικό λάθος της κυβέρνησης Σαμαρά/Βενιζέλου που οδήγησε τη χώρα σε στρατηγικό αδιέξοδο λιτότητας.
Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης δεν αντικατοπτρίζει τις αρχικές της θέσεις –όπως αυτές εκφράστηκαν στις προγραμματικές της δηλώσεις- αλλά είναι προϊόν υποχωρήσεων και συμβιβασμών στη βάση των επεξεργασιών του Brussels Group και των τεχνικών κλιμακίων. Η κυβέρνηση, μάλιστα, συναρτά την υπογραφή της συμφωνίας μόνο με λύση για το χρέος, καθώς και με την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της ελληνικής οικονομίας. Ειδικότερα, όπως είχε τονίσει και ο πρωθυπουργός στο συνέδριο του Economist, η όποια συμφωνία συναρτάται με τέσσερα βασικά σημεία:
α. Χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα, ώστε να μπορέσει η χώρα να διασπάσει το μηχανισμό αναπαραγωγής της λιτότητας και να ανακτήσει τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο.
β. Να μην υπάρξουν δεσμεύσεις, υποχρεώσεις για νέες περικοπές. Καμιά νέα περικοπή σε μισθούς και συντάξεις, σε μέτρα δηλαδή που θα εντείνουν την κοινωνική ανισότητα και θα ξαναφέρουν την οικονομία στο σπιράλ της ύφεσης.
γ. Αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους ώστε να μπει τέλος στο φαύλο κύκλο της τελευταίας πενταετίας όπου η χώρα αναγκάζεται διαρκώς να παίρνει νέα δάνεια για να ξεπληρώνει τα προηγούμενα και τέλος
δ. Ισχυρό Πρόγραμμα επενδύσεων, συντονισμένη χρηματοδότηση επενδύσεων, ιδίως στις υποδομές και τις νέες τεχνολογίες.
Η σύγκριση μεταξύ όχι μόνο των δύο προτάσεων, αλλά και με το μεσοπρόθεσμο 2015-2018, που έχει ψηφίσει η κυβέρνηση Σαμαρά/Βενιζέλου, καθώς και με το γνωστό mail Χαρδούβελη, αποκαλύπτει ποιοι θέλουν τη χώρα εγκλωβισμένη και τι συμφέροντα εξυπηρετούν.
Οι θεσμοί ζητούν την ψήφιση όλων των μέτρων τον Ιούνιο και άμεση εφαρμογή τους από την 1η Ιουλίου 2015. Ζητούν ακόμα μέτρα ύψους 4,5 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016!
1. Πρωτογενή πλεονάσματα
Τα πρωτογενή πλεονάσματα έχουν τεράστιο ρόλο στην πορεία για την ανάπτυξη. Μία ποσοστιαία μονάδα χαμηλότερου πρωτογενούς πλεονάσματος μεταφράζεται σε 1,8 δισ. ευρώ που διατίθεται στην πραγματική οικονομία και όχι στη μαύρη τρύπα του χρέους.
| 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Μνημόνιο Σαμαρά | 3% | 4,5% | 4,5% | 4,2% |
Δανειστές | 1% | 2% | 3% | 3,5% |
Κυβέρνηση | 0,6% | 1,5% | 2,5% | 3,5% |
Συνολικά στην 4ετία το όφελος για την ελληνική οικονομία είναι περίπου 14 δισ. ευρώ [ακόμα και δεν υπολογίσουμε την ανάπτυξη του ΑΕΠ που μεγαλώνει ακόμα περισσότερο το ποσό]. Ανά έτος αναλογεί περίπου σε 3.6 δισ. ευρώ, 5.4 δισ. 3.6 δις, 1.1 δις αντίστοιχα.
2. ΦΠΑ
Δανειστές: Επιπλέον έσοδα 1% του ΑΕΠ [1,8 δισ. ευρώ τον χρόνο]. Άμεση εφαρμογή της κατάργησης όλων των εξαιρέσεων από 01/07/2015.
Συντελεστής ΦΠΑ | Δανειστές | Κυβέρνηση |
6% | - | Φάρμακα, Βιβλία, Θέατρα |
11% | Φάρμακα, Τρόφιμα | Σίτιση, Εφημερίδες, Ενέργεια, Περιοδικά, Ξενοδοχεία, Φρέσκα τρόφιμα, Νερό |
23% | Ενέργεια, Σίτιση | Ειδική κατηγορία τροφίμων, αλλαντικά |
Κυβέρνηση: Η εφαρμογή του νέου ΦΠΑ σε ξενοδοχεία, καταλύματα και νησιά [όπου καταργούνται οι εξαιρέσεις] θα εφαρμοστούν από την 1η Οκτωβρίου του 2015. Ουσιαστικά μειώνονται οι τιμές των φαρμάκων [έστω και κατά μισή ποσοστιαία μονάδα], ενώ σημαντικά μειώνονται και οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος.
3. Συντάξεις - ΕΚΑΣ
Δανειστές:
- Σύνταξη στα 67! Όσοι συνταξιοδοτούνται μετά την 30η Ιουνίου 2015 θα εισπράττουν ανταποδοτική σύνταξη και αφού συμπληρώνουν την ηλικία των 67 ετών.
- Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ ως το τέλος του 2016. Να σημειωθεί ότι η κατάργηση του ΕΚΑΣ περιλαμβάνονταν στα προαπαιτούμενα που είχε υπογράψει ο Γ. Στουρνάρας.
- Περικοπές στις συντάξεις κατά 1% του ΑΕΠ τον χρόνο [1,8 δισ. ευρώ!]
Κυβέρνηση:
- Καμιά περικοπή σε συντάξεις.
- Δεν θα θιγούν ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.
- Αναστολή εφαρμογής ρήτρας μηδενικού ελλείμματος.
- Αντικίνητρα για πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.
4. Φάρμακα
Δανειστές: Αύξηση της συμμετοχής των συνταξιούχων στη δαπάνη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Επίσης αύξηση του ΦΠΑ στα φάρμακα στο 11%, από το 6% που ζητάει η κυβέρνηση και το 6.5% που είναι σήμερα.
5. Ασφαλιστικό σύστημα
Οι δανειστές ζητούν:
- Ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων [γεγονός που αποδέχεται και η κυβέρνηση].
- Κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.
- Σύνδεση ασφαλιστικών εισφορών με τη σύνταξη.
- Εφαρμογή ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις, που θα οδηγήσει στην εξάλειψή τους.
6. Εισφορά αλληλεγγύης
Η κυβέρνηση τροποποιεί τις κλίμακες της εισφοράς αλληλεγγύης. Στόχος της να πληρώσουν επιτέλους τα υψηλότερα εισοδήματα και όχι, ως συνήθως, οι χαμηλόμισθοι και οι συνταξιούχοι:
* 12.000 – 20.000 ευρώ 0,7%
* 20.001 – 30.000 ευρώ 1,4%
* 30.001 – 50.000 ευρώ 2,0% [από 1,4%]
* 50.001 – 100.000 ευρώ 4,0% [από 2,1%]
* 100.001 – 500.000 ευρώ 6,0% [από 2,8%]
* Πάνω από 500.000 ευρώ` 8,0% [νέα κλίμακα]
7. Φορολογική δικαιοσύνη
Δανειστές:
- Ζητούνται έσοδα 2,65 δισ. ευρώ από τα ακίνητα [όσα, δηλαδή, αποδίδει ο ΕΝΦΙΑ] για το 2015 και άλλα τόσα για το 2016, παρά την όποια μείωση των αντικειμενικών τιμών ζώνης.
- Μεγάλη αύξηση της φορολογίας των αγροτών
- Οι κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών να γίνου ευκολότερες.
Κυβέρνηση: Η κατεύθυνση της φορολογίας δείχνει τη θέληση της κυβέρνησης να συγκρουστεί με τον πυρήνα όλων όσων ευνοήθηκαν κατά την περίοδο των μνημονίων –και όχι μόνο- προκειμένου να ανακουφίσει τα χαμηλότερα στρώματα, τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους.
- Έκτακτη εισφορά στα κέρδη των μεγαλύτερων επιχειρήσεων
- Φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων
- Φόρος πολυτελείας 13% από 10% [αεροσκάφη, ανεμόπτερα, σκάφη αναψυχής, πισίνες, αυτοκίνητα των 2.500 κυβικών και άνω].
- Τηλεοπτικές άδειες.
- Είσπραξη προστίμων ΚΤΕΟ, ανασφάλιστων οχημάτων.
- Περιστολή φοροδιαφυγής και αύξηση εσόδων από ΦΠΑ μέσω ελέγχων και νομοθετικής δυνατότητας επίλυσης υποθέσεων για να υπάρχει η δυνατότητα είσπραξης των προστίμων.
- Πάταξη λαθρεμπορίου καυσίμων.
- Έλεγχοι στις τραπεζικές συναλλαγές/μαύρο χρήμα.
- Συνεργασία με αρχές χωρών όπου υπάρχουν αποκρυφθέντα κεφάλαια [ήδη υπάρχει τεχνική συνεργασία με Ελβετία].
8. Δημόσιο
Οι δανειστές ζητούν γενναίες μειώσεις μισθών στο δημόσιο. Ιδιαίτερα στους χαμηλόμισθους!