Δευτέρα 30 Μαΐου 2016

Τι αλλάζει στον ΕΝΦΙΑ και τους φόρους ακινήτων - Η «κρυφή» περιουσία στο στόχαστρο

Ανατροπές στους φόρους μεταβίβασης ακινήτων, παρεμβάσεις στον ΦΠΑ για τις οικοδομές, σύνδεση των τελών κυκλοφορίας με τη χρήση των αυτοκινήτων, αλλαγές στον φόρο ακινήτων αλλά και στοχευμένους φορολογικούς ελέγχους σε μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής προαναγγέλλει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδης



Παράλληλα, στέλνει μήνυμα σε όσους έχουν αδήλωτα εισοδήματα, ότι έχουν ακόμη μια τελευταία ευκαιρία.





Κύριε υπουργέ, από την 1η Ιουνίου οι φορολογούμενοι καλούνται να σηκώσουν ένα νέο βαρύ φορολογικό πακέτο αξίας 3,6 δισ. ευρώ. Το «στοίχημα» για την κυβέρνηση είναι αν θα καταφέρει να εισπράξει τα έσοδα αυτά, με δεδομένο ότι η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών έχει εξαντληθεί, ενώ κάθε μήνα αυξάνονται οι φόροι που μένουν απλήρωτοι στην εφορία.



Σίγουρα υπάρχει πρόβλημα με τη δυνατότητα του κόσμου να πληρώνει τις φορολογικές του υποχρεώσεις και όπως είπε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών στη Βουλή δεν είμαστε υπερήφανοι γι’ αυτά τα μέτρα και ξέρουμε πολύ καλά ότι είναι υφεσιακά. Ήμασταν όμως αναγκασμένοι να ψηφίσουμε αυτά τα μέτρα, τόσο τα φορολογικά όσο και τα υπόλοιπα, διότι αν δεν το κάναμε, δεν θα είχαμε τη συμφωνία στο Eurogroup. Διότι αυτοί που μας κάνουν κριτική ότι παίρναμε μέτρα, ας βγουν να απαντήσουν στους πολίτες ποια θα ήταν η κατάσταση σήμερα, αν είχαμε μια απόφαση του Eurogroup που δεν θα είχε εγκρίνει δόση, που δεν θα άνοιγε την υπόθεση της ρύθμισης του χρέους.

Ναι, ανησυχούμε για την πορεία των εσόδων αλλά είναι μονόδρομος. Από την άλλη, όμως, έχουμε εντατικοποιήσει τους φορολογικούς ελέγχους παρά τα προβλήματα που υπάρχουν στον ελεγκτικό μηχανισμό και το επόμενο διάστημα με τα νομοθετήματα που θα φέρουμε στη Βουλή, ο φορολογικός μηχανισμός αποκτά περισσότερα «όπλα» για να αυξήσει τα έσοδα.



Ένα από τα νομοσχέδια που θα έρθει το επόμενο διάστημα θα είναι για την εθελοντική αποκάλυψη των αδήλωτων εισοδημάτων. Ποια κίνητρα θα δώσετε σε όσους έχουν «κρύψει» από την εφορία τα εισοδήματά τους να τα εμφανίσουν;



Θα κινηθούμε στο ένα όριο που είναι να έχει επιτυχία το μέτρο και στο άλλο όριο να μην είναι μια διαδικασία αμνήστευσης. Ανάμεσα στα δυο αυτά όρια θα υπάρχουν κίνητρα στους φορολογούμενους για να αποκαλύψουν τα κεφάλαια που δεν έχουν δηλωθεί. Το μεγαλύτερο κίνητρο είναι ότι με τους ελέγχους που κάνουμε πλέον, τα εκατομμύρια ΑΦΜ που είναι στοχοποιημένα για έλεγχο, με τη συμφωνία για την ανταλλαγή πληροφοριών από το εξωτερικό, με όλες τις λίστες που έρχονται θα πρέπει να το σκεφτεί πολύ κάποιος, αν θα διακινδυνεύσει να χάσει τα χρήματα που έχει στο εξωτερικό και να έχει και ποινικές κυρώσεις. Διότι εδώ δεν έχει να σκεφτεί ο φορολογούμενος «πόσα κερδίζω πόσα χάνω εάν εμφανίσω τα χρήματα που έχω στο εξωτερικό».

Είναι και τις ποινικές κυρώσεις που θα έχει να αντιμετωπίσει αν κάποια στιγμή του βρούμε για παράδειγμα 5 εκατ. ευρώ στο εξωτερικό τα οποία δεν θα μπορεί να δικαιολογήσει. Αυτό είναι φοροδιαφυγή και πάνω από ένα ύψος είναι ποινικό αδίκημα και θα πάει φυλακή. Βέβαια, να ξεκαθαρίσουμε ότι αυτός που έχει βγάλει στο εξωτερικό φορολογημένα εισοδήματα δεν θα έχει απολύτως κανένα πρόβλημα.



Όσοι αποκαλύψουν οικειοθελώς τα αδήλωτα κεφάλαια που έχουν είτε στο εξωτερικό είτε στην Ελλάδα θα απαλλαγούν από τις ποινικές κυρώσεις.

Από τις συζητήσεις που γίνονται με τους θεσμούς, φαίνεται ότι τελικά θα γλιτώσουν από τις ποινικές κυρώσεις. Γιατί αν αφήναμε αυτές τις κυρώσεις ποιος θα πήγαινε να αποκαλύψει τα αδήλωτα εισοδήματά του;



Τα «κρυφά» εισοδήματα θα φορολογηθούν με ενιαίο συντελεστή ή με βάση την κλίμακα και τους φορολογικούς συντελεστές που ίσχυαν το χρόνο που δεν δηλώθηκαν στην εφορία;

Δεν μπορώ να πω με σιγουριά ότι είναι το α ή το β, αλλά δεν μπορούμε να πάμε σε μέτρα που θα είναι τόσο αυστηρά γιατί δεν θα έχει επιτυχία το μέτρο. Ούτε όμως θα πάμε σε μέτρα τέτοια που θα είναι μια διαδικασία αμνήστευσης και συγχώρεσης.

Θέλουμε να δώσουμε ένα σαφές μήνυμα ότι είναι η τελευταία ευκαιρία πριν την εφαρμογή του Περιουσιολογίου όπου θα καταγραφούν τα πάντα. Είναι μια τελευταία ευκαιρία. Όσοι επιλέξουν να μην την αξιοποιήσουν και δεν αποκαλύψουν τα κρυφά περιουσιακά στοιχεία τους θα βρεθούν μπροστά στις ευθύνες τους. Εάν κάποιοι θέλουν τα παίξουν σε μια ζαριά τους κόπους μιας ζωής ή την προσωπική τους ελευθερία είναι δικαίωμά τους.



Όμως ο ελεγκτικός μηχανισμός αδυνατεί σήμερα να ελέγξει όλες τις μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής και μάλιστα στο τέλος του έτους λήγει μια ακόμη παράταση παραγραφής; Σκέφτεστε να επικεντρωθείτε σε συγκεκριμένες υποθέσεις που θα φέρουν «ζεστό» χρήμα στα δημόσια ταμεία;

Ζούμε καθημερινά με το φόβο να μην μας παραγραφούν μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής. Παρακολουθούμε πως πάνε οι έλεγχοι και βλέπουμε ότι πάνε καλά και κυρίως οι έλεγχοι των λιστών Λαγκάρντ και Μπόργιανς. Οσον αφορά στη λίστα Λαγκάρντ αυτή τη στιγμή ελέγχουμε το έτος 2000. Αυτό δεν μπορούμε να το πάμε σε μια παραγραφή 40 χρόνων. Κάποια στιγμή θα πρέπει να καταλάβουμε ότι θα πρέπει να κλείσει αυτή η ιστορία. Και πρέπει να κλείσει γιατί όσο ασχολούμαστε με παλιές φορολογικές υποθέσεις αφήνουμε αναξιοποίητες πιο πρόσφατες υποθέσεις και υποθέσεις με μεγαλύτερη εισπραξιμότητα από τις οποίες, όσο δεν τις ελέγχουμε, χάνουμε χρήματα. Για αυτό θα πρέπει να προσπαθούμε να ελέγχουμε σημαντικές υποθέσεις με μεγάλη εισπραξιμότητα.

Βέβαια η λίστα Λαγκάρντ έχει τεράστιο πολιτικό και οικονομικό βάρος και δεν θα αφήσουμε όσους πιάστηκαν με τη γίδα στην πλάτη να ξεφύγουν. Ωστόσο ο έλεγχος των υποθέσεων αυτών είναι δύσκολος και μπορεί να κρατήσει μέχρι 2 χρόνια και να θυμίσω ότι στη λίστα Λαγκάρντ χρειάστηκαν τρία χρόνια για να ταυτοποιηθεί το πρώτο όνομα ενώ στη λίστα Μπόργιανς μέσα σε 3 εβδομάδες ταυτοποιήθηκαν εκατοντάδες ονόματα και ήδη οι οικονομικοί εισαγγελείς έχουν ολοκληρώσει σε περίπου 1.000 ονόματα τον πρώτο κύκλο ερευνών και οι οικονομικές υπηρεσίες ξεκινούν τώρα το φορολογικό έλεγχο σε βάθος.

Στο θέμα των ελέγχων το 2015 με το «στρατό» και τα «όπλα» που έχουμε κάναμε ό,τι μπορούσαμε και τα αποτελέσματα ήταν σημαντικά. Το ίδιο θα γίνει και φέτος. Μάλιστα η φετινή τουριστική περίοδος θα είναι γεμάτη ελέγχους.



Η νέα όγδοη κατά σειρά αύξηση της φορολογίας στα τσιγάρα εκτιμάται ότι θα «φουντώσει» το λαθρεμπόριο και δεν θα φέρει στα ταμεία του Δημοσίου τα προβλεπόμενα έσοδα.

Κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια στο τομέα των ελέγχων στα καπνικά προϊόντα. Φοβόμαστε και κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν η αύξηση του φόρου στα τσιγάρα να μην καταλήξει στα χέρια των λαθρεμπόρων. Ξέρουμε το πρόβλημα πως σχετίζεται το λαθρεμπόριο με την αύξηση της φορολογίας αλλά θα προσπαθήσουμε με το νέο νομοσχέδιο που θα καταθέσουμε σύντομα στη Βουλή να σταματήσουμε το λαθρεμπόριο. Το νομοσχέδιο αυτό θα προβλέπει:

Την αδειοδότηση σε κάθε στάδιο της αλυσίδας παραγωγής καπνικών προϊόντων (από το χωράφι μέχρι την παραγωγή).

*Τη δημιουργία μητρώου διακινητών, δηλαδή δεν θα μπορεί ο οποιοσδήποτε να διακινεί καπνικά προϊόντα.

* Την εφαρμογή συστημάτων ιχνηλασιμότητας σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

* Τη δημιουργία ενός Διυπουργικού Κέντρου Συντονισμού αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου γιατί αυτή τη στιγμή με το λαθρεμπόριο καπνικών ασχολούνται το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο Ναυτιλίας, το υπουργείο Υγείας.

* Αυστηροποίηση των χαρακτηριστικών στα τσιγάρα για να μην υπάρχει παραποίηση στοιχείων και ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχων με το σύστημα Χ-Ray.



Πότε θα έρθει ο φετινός «λογαριασμός» του ΕΝΦΙΑ στους ιδιοκτήτες ακινήτων

Τον Ιούλιο, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η υποβολή των φετινών φορολογικών θα ξεκινήσει η εκκαθάριση του φετινού ΕΝΦΙΑ. Ο φόρος θα πληρωθεί και φέτος σε πέντε μηνιαίες δόσεις. Και αυτό που έχει σημασία είναι ότι παρά την αύξηση που έγινε φέτος στον φόρο, περίπου 6 εκατ. φορολογούμενοι θα πληρώσουν τα ίδια ποσά ΕΝΦΙΑ ή λιγότερα από πέρυσι και περίπου 500.000 – 600.000 φορολογούμενοι θα πληρώσουν μεγαλύτερο φόρο. Επιλέξαμε αυτή τη συνταγή γιατί είναι πιο δίκαιη. Αν κάποιος έχει να προτείνει κάτι άλλο ευχαρίστως να τον ακούσουμε.



Τι αλλαγές σχεδιάζετε στον φόρο ακινήτων του 2017 με δεδομένο ότι στο τέλος του έτους θα γίνει νέα αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών με στόχο να προσεγγίσουν τις εμπορικές τιμές;

Ο φόρος στα ακίνητα θα πρέπει να είναι πιο δίκαιος και πιο αναλογικός. Υποχρέωσή μας είναι να εξομοιώσουμε τις αντικειμενικές με τις εμπορικές αξίες των ακινήτων. Ο κύκλος των αντικειμενικών αξιών έκλεισε. Τώρα πλέον πάμε σε εξομοίωση των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές. Ο φετινός ΕΝΦΙΑ θα υπολογιστεί υποχρεωτικά με τις ισχύουσες αντικειμενικές αξίες. Για το επόμενο έτος σχεδιάζουμε να ληφθούν υπόψη οι εμπορικές αξίες.



Σχεδιάζετε αλλαγές στη φορολογία ακινήτων για μεταβιβάσεις, κληρονομιές, γονικές παροχές;

Ετοιμάζουμε πολλές παρεμβάσεις, πολλές από τις οποίες θα γίνουν εντός του 2016 και άλλες το 2017. Στη φορολογία κεφαλαίου υπάρχουν υπερβολές, λάθη και πρέπει να δούμε πως η φορολογία θα ικανοποιεί το άρθρο 4 του Συντάγματος στη λογική της δίκαιης κατανομής των φορολογικών βαρών αλλά και πως θα βοηθήσουμε αναπτυξιακά ορισμένες περιοχές ή ορισμένες δράσεις.

Δηλαδή:

Δεν μπορεί να έχει ίδιο συντελεστή ΦΠΑ το τσιμέντο που χρησιμοποιείς για την πισίνα σου και το τσιμέντο που χρησιμοποιείς για την επισκευή ενός νεοκλασικού ακινήτου ή ενός παραδοσιακού κτιρίου.

Δεν μπορεί να έχει τον ίδιο συντελεστή μεταβίβασης ένα κτίριο που έχει ιστορική και πολιτιστική αξία με ένα ακίνητο που έχει καθαρά εμπορική αξία.

Θα εξετάσουμε αυτά τα θέματα, και κοιτάξουμε κάποιες περιοχές που θα πρέπει να αναπτυχθούν. Οι αντικειμενικές αξίες σε κάποιες περιοχές λόγω συγκυριακών συνθηκών είναι τεράστιες και η μεταβίβαση ακινήτων κοστίζει πάρα πολύ.

Το Περιουσιολόγιο θα είναι μια καλή αρχή για να ξεκαθαρίσει η περιουσιακή κατάσταση κάθε φορολογούμενου και από εκεί και πέρα θα πάμε σε μια λογική μεταβίβασης ακινήτων στις νέες γενιές γιατί δεν χρειάζεται να μεταβιβάζονται όλα λόγω κληρονομιών, μπορεί να γίνει νωρίτερα και να επιλύονται θέματα ιδιοκτησιακά κλπ.

 
website counter
friend finderplentyoffish.com