Δευτέρα 30 Μαΐου 2016

Τρία οφέλη από τη συμφωνία του περασμένου Αυγούστου

Τρία οφέλη για την ελληνική οικονομία φέρνουν η συμφωνία του περασμένου Αυγούστου και το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης σε σχέση με το μνημόνιο της κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ.



Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν πηγές του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού βάζοντας στη «ζυγαριά» τα μνημόνια των δύο τελευταίων διακυβερνήσεων της χώρας, επιδιώκοντας να απαντήσουν στην κριτική των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

Το «κλειδί» για τα καλύτερα αποτελέσματα της συμφωνίας που έκαναν τον περασμένο Αύγουστο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με τους δανειστές είναι το ύψος των πλεονασμάτων που θα έπρεπε να πετύχει η χώρα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες.
Τρία οφέλη από τη συμφωνία του περασμένου Αυγούστου

Ειδικότερα, στελέχη του υπουργείου Οικονομίας απαριθμούν τρία θετικά στοιχεία της όλης διαδικασίας που ξεκίνησε από το μνημόνιο του περασμένου Αυγούστου και καταλήγει στο πρόσφατο κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης και τον οδικό χάρτη βιωσιμότητας του χρέους.

1. «Με τη συμφωνία του καλοκαιριού και τους χειρισμούς στην οικονομία διασφαλίσαμε ότι η περίοδος της διαπραγμάτευσης δεν θα επιβαρύνει την οικονομία», λένε κύκλοι του υπουργείου και εξηγούν: «Η κυβέρνηση Σαμαρά είχε συμφωνήσει για πρωτογενή πλεονάσματα 3% το 2015 και 4,3% το 2016. Δεδομένου ότι αυτά κατευθύνονται στην εξυπηρέτηση του χρέους, που είναι προς το εξωτερικό της οικονομίας, ουσιαστικά αφαιρούνται από το ΑΕΠ. Άρα την περίοδο 2015-2016 θα αφαιρούταν από το ΑΕΠ περί το 7,3%. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν το φθινόπωρο του 2014, η ελληνική οικονομία θα «έτρεχε» με 2,9% το 2015 και 3,7% το 2016. Θα υπήρχε, άρα, σωρευτική αύξηση του ΑΕΠ περί το 6,7%, μικρότερη δηλαδή του ποσού που θα έπρεπε να αφαιρεθεί μέσω των πρωτογενών πλεονασμάτων, κατά περίπου 0,7 μονάδες», λένε τα ίδια στελέχη αναλύοντας τα αποτελέσματα της συμφωνίας της προηγούμενης κυβέρνησης.

Προχωρούν λοιπόν συγκρίνοντας με τα αντίστοιχα του μνημονίου του περασμένου Αυγούστου: «?Το καλοκαίρι συμφωνήθηκαν ως νέοι στόχοι, πρωτογενές έλλειμμα 0,25% το 2015 και πλεόνασμα 0,5% το 2016. Συνολικά, δηλαδή, θα υπάρξει οριακή διαρροή για το ΑΕΠ, περί το 0,25%. Το 2015 το ΑΕΠ συρρικνώθηκε 0,2% ενώ αντίστοιχες (0,3%) είναι οι εκτιμήσεις για φέτος. Κατά συνέπεια το τελικό αποτέλεσμα είναι αντίστοιχο εκείνου που θα προέκυπτε αν η οικονομία αναπτυσσόταν με το ρυθμό που προέβλεπε η Κομισιόν στα τέλη του 2014, αλλά ταυτόχρονα ίσχυαν οι αρχικοί στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα», καταλήγουν.

2. Το δεύτερο όφελος, όπως λένε οι ίδιες πηγές έχει να κάνει με την κατανομή των μέτρων ύψους 3% του ΑΕΠ που ψηφίστηκαν πρόσφατα αλλά και τα αντίβαρα που ήταν η αποπληρωμή των οφειλών του δημοσίου προς ιδιώτες (άνω των 5,5 δισ. ευρώ). Σύμφωνα με τις αναλύσεις των στελεχών του υπουργείου Οικονομίας, αφενός τα μέτρα πλήττουν λιγότερο τους ασθενέστερους και κατανέμονται σε βάθος διετίας και αφετέρου μέσα στο δεύτερο εξάμηνο θα πέσουν στην αγορά 5,5 δισ. ευρώ.

3. Το τρίτο όφελος έχει να κάνει με τον συνδυασμό «χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα - αναδιάρθρωση του χρέους».

Κύκλοι του υπουργείου Οικονομίας παρατηρούν: «Προφανώς τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα συνεπάγονται βραδύτερη αποπληρωμή χρέους, οπότε θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι η διαπραγμάτευση 'φούσκωσε' το χρέος. Στην πραγματικότητα ισχύει το αντίθετο», λένε και αναπτύσσουν το σκεπτικό τους: «Το μεγάλο όφελος της διαπραγμάτευσης αφορά την αναδιάρθρωση του χρέους, δηλαδή τη σημαντική μείωση του βάρους που αυτό συνεπάγεται.

Συμφωνήθηκε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα παρουσιαστούν στο ΔΝΤ όλα εκείνα τα τεχνικά εργαλεία που θα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του χρέους μακροπρόθεσμα. Μία ημέρα νωρίτερα, το ΔΝΤ σε έκθεσή του περιέγραφε τους όρους βιωσιμότητας, μεταξύ των οποίων είναι ο περιορισμός των πρωτογενών πλεονασμάτων στο επίπεδο του 1,5% του ΑΕΠ. Η διαφορά σε σχέση με όσα είχε συμφωνήσει η κυβέρνηση Σαμαρά (πλεονάσματα 4,5%) είναι τεράστια, καθώς ετησίως τα πρόσθετα μέτρα θα ήταν ισόποσα με το σύνολο των μέτρων που απαιτήθηκαν για να κλείσει η πρώτη αξιολόγηση.

Κάτι τέτοιο θα ήταν οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά απίθανο, καθιστώντας το μέλλον της οικονομίας αβέβαιο και άρα αποθαρρύνοντας μακροπρόθεσμες επενδύσεις. Πλέον, μετά τη συμφωνία στο Eurogroup, υπάρχει στο τραπέζι για πρώτη φορά ένα δύσκολο αλλά ρεαλιστικό σενάριο οριστικής λύσης του προβλήματος του χρέους», καταλήγουν τα στελέχη του υπουργείου Οικονομίας.

Σταθερά σε... αναμονή το ΔΝΤ
Η Ελλάδα έχει πραγματοποιήσει πρόοδο στις μεταρρυθμίσεις αλλά χρειάζεται ακόμη δουλειά, δήλωσε χθες η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ Κρ. Λαγκάρντ μιλώντας στο περιθώριο της συνεδρίασης των επτά ισχυρότερων κρατών (G7), στην Ιαπωνία. Υποστήριξε πως η Ελλάδα δεν αποτέλεσε, εκεί, αντικείμενο συζήτησης καθώς βάσει του Bloomberg, «ο καθένας ήθελε να αποφύγει μια συζήτηση για το Grexit όταν είναι ανοιχτή η συζήτηση για το πώς θα αποφευχθεί το Brexit». Επανέλαβε πως επιθυμεί να συμμετάσχει το Ταμείο, χρηματοδοτικά, στο ελληνικό πρόγραμμα, αποσαφηνίζοντας πως δεν είναι σε θέση, ακόμη, να προσδιορίσει το πώς, ενώ το Ταμείο θα επανέλθει με δική του ανάλυση βιωσιμότητας για το χρέος.

 
website counter
friend finderplentyoffish.com